بیوگرافی دیک باوتا (Dick Bavetta)

دیک باوتا - Dick Bavetta

بیوگرافی دیک باوتا (Dick Bavetta)

ارسال شده توسط: کیانا فروزان دسته بندی : بیوگرافی

دیک باوتا یکی از موفق ترین داوران سطح حرفه ای بسکتبال دنیا، که خواندن زندگی نامه او به شما نشان می دهد که با وجود محدودیت ها چگونه می توان در بین بهترین ها جای گرفت.

آنچه در این زندگی نامه می خوانید

تولد و دوران کودکی

کودکی و آشنایی با خانواده

ریچارد ویلیام باوتا (Richard William Bavetta) یک داور بازنشسته آمریکایی است که در لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا (NBA) فعالیت می کرد. او در ۱۰ دسامبر ۱۹۳۹ در محله پارک اسلوپ بروکلین، نیویورک متولد شد. پدرش افسر اداره پلیس نیویورک و مادرش خانه دار بود. باوتا در آکادمی پاور مموریال (Power Memorial) در شهر نیویورک درس خواند (همان مدرسه ای که ستاره NBA کریم عبدالجبار در آن حضور داشت) و همچنین  سال ۱۹۶۲ از کالج سنت فرانسیس در نیویورک فارغ التحصیل شد. او در تیم های بسکتبال مدارس بازی می کرد. باوتا حرفه داوری را از زمانی شروع کرد که برادرش جو ، که برای انجمن بسکتبال آمریکا سوت می زد، او را متقاعد کرد که این یک حرفه جالب است.

باوتا شروع به قضاوت در بازی های بین کارگزاران در لیگ وال استریت (Wall Street) کرد. او همچنین در رقابت های اتلتیک داون تاون (Downtown Athletic Club) نیویورک سوت زد و بعدها شروع به سوت زدن در بازی های دبیرستانی کرد. او به مدت ده سال در لیگ های دبیرستان عمومی و کاتولیک در نیویورک و نه سال بعد در لیگ بسکتبال حرفه ای شرق که بعدا به انجمن بسکتبال قاره‌ای تبدیل شد، قضاوت کرد.

قضاوت در بازی های NBA

دوران فعالیت حرفه ای

در اواسط دهه ۱۹۶۰، او اقدام به شرکت در آزمون های داوری منطقه ای کرد به این امید که یک داور NBA شود. با این حال، او برای هشت سال متوالی به دلیل اندام و هیکل کوچک و جثه بی تحملش (از نظر استانداردهای داوری) در این آزمون ها رد شد. سرانجام باوتا در سال ۱۹۷۵ پس از بازنشستگی مندی رودولف توسط NBA استخدام شد.

او برای اولین بار در ۲ دسامبر ۱۹۷۵ در مدیسون اسکوئر گاردن در یک بازی NBA بین نیویورک نیکس (New York Knicks) و بوستون سلتیکس (the Boston Celtics) سوت زد. ده سال اول او در لیگ سخت بود، زیرا او به طور مداوم در ارزیابی عملکرد بین داوران NBA در رده پایین قرار می گرفت. باوتا برای بهبود عملکرد خود در حرفه داوری، بازی های لیگ حرفه‌ای نیوجرسی (the New Jersey pro league) و لیگ راکر (Rucker League) در هارلم را در زمان بازی های خارج از فصل داوری کرد و بیش از پیش به مطالعه قوانین NBA پرداخت.

در سال ۱۹۸۳، باوتا به اولین داوری تبدیل شد که تمرینات بدنی سختی را پشت سر می گذارد. او شش الی هشت مایل می دوید و هر روز تنها سه ساعت چرت می زد و استراحت می کرد. تلاش های او زمانی نتیجه داد که به عنوان یکی از بهترین داوران انتخاب شد. در دهه ۱۹۸۰ او به عنوان داور اصلی انتخاب شد. کسی که می تواند قضاوت و تصمیم سایر داور ها را تایید و یا رد کند. او در سال ۱۹۸۶ اولین بازی پلی آف خود را قضاوت کرد.

خاطره انگیزترین بازی باوتا در جریان مسابقه Philadelphia 76ers و Boston Celtics که در دهه ۱۹۸۰ از سوی تلویزیون ملی پخش می شد رخ داد؛ زمانی که او مجبور شد به تنهایی یک بازی NBA را قضاوت کند. زیرا همکارش، جک مدن، در برخورد با گارد سلتیکس، دنیس جانسون، دچار شکستگی پا شد. در طول همین بازی نیز لری برد، مهاجم سلتیکس و جولیوس اروینگ، گارد 76ers با یکدیگر درگیر شدند و باوتا آنها را از بازی اخراج کرد . او معتقد است که این بازی به پیشرفت حرفه او در NBA کمک کرده است.

