ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, شوت, مهارت‌های انفرادی

۲۱ راه برای افزایش درصد شوت‌های موفق

شوت در بسکتبال از اهمیت بالایی برخوردار است و بازیکنان تلاش می‌کنند تا با راه‌های کاربردی، درصد شوت‌های موفق خود را افزایش دهند. ما در این مطلب به ۲۱ روش برای افزایش درصد شوت‌های موفق اشاره کرده‌ایم.
۱- هدف خود را زودتر پیدا کند
اگر این برای بازیکن تبدیل به یک عادت شود که پیش از اقدام به شوت هدف خود را که حلقه حریف است پیدا کند، درصد شوت‌های موفق بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. پیدا کردن و تشخیص دادن محل حلقه ثانیه‌ای پیش از اقدام، این فرصت را مغز بازیکن می‌دهد تا به طور ناخودآگاه فاصله خود را نسبت به حلقه محاسبه کند و روی هدف خود تمرکز بیشتری داشته باشد. چشمان شوتیست باید در سریعترین زمان ممکن حلقه را ببیند.
توجه داشته باشید که این نکته کوچک زمانی کاربردی و مفید خواهد بود که بازیکن بر روی آن تمرین کند و نسبت به آن عادت نماید. ضمنا اکثر اوقات این ترفند جواب خواهد داد و ممکن است گاهی اوقات پیش‌بینی بازیکن نسبت به لحظه شوت با توجه به شرایط بازی، دفاع حریف و خالی بودن بازیکن دیگر یا باز بودن راه نفوذ به حلقه، تغییر نماید.
 
۲- همیشه پس از پرتاب، توپ خود را تا آخرین لحظه دنبال (Follow Through) کند
به احتمال زیاد از زمانی که شوت را یاد گرفتید تا به امروز بارها شنیده‌اید که باید پس از پرتاب توپ، دست شوت‌زننده خود را نگه دارید و اصطلاحا توپ را تا آخرین لحظه دنبال کنید که به این حرکت نیز، Follow Through گویند. مطمئن باشید این میزان از تکرار و تاکید بی‌دلیل نیست. Follow Through این امکان را به شما می‌دهد تا هنگام شوت، کنترل بیشتری بر روی توپ داشته باشید و تکنیک صحیح شوت‌زدن را بدون آنکه درباره‌اش فکر کنید به درستی انجام دهید.
توصیه: برای درک بهتر از اینکه چرا Follow Through کنترل بیشتری به اقدام شما می‌دهد، توصیه میکنم تا این کار را در پاس تو سینه (Chest Pass) آزمایش کنید. یعنی روبروی یک نفر بایستید و ابتدا پاس خود را در شرایطی به او دهید که به محض ارسال پاس دستان خود را از مسیر پاس به پایین بیندازید و فقط لحظه‌ای توپ را رهایی کنید. سپس این پاس را در شرایطی ارسال کنید که پس از پاس دستان خود را در مسیر پاس تا زمان رسیده توپ به فرد روبرو نگه دارید. این کار به درک بهتر از شما درباره Follow Through کمک خواهد کرد.

 

۳- مچ دست خود را رها و آرام بشکند
در فرایند شوت زدن و Follow Through، بازیکن می‌بایست مچ دست شوت‌زننده خود را به سمت حلقه بشکند. بسیاری از بازیکنان پرتنش و سفت مچ دست خود را می‌شکنند و این باعث بروز اشتباه بزرگی در شوت می‌شود. بازیکنان می‌بایست هنگام شوت، مچ دست خود را آرام و انعطاف پذیر بشکنند و نگه دارند.

 

۴- برای بهتر کردن چرخش توپ، از یک توپ رنگی استفاده کند
چرخش توپ هنگام شوت یا Back Spin اهمیت زیادی در اجرای مکانیک صحیح و درصد بالای شوت موفق دارد. در صورتی که توپ بازیکن Back Spin ندارد یا قصد دارد این چرخش را بیشتر کند، می‌بایست برای درک بهتر میزان چرخش شوت خود و بررسی روند اصلاح در لحظه، از یک توپ رنگی استفاده نماید. ترجیحا بازیکنان برای انجام این تمرین از توپ‌های دو رنگ مانند توپ بسکتبال سه نفره فیبا (زرد و بنفش) استفاده کنند.

 

۵- در نقطه اوج شوت نزند (توصیه به بازیکنان رده‌های پایه)
شوت در اوج و بالاترین نقطه بی‌شک در عملکرد بهتر و اقدام شما موثر خواهد بود؛ اما این کار زمانی قابل اجراست که بازیکن بسیار توانمند باشد. از قدرت پرش و توان عضلانی بالا گرفته تا دقیق بودن شوت‌ها و تمرین زیاد.
بازیکن باید تلاش کند تا آن طور که راحت است اقدام کند و هنگام بالا رفتن و پس از جدا شدن از زمین شوت بزند؛ نه زمانی که در نقطه اوج پرش خود مانده است!
در اصطلاح به ماندن و مکث کردن در نقطه اوج، Hanging In The Air گویند.

