مزایای فنی جذاب بسکتبال 3X3

مزایای جذاب بسکتبال 3X3

مزایای فنی جذاب بسکتبال 3X3

ارسال شده توسط: کیانا فروزان دسته بندی : 3x3, آموزشی 3x3

اکثریت افراد، بسکتبال را در قالب پنج علیه پنج تجربه کرده اند و بیشتر آموزش هایی که دیده اند برای استفاده در این سبک از بسکتبال بوده است. بسیاری از این دانش و آموخته های کسب شده بی شک کاربردی و قابل استفاده در بسکتبال 3X3 است؛ اما به دلیل برخی از تفاوت ها، نیاز است تا از دانش و آموخته های جدید پیروی شود تا بتوان در بسکتبال 3X3 موفق ظاهر شد.

در این مطلب قصد داریم تا به چند تفاوت مهم و ضروری مابین بسکتبال اورجینال (۵ علیه ۵) و بسکتبال 3X3 اشاره کنیم که دانستن آن ها باعث می شود تا شما بتوانید این دو سبک از بسکتبال را به شکلی جدا از هم بدانید و برای بسکتبال 3X3 به دنبال دانش جدیدی باشید تا با فرا گرفتن آن عملکرد بهتری از خود ارائه دهید.

آنچه در این مطلب می خوانید

مزایای فنی جذاب بسکتبال 3X3

بیشتر در اختیار داشتن توپ

در بازی های 3X3 برخلاف بازی های پنج نفره که مسابقه با ۱۰ بازیکن پیش می رود، تنها ۶ بازیکن داخل زمین حضور دارند؛ بنابراین بازیکنان دفعات بیشتری مالک توپ می شوند و موقعیت های بیشتری برای بازی با توپ و به نمایش گذاشتن مهارت های خود دارند.

این نکته بسیار مثبت و جذاب است زیرا اکثر افراد بخصوص در رده های پایه و افرادی که علاقه زیادی به بازی های انفرادی دارند، دوست دارند تا بیشتر توپ در اختیارشان باشد تا اینکه در شرایط حمله حرکات بدون توپ انجام دهند و شاهد بازی با توپ دیگران باشند. از همین رو شکل بازی بسکتبال 3X3 این امکان جذاب را در اختیار آن ها می گذارد تا زمان بیشتری توپ را در در دستان خود داشته باشند.

فضای بیشتر برای بازی

همانطور که گفته شد در مسابقات 3X3 تنها ۶ بازیکن داخل زمین حضور دارند؛ بنابراین فضای آزاد بیشتری برای جابجایی بازیکنان و انجام حرکات مختلف وجود دارد. برای مثال بازیکنان می توانند از فضای بیشتری برای دریبل زدن، Drive، اقدام به حمله، پاس دادن، کات کردن و … استفاده کنند. در صورتی که در بسکتبال معمولی (پنج علیه پنج)، زمین شلوغ تر است و فضای کمتری برای کار کردن و نشان دادن مهارت های مختلف توسط بازیکنان وجود دارد.

افزایش مهارت ها در بسکتبال 3X3 از نظر فنی

ارتقا یادگیری و توسعه در شرایط بازی ساده

در بسکتبال 3X3 بازی بسکتبال به شکل ساده ای از خود انجام می شود. بازیکنان فضای بیشتری در اختیار دارند و از زوایای مختلفی می توانند اقدام به حمله کنند؛ بنابراین موقعیت های بیشتری برای تمرین و توسعه مهارت های خود به دست می آورند. همچنین با تعداد هم تیمی های کمتر بازیکنان می توانند بازی داخل زمین را ارزیابی کرده و تصمیمات ساده تری بگیرند. همچنین با توجه به سرعت بالای بازی (بخصوص از نظر اینکه تنها ۱۲ ثانیه زمان مالکیت است)، بازیکنان یاد می گیرند تا در سریعترین زمان تصمیم بگیرند و در شرایطی که زمان کم است، حرکات خود را به درست ترین شکل ممکن ارائه دهند.

فعالیت آسان در پوزیشن ها

ویژگی بعدی در بسکتبال 3X3 این است که تمامی بازیکنان می توانند در پست های مختلف بازی کنند. از همین رو در این سبک از بسکتبال، تاکید بسیار زیادی بر توسعه تمامی مهارت های بازیکنان وجود دارد؛ آن هم نه فقط ارتقا مهارت های بازیکن در یک پوزیشن خاص بلکه در تمامی شرایط و پوزیشن ها. به عنوان مثال یک بازیکن قد بلند صرفا چون قد بلندی دارد در تمامی بازی ها در زیر حلقه در شرایط به اصطلاح Post Up بازی نمی کند بلکه از او خواسته می شود تا مهارت های شوت، دریبل و پاس را توسعه دهد و حتی بتواند رو به حلقه همانند یک بازیکن فوروارد و یا گارد بازی کند.

این اتفاقی است که در بسکتبال روز دنیا در حال رخ دادن است اما بیشتر یک انتخاب است تا یک اصل تاکیدی! اما در بسکتبال 3X3 این یک “باید” است و بازیکنان باید در همه پوزیشن ها بتوانند فعالیت کنند و این موجب می شود تا آن ها به بتوانند همه مهارت ها را فرا بگیرند.