از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰، باوتا به طور منظم بازی های پلی آف را قضاوت می کرد و از نظر ارزیابی عملکرد در بین داوران در رتبه اول قرار می گرفت. در سال ۲۰۰۰، او یکی از پردرآمدترین داوران NBA بود و بیش از ۲۰۰ هزار دلار در سال درآمد داشت. او در بازی ششم فینال NBA در سال ۱۹۹۸ یکی از پرتاب های ۳ امتیازی Howard Eisley از تیم Utah Jazz را مردود اعلام کرد زیرا معتقد بود که او پس از به صدا در آمدن بوق (Buzzer) اقدام به شوت کرده بود. اگرچه، پخش مجدد در تلویزیون NBC چیز دیگری را نشان می داد و خلاف نظر او را ثابت می کرد.

زندگی حرفه ای باوتا در سال ۱۹۹۹ در حالی به خطر افتاد که پاتریک یویینگ بازیکن تیم Indiana Pacers قصد داشت تا به سنتر تیم New York Knicks مشت بزند اما این ضربه به بینی باوتا اصابت کرد؛ اما باوتا تصمیم گرفت تا بازی را ترک نکند و بعد از پایان مسابقه در آخر روز تحت عمل جراحی قرار بگیرد. او روز بعد برای قضاوت در رقابت بین تیم های Atlanta Hawks و New Jersey Nets بازگشت.

در ۸ فوریه ۲۰۰۶ باوتا ۲۱۳۵امین بازی خود را قضاوت کرد و به داوری با بیشترین تعداد قضاوت در بازی های لیگ NBA رسید که این رکورد پیش تر در دستان Jake O’Donnell قرار داشت.

باوتا می گوید که برای حفظ سلامتی خود روزانه ۵ تا ۸ مایل میدود. او به دلیل مدت زمان زیاد ماندگاری اش در لیگ لقب ” کال ریپکن جونیور داوران ” را بدست آورده است  ( کال ریپکن  جونیور Cal Ripken Jr بازیکن معروف بیسبال که مدت زمان بسیار زیادی را در این حرفه گذرانده است.)

من 5 جفت جوراب میپوشم و این به حفظ سلامت پاهای من کمک می کند.

نکته جالب درباره این تفکر باوتا در این است که متخصصان تربیت بدنی و علوم ورزشی به طور کلی پوشیدن جوراب های متعدد را نادرست می دانند زیرا معتقد هستند امکان لغزش جوراب ها بر روی یکدیگر وجود دارد که ریسک پیچ خوردگی مچ پا را در شرایط مختلف افزایش می دهد. آن هابیشتر توصیه می کنند تا افراد ابتدا پای خود را Tape کنند و سپس یک جوراب با کفش مناسب بپوشند.

در طول بازی های فصل ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷، باوتا در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۶ یک بازی بین New York Knicks و Denver Nuggets را قضاوت کرد که یکی از پرحاشیه ترین و جنجالی ترین بازی های دوران داوری او محسوب می شود. به طوری که در این بازی یک مجادله شکل گرفت و هر ۱۰ بازیکن حاضر در زمین توسط باوتا و کمک داور بازی اخراج شدند. در نهایت ۷ بازیکن در مجموع برای ۴۷ بازی محروم شدند و هردو تیم مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جریمه شدند.

پس از ۳۹ سال داوری در NBA، باوتا در ۱۹ آگوست ۲۰۱۴ پس از قضاوت ۲۶۳۵ بازی متوالی به طور رسمی بازنشسته شد.

کارهای خیریه

فعالیت های خارج از بسکتبال

باوتا همچنین به طور فعال در کارهای خیریه شرکت می کند. او از سال ۱۹۸۶ بورسیه های لیدی باوتا را به افتخار دخترانش تأسیس و تأمین مالی کرده است که این بورسیه ها به یک سری از کودکان دبیرستانی بر اساس نیازهای آن ها اعطا می شود.

او به طور داوطلبانه از سال ۱۹۹۲ با Double H Hole in the Woods Ranch برای رسیدگی به کودکان و نوجوانانی که به کمک های ویژه پزشکی نیاز دارند همکاری می کند.

