ارسال شده توسط: عسل فرامرزی دسته بندی : آموزشی, تغذیه بسکتبال

اصطلاحات پایه تغذیه ورزشی

در ادامه بحث هفته قبل، این هفته در مورد سوخت بدن و منابع انرژی صحبت می‌کنیم و در هفته‌های آینده به بحث‌های جنجالی‌تر و تخصصی‌تر خواهیم رسید. در ابتدا توضیحی در مورد منابع انرژی بدن می‌دهیم که از این پس اگر در مطالب ما به واژه‌ای برخورد کردید بدانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.
منابع انرژی بدن
۱-کربوهیدرات:
کربوهیدارت در میوه ها، آب‌میوه‌ها، شیر، ماست، حبوبات، ماکارونی، نان، برنج، غلات، سیب‌زمینی، لوبیا، سبزیجات و شیرینی‌ها یافت می شود. در اینجا کافیست بدانید که تمامی قندهای سازنده کربوهیدرات‌ها به طور کامل به گلوکز تبدیل می‌شوند که منبع انرژی تمام بافت های بدن است.
برخی از کربوهیدرات‌ها سریعا به ذرات کوچک تقسیم می‌شوند و برخی زمان بیشتری نیاز دارند. کربوهیدرات‌هایی که سریعتر جذب می‌شوند برای وعده قبل، حین و بلافاصله بعد تمرین مناسب‌تر هستند.

 

۲- پروتئین:
پروتئین در تخم مرغ، گوشت گاو، ماهی، مرغ، بوقلمون، پنیر، لوبیا سویا، ماست و به میزان کمتر در آجیل موجود است. پروتئین‌ها برای عملکرد‌های مختلف مثل ساخت و ترمیم عضلات، تشکیل استخوان، ساخت سلول‌های خونی تازه، رشد مو و ناخن و… مهم هستند.
نکته‌ای که در برنامه‌نویسی غذایی تغذیه مهم و کاربردی می باشد این است که مقدار کم پروتئین سریعتر و بهتر از مقدار زیاد آن مصرف و هضم می‌شود. پس در غذاها به جای استفاده از مقدار زیاد پروتئین، از مقدار کم آن در وعده های بیشتر مصرف کنید.

 

۳- چربی:
از چربیِ غذا می‌خواهیم صحبت کنیم که برای ورزشکاران بسیار ضروری است. چربی غذا و چربی بدن دو مفهوم کاملا متفاوت هستند. چربی غذا سوخت مورد نیاز را مهیا می‌کند و روی هورمون‌ها، سلامتی و عوامل پیچیده شامل ایجاد بیماری‌های قلبی تا ساخت استخوان تاثیر دارد. چربی در غذا‌هایی مثل کره، آجیل، روغن مایونز، گوشت و لبنیات پرچرب، بستنی و غذاهای سرخ شده موجود است.
نوع و میزان چربی مورد نیاز در رژیم غذایی بر اساس وضعیت سلامتی و میزان فعالیت بدنی متفاوت است.
چربی برخلاف پروتئین و کربوهیدرات مدت زمان بیشتری در معده باقی می‌ماند و بخاطر روند آهسته هضم چربی، امکان مهیا نمودن سریع انرژی برای عضلات وجود ندارد. پس مصرف چربی نزدیک به زمان تمرین کمک کننده نخواهد بود. مصرف چربی در زمان نزدیک به تمرین عملکرد ورزشکار را مختل می‌کند.
چربی که انرژی عضلات را تامین می‌کند قبلا در عضلات ذخیره شده و یا از سلول های چربی آزاد شده است.
جالب است بدانید هر نوع غذایی (کربوهیدرات و پروتئین) می‌تواند به صورت چربی در بدن ذخیره شود.
بسیاری از ورزشکاران درک نمی‌کنند که چربی ذخیره شده به آتش کربوهیدرات‌ها می‌سوزد. یعنی برای سوزاندن چربی همیشه به کربوهیدرات‌ها نیاز داریم.

 

چگونه بدن ما از غذا به عنوان سوخت استفاده می‌کند؟
زمان بندی تغذیه به تامین سوخت مورد نیاز عضلات کمک می‌کند.
به عنوان مثال برای استفاده از یک لپ تاپ باید از باطری (که انرژی ذخیره کرده است) استفاده کنید و یا آن را به انرژی مغناطیسی متصل کنید. عضلات ما نیز دارای سیستم مشابه‌ای هستند. عضلات از دو سیستم عمده برای سوزاندن و آزاد کردن انرژی از غذاهایی که می‌خوریم استفاده می کنند. این سیستم‌ها شامل سیستم هوازی و سیستم بی‌هوازی هستند که برای تمرین بدنسازی و تغذیه و حتی در مصرف مکمل در رشته بسکتبال باید نوع سیستم سوخت ورزش بسکتبال را کامل بدانیم.
پس هفته آینده همراه ما باشید تا به سیستم‌های انرژی در ورزش بسکتبال بپردازیم.

اشتراک گذاری پست