تاکتیک Double Back

نویسنده: شهریار مقدمی

Double Back

تاکتیک Double Back یکی از سیستم های ویژه در بسکتبال 3X3 است و به طور کلی برای بازی سه نفره در حمله بسیار مفید و کاربردی طراح شده است. این سیستم با توجه به ویژگی هایی که دارد و نقشی که بازیکنان باید در آن ایفا کنند، برای تیم ها و بازیکنانی که بیشتر به بسکتبال پنج علیه پنج مشغول هستند و قصد دارند یک تیم چهار نفره از ترکیب تیم بسکتبال پنج علیه پنج خود به مسابقات 3X3 بفرستند بسیار مناسب و کاربردی است؛ اما در عین حال برای همه افرادی که در بسکتبال 3X3 مشغول هستند هم مناسب و کاربردی است.

در این مطلب قصد داریم تا به اصول و حالت های سیستم Double Back بپردازیم. سیستمی که تصمیم گیری، انتخاب حالت ها (Options) و سرعت عمل در آن بسیار حائز اهمیت است.

آنچه در این مطالب می خوانید

پایه سیستم و آشنایی

Double Back Base

سیستم Double Back یکی از تاکتیک هایی است که در آن بازیکنان باید دارای نقش های مشخصی باشند و وجود یک بازیکن به عنوان Post Player در آن ضروری است. به همین جهت تیم هایی که از یک بازیکن Post استفاده می کنند می توانند از این سیستم بهره ببرند.

از طرف دیگر یکی از مهمترین ویژگی های سیستم Double Back این است که بازیکنان در هر شرایط (چه مالک توپ باشند و چه نباشند) می توانند در شرایط و فضای کسب امتیاز قرار بگیرند و به طور کلی هر حرکت می تواند موقعیتی برای کسب امتیاز باشد.

اما می بایست به این نکته توجه داشت که به دلیل حالت های متفاوت و حرکات زیاد آن نسبت به سایر تاکتیک های 3X3، باید هر سه بازیکن درون زمین از هماهنگی مناسبی برخوردار باشند تا این تاکتیک جواب دهد. به همین جهت سیستم Double Back به تیم هایی توصیه می شود که علاوه بر داشتن یک بازیکن Post در ترکیب خود، دارای تمرین مناسب بر روی این تاکتیک باشند.

ویژگی بازیکنان

در این سیستم باید بدانید از چه بازیکنی در چه نقشی بازی بگیرید. هر یک از این سه بازیکن می بایست ویژگی ها و توانایی هایی داشته باشند که سیستم به بهترین شکل اجرا شود.

بازیکن شماره 1 (مالک توپ در ابتدای حمله)

  • درک صحیح از بازی سازی و تشخیص Option (حالت) مناسب برای حمله
  •  مهارت بالا برای ارسال پاس در شرایط سخت و سریع
  • توانمند در Catch And Shoot

بازیکن شماره 2

  • شوتیست ماهر
  • توانمند در Drive و نفوذ سریع
  • درک کامل از برش ها و اجرای صحیح آن ها
  • پاس دهنده ماهر با دید وسیع

بازیکن شماره 3 (بازی در شرایط Post)

  • اسکرین دهنده خوب و کاربلد
  • دید وسیع در شرایط Post up جهت بازی سازی (Playmaking)
  • توانمند در بازی پشت به حلقه و Post up
  •  داشتن قابلیت شوت Mid-Range

حالت کلی بازی

تاکتیک Double Back با حرکت بازیکن شماره ۱ به وسیله دریبل به سمت بازیکن شماره ۲ (مستقر در Wing) آغاز می شود. این بازیکن می بایست Clear Out کند و به سمت Block واقع در Weak Side برود و در آنجا اقدام به گذاشتن Screen کند.

در این شرایط بازیکن شماره ۲ می تواند از محیط کاملا باز و آزادی که در Ball Side برایش فراهم شده است استفاده کند و در صورت صلاح دید خود، بازی Isolation را انجام دهد. در غیر این صورت باید منتظر باشد تا ادامه تاکتیک پیش برود.

Double Back 2nd Move

بازیکن شماره ۳ از اسکرین بازیکن شماره ۲ در Block واقع در Weak Side استفاده می کند و به سمت Block واقع در Ball Side می رود و در آنجا به عنوان یک بازیکن Post تلاش می کند تا برای دریافت توپ فضا ایجاد کند.