 

۶-در طول بازی به مکانیک شوت خود فکر نکند
یکی از بدترین چیزهایی که می‌تواند برای یک بازیکن در مسابقه رخ دهد، فکر کردن به مکانیک شوت خود است. بازیکن در طول تمرین و زمانی که قصد دارد مکانیک شوت خود را اصطلاح کند باید به صحیح شوت زدن خود فکر کند. اما زمانی که بازیکن می‌خواهد به طور مکرر در تمرینات شوت بزند تا به فرم شوت خود عادت کند و یا در مسابقه است، هرگز نباید درباره مکانیک و صحیح شوت زدن خود فکر کند.
بازیکن در مسابقه باید خود را عادت بدهد تا به چیزهای دیگر فکر کند یا در صورت امکان ذهن خود را خالی کند و اصلا به چیزی فکر نکند.
توجه داشته باشید این موضوع مربوط به زمانی است که بازیکن قصد دارد در جریان بازی اقدام کند و مربوط به پرتاب آزاد نیست.

 

۷- افکار منفی را با این ترفند ساده از بین ببرد
از بین بردن افکار منفی می‌تواند درصد شوت بازیکن را به حد چشمگیری افزایش دهد. برای از بین بردن افکار منفی بازیکنان می‌توانند این ترفند کوچک را امتحان کنند:
پیش از هر مسابقه، تمرین یا جلسه تمرینی برای شوت، بازیکنان به خودشان بگویند که “برای من مهم نیست اگر همه اقدام‌هایم گل شود.” این جمله را با صدای بلند یا تو فکرشان بارها تکرار کنند تا از فشار اهمیت گل شدن تمامی توپ‌ها بر روی خود بکاهند.
سپس در طول مسابقه پس از هر اقدام (چه موفق و چه ناموفق) به خود بگوید شوت خوبی بود، اگر گل نشده ایرادی نداره دفعه بعد بهتر تلاش می‌کنم و قطعا می‌توانم”
این جملات انگیزشی و مثبت باعث می‌شود تا فرد از افکار منفی خود را دور کند و در صورت نداشتن اعتماد به نفس، آن را در خود به وجود آورد.

 

۸- ارتفا و قوس توپ را به طور بهینه افزایش دهد
ارتفاع و قوس شوت تاثیری مستقیمی در درصد شوت‌های موفق بازیکنان دارد. بازیکنان باید تلاش کنند تا حد امکان ارتفاع و قوس شوت خود را افزایش دهند و درجه مناسبی از پرتاب برسند. دنبال کردن توپ تا آخرین لحظه یا همان Follow Through که به شکل واضح و صحیح انجام شود، باعث خواهد شد تا قوس و ارتفاع توپ به درستی تنظیم گردد.
توجه داشته باشید این افزایش نباید بیش از حد باشد؛ زیرا ارتفاع و قوس بیشتر موجب می‌شود تا کنترل توپ و پرتاب از اختیار بازیکن خارج شود.

 

۹- ویدئوهای مربوط به شوت را ببیند
با مشاهده شوت‌های موفق شوتیست‌های بزرگ، بازیکن می‌تواند انگیزه و اعتماد به نفس بسیاری کسب کند. عادت‌های خوب مسری هستند و هرچقدر فرد بیشتر شوت‌های موفق را تماشا کند، فرم خوب شدن زدن در ذهنش ماندگار می‌شود.
لازم به ذکر است که فرد هرگز نباید از یادگیری دست بکشد. او باید از ویدئوها، کتاب‌ها و مطالب آموزشی مختلف برای پیشرفت بهره ببرد.

 

۱۰- برای تنظیم شوت خود از یک همراه کمک بگیرد
بازیکن در هر جلسه تمرینی، زمان مشخص و اندکی را برای تمرین کنترل و دقت توپ اختصاص دهد. او در کنار یک همراه در فاصله ۶ متری از یک خط در زمین بسکتبال قرار بگیرند و تلاش کنند تا توپ را با فرم شوت بر روی خط مدنظر فرود آورند. این تمرین در عین حال که به دقت و کنترل توپ کمک می‌کند، حالت رقابتی و سرگرمی دارد و می‌تواند باعث یادگیری و تمرکز بهتر فرد شود.