مزایای جذاب بسکتبال 3X3

انتقال های سریع دفاع و حمله

در بسکتبال 3X3، بازی بدون وقفه در جریان است و تیم ها خیلی سریع در یک نیمه زمین از حمله به دفاع منتقل می شوند. بازیکنان باید به سرعت فکر کنند و واکنش نشان دهند و از حمله به دفاع و بلعکس تغییر موقعیت دهند. این سرعت در بازی باعث می شود تا بازیکنان به عکس العمل در کوتاه ترین زمان عادت کنند و از طرفی بسکتبال سریعی را شاهد باشیم که اتفاقات یکی پس از دیگری بدون وقفه رخ می دهند.

بازی کردن در مدت زمان بیشتر

به دلیل اینکه هر تیم از ۴ بازیکن تشکیل شده است، تنها یک بازیکن تعویضی برای تیم ها وجود دارد این خود دلیلی است تا هر بازیکن در هر تیم مدت زمان بیشتری داخل زمین حضور داشته باشد و بازی کند. اتفاقی که در مقایسه با بسکتبال پنج به پنج که ۱۲ بازیکن کل تیم را تشکیل می دهند و بازیکنان مدت زمان کمتری بازی می کنند به نظر هیجان انگیز تر است و بازیکنان بیشتر از آن لذت می برند؛ همچنین تعداد دفعاتی که هر بازیکن در بسکتبال معمولی توپ را لمس می کند کمتر است اما در بسکتبال 3X3 این اتفاق به مراتب بیشتر رخ می دهد.

گزینه ها و فرصت های بیشتری برای تصمیم گیری

در بسکتبال 3X3 فضای بسیار بیشتری برای مشاهده، دیدن و واکنش بازیکنان وجود دارد. آنها تنها باید روی ۲ هم تیمی خود تمرکز کنند و تعداد بازیکنانی که آنها را دفاع می کنند به مراتب نسبت به بسکتبال پنج علیه پنج کمتر است. در حالیکه در بازی های 5X5 زمین بسیار شلوغ است و بازیکنان متراکم هستند. در نتیجه این نوع چیدمانِ بازیکنان در بازی های 3X3 به ورزشکار گزینه های بیشتری برای مشاهده و تصمیم گیری بهتر می دهد.

مربی در بسکتبال 3X3

نزدیکی مربیان به بازیکنان

منظور از نزدیکی مربیان به بازیکنان این است که در مسابقات 3X3 به دلیل اجرای بازی در یک نصف زمین بسکتبال، مربیان همواره به بازیکنان نزدیک تر و از طرفی تنها ۳ بازیکن در داخل زمین هستند؛ این موجب می شود تا مربیان تمرکز خود را برتعداد بازیکنان کمتری تقسیم کند و به طور کلی بازیکنان سهم بیشتری از تمرکز مربی خواهند داشت؛ این باعث می شود تا مربیان بتوانند عملکرد بازیکنان را چه در تمرینات و چه در مسابقات برای آنالیز بهتر زیر نظر بگیرند تا در شرایطی که نیاز بود از سوی مربی در تمرینات به آن ها کمک شود.

البته نباید از این نکته غافل شد که در حین بازی مربیان نمی توانند نقشی داشته باشند و صرفا باید تلاش خود را در تمرینات ارائه دهند.

افزایش تعامل و فعالیت بازیکنان

نیمکت نشینی هرگز سرگرم کننده نیست؛ اتفاقی که اغلب در بسکتبال دبستان تا دبیرستان برای بسیاری از بازیکنان رخ می دهد. در سطح دوره ابتدایی (بهتر است برای ایران بگوییم مینی بسکتبال)، با زمان بازی های کوتاه و تعداد زیادی هم تیمی، ممکن است بازیکن فقط چند دقیقه کوتاه در هر بازی نقش داشته باشد. و در سطح دبیرستان (یا در ایران همان جوانان)، فقط تعداد کمی از بازیکنان معمولا زیاد بازی می کنند. در حالی که دیگران بسیار کم فعالیت می کنند و اغلب ذخیره هستند. این می تواند باعث تعامل کمتر بازیکنان شود. به واسطه بسکتبال 3×3 همه بازی می‌کنند و تنها ۱ بازیکن ذخیره وجود دارد. در نتیجه، بازیکنان بیشتر درگیر بازی می‌شوند و همگی نقش مهمی را در آن احساس می‌کنند.

جمع بندی

بسکتبال 3X3 در شرایطی که در خیابان ها بازی می شد و از سوی بسیاری از مربیان از سطح پایه تا حرفه ای در تمرینات مورد استفاده بود، اکنون خود یک ورزش جداگانه و جذاب است که از دل ویژگی های هیجان انگیز بسکتبال خلق شده است. به همین دلیل مزایای فنی آن بازیکنان را به بیشتر فعالیت کردن مجاب می کند و در نهایت باعث پیشرفت کلی آن ها در بسکتبال می شود.

 

مترجم: کیانا فروزان

منبع مطلب: مطلب Why 3X3 از Kamloops Kings Court 3×3 Basketball League با کمی تغییرات

اشتراک گذاری پست