nutrition-basketball
ارسال شده توسط: عسل فرامرزی دسته بندی : تغذیه بسکتبال

مقدمات تغذیه ورزشی

آیا تاکنون در طول تمرین احساس خستگی و یا خواب آلودگی کرده اید؟! آیا عضلات‌تان را به دفعات کشیده‌اید اما باز هم آن را حس نکرده‌اید؟ آیا زیاد بیمار می‌شوید و یا آسیب می‌بینید؟ شاید هم احساس خوبی دارید و می‌خواهید بهتر از اینکه الان هستید عمل کنید اما احساس کمبودِ چیزی در درون خود می‌کنید. اینکه چه می‌خورید و به چه میزان می‌خورید می‌تواند بر روی انرژی، تمرینات، عملکرد ایمنی بدن و حتی میزان خطر آسیب دیدگی شما تاثیر بگذارد.
زمان‌بندی تغذیه یک روش کاربردی است و به ورزشکار می‌گوید که چه مقدار از چه غذایی و در چه زمانی (قبل، بعد، در طول) از تمرین و رقابت باید بخورید تا تاثیرات تمرین را به حداکثر رسانده، خطر آسیب دیدگی را کاهش داده، عملکرد ایمنی را حفظ کرده و یا به بهبود آن کمک کند. همراه ما باشید تا زمان‌بندی تغذیه را آموزش ببینید. این زمان‌بندی در واقع یک برنامه برای مصرف غذا به همراه تمرینات برنامه ریزی شده محسوب می‌شود.
با برنامه غذایی ویژه رشته ورزشی خود می‌توانید به اوج عملکرد ورزشی خود برسید.
امیدوارم از این هفته مطالب سایت ما بتواند به شما کمک کند تا تاثیر عناصر غذایی مختلف را قبل، در طول و بعد از تمرین در رشته ورزشی بسکتبال دریابید.

 

چهار اصل ضروری در امر ورزش تمرین، افزایش مهارت، تغذیه و استراحت بوده و هیچ کدام بر دیگری تقدم ندارد. زمان‌بندی برای خوردن غذا در وقت مناسب و به میزان مناسب، انرژی مورد نیاز شما را فراهم نموده، به بهبود و آمادگی شما برای تمرین و یا رقابت بعدی کمک کرده، قدرت و سلامت شما را حفظ کرده، تحلیل عضلانی شما را کاهش داده و به ساخت عضلانی کمک می‌کند. و علاوه بر کاهش خطر آسیب دیدگی باعث بالا رفتن میزان افزایش سایز عضلانی به همراه قدرت می‌شود.
بسکتبال یک ورزش حرفه‌ای است که بازیکنان آن باید بتوانند گام‌های بزرگ و سریع بردارند، بپرند و با حداکثر سرعت از بین مدافعان عبور کنند، بنابراین، بازیکنان بسکتبال از هر دو سیستم هوازی و بی‌هوازی استفاده می‌کنند. بسیاری از بازیکنان بسکتبال قد بلند هستند و برای داشتن سرعت و چابکی بالا تمایل به اندام لاغر دارند.
بهترین بازیکنان بسکتبال مانند کوبی برایانت، شکیل اونیل، لری برد، تیم دانکن و … معتقد بودند یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مشخص‌کننده بازیکنان حرفه‌ای نوع تغذیه آن‌ها است.
اغلب ستاره‌های اتحادیه ملی بسکتبال (NBA) دارای اندام عضلانی با درصد چربی بسیار پایین هستند که بدن آن‌ها را قادر می‌سازد در زمینِ بازی به صورت سریع و قوی عمل کنند. ساخت عضله و حفظ چربی بدن در حد پایین (کمتر از ۱۰ درصد چربی) کاری دشوار است و با برنامه غذایی صحیح و تمرینات بدنسازی تخصصی رشته بسکتبال امکان پذیر است.
در بالا در مورد زمان‌بندی تغذیه و اهمیت آن به مختصر صحبت کردیم. سعی داریم هر هفته اطلاعاتی را در مورد تغذیه ورزشی تخصصی بسکتبال، شناخت سیستم‌های انرژی رشته بسکتبال، بدنسازی تخصصی بسکتبال، فیزیولوژی بسکتبال، مکمل‌های ورزشی مورد نیاز برای رشته بسکتبال و بایدها و نبایدهای این ورزش زیبا و پر انرژی با شما در میان بگذاریم.

اشتراک گذاری پست