باوتا همچنین با بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان همکاری دارد و به عنوان مدیر منطقه ای ایالت نیویورک به این بنیاد خدمت می کند. او در سال ۲۰۰۷ در طول NBA All-Star Weekend با چارلز بارکلی، تحلیلگر استودیویی شبکه تلویزیونی (TNT) و بازیکن سابق NBA، برای کمک مالی ۷۵۰۰۰ دلاری به باشگاه دختران و پسران لاس وگاس رقابت کرد اما با اختلاف اندکی شکست خورد. مسافت مسابقه ۳۲۹ فوت بود و باوتا مسابقه را با وجود یک شیرجه در ثانیه آخر از دست داد و این شیرجه منجر به آسیب ساییدگی زانوی راست باوتا شد.

جنجال ها

حواشی دوران حرفه ای باوتا

درگیری با ارل استروم (Earl Strom)

طبق زندگینامه داریل داوکینز (Darryl Dawkins)، باوتا در اواسط دهه ۱۹۷۰ یک بازی NBA را بین Philadelphia 76ers و New Jersey Nets به همراه ارل استروم قضاوت کرد. در این بازی باوتا یکی از سوت های ارل استروم را که برای یک خطای لحظه آخری از طرف تیم Nets بود رد کرد که همین امر موجب باخت تیم Philadelphia 76ers شد.

وقتی بازی به پایان رسید و بازیکنان به سمت رختکن مربوطه خود می رفتند، درب رختکن داوران باز شد و باوتا با حیرت به بیرون آمد. ظاهرا یونیفورم او پاره شده بود و دور چشمش کبود بود و در حال دویدن برای دور شدن از از ارل استروم بود. استروم بعد از باوتا بیرون آمد و همراه با ناسزا فریاد زد: ” تو دفعه بعد سوت های (تصمیمات) من را قبول خواهی کرد، درسته ؟ ” که پس از این حادثه استروم جریمه شد.

زمانی که استروم قبل از یک بازی NBA در سال ۱۹۸۹ سعی کرد باوتا را خفه کند، باوتا درگیری دیگری با استروم داشت. طبق گزارش ها، استروم در عرض دو هفته پس از حادثه عذرخواهی کرد.

اتهامات مربوط به حواشی بازی

باوتا یکی از سه داور بازی ششم فینال کنفرانس غرب در سال ۲۰۰۲ بین Kings و Lakers بود.

داور سابق، تیم دوناگی (Tim Donaghy) مدعی شده است که حداقل یکی از داورانی که در این بازی سوت می زدند، انگیزه‌های ذهنی برای شکست دادن کینگز توسط لیکرز داشتند و برای بدست آوردن این نتیجه سوت های جهت داری زدند. با توجه به قوانین NBA داورانی که فعال بودند و در حرفه خود فعالیت می کردند حق نداشتند به صورت عمومی راجع به این قضایا اظهار نظر کنند.

نیویورک تایمز در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۸ گزارش داد که اداره تحقیقات فدرال، ادعاهایی مبنی بر دستکاری بازی ششم از فینال کنفرانس غرب در سال ۲۰۰۲ را برای پیشبرد این سری رقابت ها به بازی هفتم، مورد بررسی قرار خواهد داد اگرچه این پرونده همچنان به نتیجه ای نرسیده است.

در مقاله‌ای در سال ۲۰۰۲، بیل سیمونز (Bill Simmons) بدترین بازی های داوری چهار سال قبل را نام برد و ادعا کرد که در این بازی ها یا داوران باعث شدند بازی به کوارتر های اضافه کشیده شود یا به نفع تیم های معروف NBA برای بدست آوردن سود هایی که به کارکنان NBA  می رسید، سوت زدند . قسمت جالب ماجرا این بود که هر هفت بازی نام برده شده، توسط باوتا قضاوت شده بود.

دیگر دست آوردها

افتخارات دیک باوتا

– در ۱ ژوئن ۲۰۰۰ به تالار مشاهیر دبیرستان کاتولیک شهر نیویورک وارد شد.

– در ۱۴ اکتبر ۲۰۰۲ جایزه ملی Pro-Am Lifetime Achievement را دریافت کرد.

– در سال ۲۰۱۵ وارد تالار یادبود مشاهیر بسکتبال نایسمیت (Naismith) شد.

– دریافت کننده جایزه جری کولانجلو در سال ۲۰۱۶ بود.

این بیوگرافی براساس اتفاقات جدیدی که رخ دهد بروزرسانی خواهد شد. (آخرین بروزرسانی: 7 خرداد 1402)

منبع: ویکیپدیا

اشتراک گذاری پست