بازیکن شماره 2 هم بعد از اسکرین، Pop می کند و در Top Of The Key مستقر می شود.

Double Back Options

در این مرحله بازیکن شماره ۱ دو گزینه برای پاس دارد. ابتدا به بازیکن شماره ۳ که در Block فضایی برای دریافت توپ ایجاد کرده است پاس دهد و یا به بازیکن شماره ۲ که Pop کرده است و در Top Of The Key مستقر شده است پاس را برساند.

فارغ از اینکه بازیکن شماره ۳ در صورت دریافت توپ می تواند به وسیله بازی Post up کسب امتیاز کند و یا بازیکن شماره ۲ به محض دریافت توپ می تواند اقدام به شوت و یا Drive به سمت سبد کند، حالت هایی برای ادامه تاکتیک وجود دارد.

حالت اول (Option 1)

Double Back Option 1

در حالت اول، بازیکن شماره ۱ توپ را به بازیکن شماره ۳ در Low Post می رساند. بازیکن شماره ۳ همانطور که گفته شد در اولین گزینه می تواند به صورت Post up بازی کند و اقدام به شوت Mid-Range و یا امتیاز آوری از نزدیک حلقه کند. اما اگر نخواهد و یا شرایطش نباشد تا کسب امتیاز کند باید مرحله بعدی سیستم اجرا شود.

Double Back Option 1_2

در مرحله بعد این حالت، هر دو بازیکن بدون توپ می بایست حرکت کنند. بازیکن شماره ۱ به سمت Corner موافق حرکت می کند و در صورت دریافت توپ می تواند اقدام به Catch And Shoot کند و بازیکن شماره ۲ به درون Lane (مستطیل رنگی) کات کند و در نزدیکی حلقه بتواند توپ را از شماره ۳ دریافت و کسب امتیاز کند.

این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که هر دو برش به صورت همزمان رخ دهد تا مدافعین دچار دردسر شوند. ضمن اینکه با توجه به مدت زمان محدود مالکیت توپ در بسکتبال 3X3 قطعا در این مرحله باید یکی از گزینه ها انتخاب و اقدام به شوت شود.

حالت دوم (Option 2)

Double Back Option 2

در حالت دوم، بازیکن شماره ۱ توپ را به بازیکن شماره ۲ می رساند. همانطور که گفته شد این بازیکن در اولین انتخاب می تواند اقدام به شوت و یا Drive به سمت سبد کند. او می تواند هنگام Drive علاوه بر اینکه خودش به وسیله Mid-Range Shot و یا در نزدیکی حلقه به وسیله Layup کسب امتیاز کند، مدافعِ بازیکن شماره ۳ را برای پوشش به سمت خود بکشاند و شماره ۳ را در نزدیکی سبد صاحب توپ کند تا او امتیاز را کسب نماید.

اما اگر هیچ کدام از این انتخاب ها از سوی بازیکن شماره ۲ رخ نداد، می بایست ادامه تاکتیک اجرا شود.

Double Back Option 2_2

در ادامه حالت دوم، بازیکن شماره ۱ بعد پس از پاس دادن به بازیکن شماره ۲ در Top Of The Key بلافاصله باید به سمت درون سه امتیازی حرکت کند و بعد از استفاده از اسکرینِ بازیکن شماره سه در صورت داشتن فضای مناسب، توپ را دریافت و اقدام به کسب امتیاز کند.

ضمن اینکه در صورت رخ دادن Switch در دفاع تیم حریف و به وجود آمدن Mismatch بین بازیکن شماره ۳ و دفاع مستقیمش، بازیکن شماره ۲ می تواند بازیکن شماره ۳ را صاحب توپ کند تا از Mismatch به وجود آمده بیشترین بهره را ببرد.

جمع بندی

سیستم Double Back به طور کلی می تواند در شرایط و حالت های مختلف انواع موقعیت های امتیازآوری را کسب کند. از Open شدن بیرون از قوس گرفته تا فضای خالی در نزدیکی سبد و کسب امتیاز به وسیله Layup و یا Mid-Range Shot، همگی از ویژگی های این سیستم است. علاوه بر این، بازیکنان Post می توانند از توانایی های خود در این سیستم بهترین استفاده را ببرند و هم به عنوان یک بازیکن امتیازآور و هم به عنوان یک بازیکن بازی ساز (Playmaker) فعال باشند.