 

۱۱- با تعادل کمی جلوتر از محل پرش فرود آید
تعادل یکی از مهمترین بخش‌های شوت به حساب می‌آید. فرد برای داشتن تعادل باید در درجه اول وضعیت قرارگیری بدنش به شکل مناسبی تنظیم شود و دارای Footwork قابل قبولی باشد.
توصیه می‌شود تا بازیکن بعد از شوت، کمی جلوتر از جایی که شروع به پریدن کرده است، فرود آید. دقت داشته باشید که حرکت فرد از منطقه پرش به سمت جلو، در راستای مسیر حلقه باشد. ضمنا بازیکن در عین حال می‌بایست دارای تعادل مناسب باشد.

 

۱۲- فیلم شوت‌های خود را مشاهده کند
اگر بازیکن فیلم شوت‌های خود در مسابقه و تمرین را مشاهده کند، بسیار شگفت زده خواهد شد؛ زیرا دیدن عملکرد خود به او کمک خواهد کرد تا بتواند به راحتی اصطلاحات را بر روی شوت اعمال کند. به شکلی می‌توان گفت این بهترین نوع اصطلاح و آموزش است و بهتر از توصیه هر مربی کارساز خواهد بود.
معمولا متداول‌ترین سوال بازیکنان رده‌های پایه پس از دیدن شوت خود این است: “من اینگونه شوت می‌زنم؟!؟!؟”
درست است. بیشتر بازیکنان قبلا شوت خود را ندیده‌اند. این کار باعث می‌شود تا فرد کاملا مشکلات خود را متوجه شود و برای اصطلاح آن بیش از پیش و با انگیزه تلاش کند.

 

۱۳- همراه داشته باشد
در صورت امکان، بازیکن باید تلاش کند تا با یک همراه شوت بزند؛ زیرا در صورتی که بازیکن تنها باشد در انتهای هر شوت خود به جای Following Through برای ریباند به دنبال توپ خود می‌رود.
این بسیار مهم است. افراد باید درباره نحوه تمرین کردن خود فکر و بهترین راه را انتخاب کنند.
فرد برای اینکه بتواند تعداد شوت‌های بیشتری بزند تلاش می‌کند تا اقدام‌های سریعتری داشته باشد و از Following Through غافل می‌شود و برای ریباند توپ خود تلاش می‌کند. فرد باید شوت خود را تمام کند و Following Through را تا زمان رسیدن توپ به حلقه انجام دهد.
به همین جهت توصیه می‌شود تا بازیکن حتما همراه یک نفر دیگر تمرین شوت کند تا آن فرد توپ‌های او را ریباند کند. با این کار بازیکن با خیال راحت اقدام می‌کند و برای ریباند توپ، تمرین خود را خراب نمی‌کند.
در صورتی که فرد نمی‌تواند با یک همراه تمرین کنید و می‌بایست به تنهایی به شوت زدن بپردازد، مشکلی نیست؛ اما نباید Following Through را فراموش کند و درگیر ریباند توپ خود شود.

 

۱۴- عادت‌های بد خود را در شوت بلافاصله برطرف کند
در تمرینات (و نه مسابقات)، بازیکن باید تلاش کند تا عادت‌های بد و اضافی خود را در شوت بررسی و برطرف نماید. برخی از بازیکنان در تلاش هستند تا به اشتباه از بازیکنان بزرگ الگو برداری کنند و بیشتر نمایش می‌دهند تا اینکه عملکرد درستی داشته باشند. فرد باید آن طور که بدن خودش راحت است اقدام کند و از عادت‌های دیگران در شرایطی استفاده کند که برایش مفید باشد.

 

۱۵- از دستگاه Return Device شوت استفاده کند (در صورت امکان)
با کمک Return Device فرد می‌تواند تعداد اقدام‌های خود را دو برابر کند. البته این در شرایطی است که این دستگاه برای فرد در دسترس باشد.

 

۱۶- تعادل خود را پیش از دریافت توپ به دست آورد
بازیکنی که قصد دارد تا پس از دریافت توپ بلافاصله و در کمترین زمان اقدام کند، می‌بایست پیش از دریافت توپ روی پاهای خود بنشیند، مرکز ثقلش را به زمین نزدیک کند و به تعادل برسد. با این کار فرد زمانی که توپ را دریافت می‌کند، تنها باید به هوا بپرد و اقدام کند و مرحله نشستن روی پا و رسیدن به تعادل را پیش از دریافت توپ گذارنده است.
توجه داشته باشید که میزان نشستن روی پاها و فاصله پاها از یکدیگر به قد، وزن و شرایط خود فرد وابسته است و برای هرکس متفاوت است.

