روتین پرتاب آزاد
ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, شوت, مهارت‌های انفرادی

روتین پرتاب آزاد؛ روشی موثر برای پرتاب‌های موفق

همه ما بازیکنان زیادی را دیده‌ایم که هربار پیش از پرتاب آزاد، یک حرکت مختص به خود را انجام می‌دهند و این حرکت هر بار که پشت خط پرتاب آزاد می‌ایستند تکرار می‌شود. در بسکتبال ما به این کار روتین پرتاب آزاد (Free Throw Routine) می‌گوییم.

مطالب علمی و آموزشی زیادی درباره تاثیر، اهمیت و نحوه ارتقا روتین پرتاب آزاد منتشر شده است که ما هم تا حد امکان سعی می‌کنیم به صورت تخصصی‌تر در آینده به آن‌ها بپردازیم؛ اما در این مطلب قصد داریم تا درباره خود روتین پرتاب آزاد صحبت کنیم.
روتین پرتاب آزاد هر حرکتی می‌تواند باشد. از حرکتی مانند “سه بار دریبل زدن، چرخاندن توپ، دو بار خم کردن زانوها و سپس اقدام به شوت” گرفته تا  “سه بار لمس کردن آرنج مخالف قبل از گرفتن توپ از داور”
تنها نکته مهم این است که شما هنگام پرتاب آزاد راحت باشید و بیشترین تمرکز و آرامش را از انجام آن حرکت به دست آورید. با این توضیحات می‌توان به این نتیجه رسید که روتین پرتاب آزاد برای هر بازیکن می‌تواند متفاوت باشد و نمی‌توان یک روتین از پیش تعیین شده را به بازیکن تحمیل کرد.
اهمیت تاثیرگذاری روتین شاید در دو مبحث جای بگیرد؛ روانشناسی و حافظه عضلانی
از منظر روانشناسی وقتی فرد فعالیت یا روتینی را انجام می‌دهد که به وسیله آن تمرکز و آرامش بیشتری کسب می‌کند، انجام فعالیت‌ها در ادامه برای او آسان‌تر خواهد بود. از دید دیگر باید به یاد داشت که همانند سایر مهارت‌های دیگر بسکتبال مانند شوت زدن، دریبلینگ و … تکرار کردن مهمترین اصل در تمرینات و یکی از اساسی‌ترین عوامل در پیشرفت است.
بازیکن هنگامی که روتین خود را پیش از پرتاب آزاد بارها و بارها در تمرین تکرار کند، نسبت به انجام آن از نظر حافظه عضلانی عادت می‌کند و طبق یک عادت از پیش تعیین شده می‌تواند پرتاب آزاد خود را به بهترین شکل با بیشترین تمرکز و دقت به سمت سبد پرتاب کند.
پیشنهاد ما به شما این است که حتما برای پرتاب‌های آزاد خود یک روتین مشخص انتخاب کنید و بارها و بارها آن را تکرار و تمرین کنید! بعد از مدتی تمرین خواهید دید که آمار پرتاب‌های آزاد شما به طرز قابل محسوسی افزایش پیدا کرده است.
در مطالب بعدی مرتبط با روتین پرتاب آزاد توصیه‌هایی درباره مواردی که می‌بایست در روتین خود به آن توجه داشته باشید و اینکه چه زمان‌بندی و حرکاتی می‌تواند به شما کمک کند تا روتین مدنظر خودتان را پیدا کنید را منتشر خواهیم کرد.
عکس مطلب از دانیال احمدی

اشتراک گذاری پست