چگونه از Cross Screen بهره ببریم؟

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, حمله تیمی

چگونه از Cross Screen بهره ببریم؟

یکی از اسکرین‌های کاربردی و مفید در بسکتبال Cross Screen است. به طور کلی زمانی که مهاجمی از سمتی به سمت دیگر (مثلا از Ball side به سمت Help side) حرکت کند و برای هم‌تیمی خود اسکرین بگذارد، Cross Screen رخ می‌دهد؛ ضمن اینکه اغلب این نوع اسکرین در جهت خط Baseline رخ می‌دهد.
اما یکی از نکات مهم در استفاده از انواع اسکرین برای تاکتیک تیمی و فردی، کارایی آن اسکرین می‌باشد. اینکه اسکرین برای چه هدفی، در چه جایی و در چه زمانی می‌بایست رخ دهد، بسیار مهم است. حال با در نظر گرفتن این سه اصل، می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه می‌توان از Cross Screen بیشترین بهره را برد.
هدف
یکی از مهمترین اهداف این اسکرین، آزاد کردن بازیکن از کمند مدافعش در مسیر حلقه است. با توجه به اینکه Cross Screen معمولا در Help side داده می‌شود، بازیکن مهاجمی که اسکرین برایش گذاشته می‌شود می‌تواند با آزاد سازی خود در شرایطی قرار بگیرد که در منطقه Ball side توپ را در شرایط آزاد و Open دریافت کند و با فضای ایجاد شده در امتیازآوری و حرکت به سمت حلقه مسیر آسان‌تری را طی کند.
چه زمانی و در چه موقعیتی
یکی از بهترین موقعیت‌ها برای دادن این نوع اسکرین وقتی می‌باشد، که منطقه Ball side تراکم بازیکنان کمتر و اصطلاحا فضا Clear out شده است و Overload سمت Help side باشد. بخصوص زمانی که منطقه رنگی بر اثر چرخش و Rotation ایجاد شده در دفاع تیم حریف کمتر مورد حفاظت قرار بگیرد و بتوان از نزدیکی حلقه کسب امتیاز کرد.
البته رعایت نکات اصلی و اساسی پایه مربوط به اسکرین دادن (مانند صبوری، حرکت شانه به شانه، دفاع خوانی و …) از مواردی است که می‌بایست به خوبی رعایت شود.
این نوع اسکرین کاربرد بسیار زیادی برای آزاد کردن بازیکن Post player در زیر حلقه دارد و خیلی از تیم‌ها با استفاده از این نوع اسکرین در تاکتیک‌های تیمشان (بخصوص در برابر تیم‌هایی که دفاع در برابر اسکرین را به خوبی انجام نمی‌دهند) مقابل حریف به راحتی کسب امتیاز می‌کنند.
یکی از عواملی که این اسکرین برای بازیکنان Post مثبت واقع می‌شود، زمانی است که این اسکرین موجب سوئیچ شدن بازیکنان و به دنبال آن ایجاد Mismatch از نظر کوتاه بلندی می‌شود و بازیکن Post به راحتی کسب امتیاز می‌کند.

اشتراک گذاری پست