 

۱۷- از ابزار و حلیه‌های تبلیغاتی شوت دوری کند
دستکش شوت یکی از وسایلی است که این روزها برای تمرین شوت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما توصیه می‌کنیم تا هیچکس از آن استفاده نکند؛ زیرا هرگز یک بازیکن در طول مسابقه نمی‌تواند این دستکش را به دست کند و باید با دستان خود و ارتباط مستقیم دست با توپ، اقدام به شوت کند.
یادتان باشد که همه تلاش‌ها برای عملکرد بهتر در مسابقه است و باید تا حد امکان نزدیک به شرایط مسابقه تمرین کرد. ضمنا هیچ چیز جادویی برای پیشرفت وجود ندارد. پس افراد باید از توانایی‌های خود بهره ببرند و به طور مداوم به شکل صحیح تمرین کنند.

 

۱۸- شوت خود را متعادل، روان و استوار نگه دارد
یک اقدام روان به معنای عدم وجود حرکات اضافی و تکه تکه است. فرد باید از ابتدا تا انتهای شوتش در یک حرکت و به صورت روان باشد.
پاها، دست‌ها، مرکز ثقل، ارتفاع پرش و حرکت کلی بدن در مکانیک شوت باید روان و در یک مسیر مشخص باشد. همه شوتیست‌های موفق و بزرگ تاریخ بسکتبال مکانیک روان و استواری دارند. به همین جهت است که هنگام تماشای شوت اینگونه از افراد از اصطلاح شوت زیبا استفاده می‌شود.

 

۱۹- قبل از هر تمرین یا مسابقه ۵۰ شوت نزدیک زده شود
توصیه می‌شود تا افراد پیش از مسابقه یا تمرین، از روبروی سبد و در فاصله ۱ الی ۳ متری از حلقه ۵۰ اقدام آسان داشته باشند.
این کار نه تنها به گرم شدن بهتر فرد کمک می‌کند، بلکه موجب می‌شود تا اعتماد به نفس او بیشتر شود.
فرد خیلی سریع گل شدن توپ‌های خود را مشاهده می‌کند. درصد شوت‌هایش ممکن است بیش از ۷۰ درصد باشد و این برای تقویت ذهن و روان بی‌نظیر است.
فکر می‌کنید که چرا بازیکنان NBA پیش از مسابقه این کار را انجام می‌دهند؟ یا به عنوان مثال تایگر وود، اسطوره گلف به چه علت در هر جلسه تمرینی خود ۱۰۰ ضربه به توپ از فاصله ۹۰ سانتی‌متر نسبت به هدف می‌زند؟ تمامی این‌ها برای افزایش اعتماد به نفس و تقویت ذهن فرد به سمت مثبت‌نگری است.

 

۲۰- عملکرد شوت خود را به وسیله چارت شوت بررسی کند
بازیکن می‌تواند از همراه خود بخواهد تا به وسیله یک چارت شوت، اقدام‌هایش را بررسی کند. بازیکن پس از تعدادی اقدام (به عنوان مثال ۵۰ شوت) در شوت چارت بررسی خواهد کرد که ابتدا در چه مناطقی و از چه فاصله‌ای اقدام‌های قوی‌تر و ضعیف‌تری داشته است.
اما کلید اصلی در اصطلاح شوت به وسیله چارت شوت، ثبت جزئیات است. به عنوان مثال چه تعداد شوت فرد از چه مناطقی به سمت راست حلقه متمایل می‌شوند، چه تعدادی به سمت چپ متمایل می‌شوند، چه تعدادی شوت‌های کوتاه هستند و به لب حلقه برخورد می‌کنند و چه شوت‌های بلند هستند و به انتهای حلقه یا حتی تخته پشت سبد برخورد می‌کنند.
به وسیله این جزئیات بازیکن می‌توانید اصطلاحات را به سرعت بر روی شوت خود اعمال کند.

 

۲۱- همانند شرایط مسابقه، تمرین کند
در تمامی مهارت‌های بسکتبال توصیه می‌شود تا افراد تمرینات خود را نزدیک به شرایط مسابقه انجام دهند. فشار روانی و جسمانی، سرعت و واکنش‌ها و بسیاری از مسائلی که در بازی بازیکن و تیم باید متحمل شود را می‌بایست در تمرینات شبیه سازی کرد.
در شوت هم این موضوع قابل اجراست. یعنی فرد اگر همان‌طور که در بازی شوت می‌زند، در تمرین هم اقدام کند، قطعا پیشرفت بسیاری خواهد کرد.

 

در صورتی که یک مربی هستید به محل تمرین بروید و این ۲۱ روش را به بازیکنان خود انتقال دهید تا شوت‌های موفق بیشتری بزنند. در صورتی که بازیکن هستید خودتان تلاش کنید تا به کمک این روش‌ها عملکرد بهتری داشته باشید.

 

منبع: وبسایت Breakthrough Basketball / تالیف و ترجمه: شهریار مقدمی
کپی رایت عکس: باشگاه لاتن استارز (پژمان البرز) / عکاس: اشکان مهریار

اشتراک گذاری پست