ارسال شده توسط: عسل فرامرزی دسته بندی : آموزشی, تغذیه بسکتبال

سیستم های انرژی در بسکتبال

به طور کلی ما چه بخواهیم دنبال یک اتوبوس بدویم و چه بخواهیم دو ۱۰۰متر را انجام دهیم، بدن ما نیاز به تامین سریع انرژی برای انقباض عضلات دارد.
سوخت مورد نیاز فعالیت‌هایی با شدت زیاد و مدت کوتاه توسط سیستم بی‌هوازی تامین می‌شود که بدون اکسیژن انجام می‌گیرد. درواقع شما نفس می‌کشید اما فرایند سوخت و سازی تبدیل انرژی، سریع انجام می شود و از اکسیژن برای این تبدیل استفاده نمی‌شود.
در فعالیت های شدید، تنها چیزی که عضلات از آن بهره می‌گیرند گلوکز است. (از غذاهای حاوی کربوهیدرات و یا از تبدیل پروتئین به قند به دست‌می‌آید)
سیستم بی هوازی دارای دو زیر مجموعه است:
۱) سیستم ATP_pCr
۲) سیستم اسید لاکتیک
که برای ما در این بحث تا همین حد کفایت می‌کند و بحث تخصصی‌تر را مطرح نمی‌کنیم.
سیستم هوازی:
تصور کنید با سرعت متوسط در حال تمرین کردن هستید. مثل وقتی که میدویم یا دوچرخه سواری و یا شنا می‌کنیم. این نوع تمرین از سیستم هوازی برای تامین انرژی مورد نیاز عضلات استفاده می‌کند.
این سیستم به این خاطر هوازی نام دارد که برای کمک به سوخت و ساز بدن از اکسیژن استفاده می‌شود. در این ورزش‌ها فعالیت شدید نبوده ولی مدت زمان بیشتر است.
نکته: بیشتر فعالیت‌ها از بیش از یک سیستم انرژی برای سوخت رسانی استفاده می‌کنند. فعالیت‌هایی که از متابولیسم بی‌هوازی استفاده می‌کنند برای تامین انرژی مورد نیاز به گلوکز وابسته‌اند. سیستم هوازی به ترکیب کربوهیدرات، چربی و حتی پروتئین متکی است.
در بسکتبال سیستم انرژی اولیه مورد استفاده بی هوازی است. سیستم مورد استفاده در بسکتبال تقریبا ۸۰ درصد بی هوازی و ۲۰ درصد هوازی است.
بحث تغذیه ای و نکته کاربردی مطلب امروزمون برای ورزشکاران:
چربی ها و کربوهیدرات‌ها عمده‌ترین منبع تامین سوخت در طی فعالیت هوازی محسوب می‌شوند.
بسکتبال جز ورزش‌های ناپیوسته محسوب می‌شود. چون ورزشکاران این رشته باید علاوه بر توسعه قدرت و توان از بهبود استقامت هم برخوردار باشند. ورزشکاران رشته بسکتبال از تارهای عضلانی تند انقباض بیشتر استفاده می‌کنند که این تارها در واقع با توان و قدرت ورزشکاران در ارتباط هستند و برای تامین سوخت مورد نیاز انقباض این عضلات از کربوهیدرات ها استفاده می‌کنند. زمانی که کربوهیدرات تخلیه می‌شود عضلات سریعا دچار خستگی می‌شوند؛ تارهای عضلانی تند انقباض به چربی به عنوان منبع سوخت اتکا نمی‌کنند، چون این تارها از اکسیژن به خوبی بهره نمی‌گیرند. پس جایگزین کردن کربوهیدرات برای داشتن انرژی و توان ضروری است.
نکته: در مسابقات یا بازی‌هایی که به وقت اضافه کشیده می‌شود، ورزشکارانی که جذب سوخت بهتری داشته‌اند بهتر عمل می‌کنند و از کمبود سوخت که منجر به خستگی، بی توجهی، کندی، گرفتگی، آسیب دیدگی و از دست دادن فرصت ها در امان می‌مانند.
اغلب ورزشکاران سرعتی‌تر، قدرتمندتر و دقیق‌تر که قدرت جسمی و ذهنی خود را حفظ می‌کنند برنده می‌شوند یا به برنده شدن تیم خود کمک می‌کنند. نداشتن سوخت کافی در روز مسابقه یا بعد از آن، منجر به خستگی و پایین آمدن میزان عملکرد در ادامه فصل مسابقات می‌شود .
اینجاست که بحث تغذیه و سیستم‌های انرژی بسکتبال ارزش خودش را نشان می دهد.

اشتراک گذاری پست