چگونه از روی نیمکت به بهترین بازیکن تبدیل شویم

نیمکت نشین بسکتبال

چگونه از روی نیمکت به بهترین بازیکن تبدیل شویم

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی

شاید عجیب به نظر بیاید اما بازیکنان نیمکت‌ نشین به عنوان یک نیمکت نشین بسکتبال می‌توانند بهترین بازیکن تیمشان باشند و بر روی عملکرد تیم تاثیر مستقیم بگذارند.
اگر به عنوان مثال در یک بازی ۵ دقیقه در زمین باشید و ۳۵ دقیقه بر روی نیمکت برای کمک به تیم چه کارهایی می‌توانید انجام دهید. چگونه می‌توانید از روی نیمکت موثر باشید؟

پاسخ شما را مربی مک در این مطلب داده است. او معتقد است آن چیزی که مردم و تماشاچیان نمی‌دانند، این است که بازیکنان نیمکت‌نشین بر روی نتیجه مسابقه بسیار ثاثیر دارند. حال در این مطلب نکاتی که بازیکنان نیمکت‌نشین باید به آن توجه داشته باشند را ذکر کردیم:

۱- پر انرژی باشید
پر انرژی بودن مهم‌ترین اصل برای همه بازیکنان حاضر بر روی نیمکت است. این انرژی کمک بزرگی به تیم در مسیرش خواهد شد. انرژی نشان از اشتیاق بازیکنان برای مسابقه دارد.
با صدای بلند و با انرژی فراوان هم‌تیمی‌های خود را تشویق کنید. هر زمانی که تیمتان موفق به کسب امتیاز یا یک بازی هیجان انگیز شد، آن‌ها را با تمام وجود تشویق کنید.
زمانی که وقت استراحت درخواست می‌شود به سمت هم‌تیمی‌های خود بروید و آن‌ها را حمایت کنید. در پایان وقت استراحت هم از جملات مثبت و روحیه دهنده استفاده کنید.
تمامی این حرکاتِ به نظر کوچک، موجب انتقال انرژی و روحیه بسیاری به تیم خواهد شد. این وظیفه نیمکت نشین بسکتبال محسوب می شود.
مطمئن باشید هم‌تیمی‌ها و مربیان از شما قدردانی خواهند کرد.
۲- از حرکات بدنتان به خوبی استفاده کنید
به نظر شما آیا بازیکنان ذخیره باید بی‌روح، بی‌علاقه و بی حال باشند یا اینکه بر روی لبه صندلی‌ها با هیجان پیگیر بازی شوند؟ مربی وقتی احساس کرد که بازیکنان بر روی نیمکت هیجان و انگیزه لازم را ندارند باید مراقب تیم خود باشد و برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشد.
بازیکنان بر روی نیمکت با حرکات بدن و رفتارشان نشان خواهند داد که به چه اندازه عملکرد تیمشان برایشان مهم است و تا چه مقدار در جو و شرایط بازی هستند.
۳- تمرکز هم‌تیمی خود را بر هم نزنید
می‌خواهید بدانید بدتر از یک بازیکن بی‌حال و بی‌روح بر روی نیمکت چه کسی است؟ بازیکنی که در زمینِ بازی نیست اما تمرکز هم‌تیمی خود را بر هم می‌زند.
اگر یک بازیکن نمی‌تواند در یک بازی به زمین برود، نباید تمرکز هم‌تیمی خود را با بروز ناراحتی از بازی نکردن و مسائل حاشیه‌ای برهم بزند.
با بازیکنان حاضر در زمین در مورد چیزهایی که به بازی مربوط نیست، صحبت نکنید. در طول بازی اجازه دهید آن‌ها تمرکز کنند.
۴- ببینید حریفتان چه کارهایی انجام می‌دهد
درحالی که بیشتر بازیکنان از اینکه بازی را از روی نیمکت آغاز کنند متنفر هستند، این یک مزیت بزرگ برای آن‌ها به حساب می‌آید. آن‌ها از روی نیمکت با بررسی و آنالیز حریف می‎توانند در زمین عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند.
در اینجا به چند مورد که بازیکنان از روی نیمکت باید به آن توجه داشته باشند، اشاره شده است:
الف. نقاط ضعف دفاع را شناسایی کنید:
کدام بازیکنان در دفاع کند هستند؟ کدام بازیکن را راحت‌تر با دریبل رد می‌کنید؟ از روی دست کدام بازیکن بهتر می‌توانید شوت بزنید؟
ب. چه برنامه‌هایی دارند:
قاعده و اساس بازی آن‌ها را شناسایی کنید. ببینید توپ به کجا ختم می‌شود و چگونه می‌توانید در حمله آن‌ها اخلال ایجاد کنید.
پ. یار احتمالی خود را آنالیز کنید:
بسیاری از مربیان برای تعویض‌های خود الگویی دارند. اگر شما می‌دانید که جای کدام بازیکن به زمین خواهید رفت، یار Match-up او را بررسی کنید. ببینید چگونه می‌توانید کار او را سخت‌تر کنید یا اگر از شما بزرگ‌تر است باید چگونه دفاع‌اش کنید؟ اگر شما سریعتر از او هستید چگونه می‌توانید او را رد کنید یا چگونه می‌توانید به تیم خود کمک کنید؟
پس از بیرون بودن ناراحت نباشید. صبور باشید و از تماشای بازی لذت ببرید و حریف را بررسی کنید. این یک مزیت بزرگ است که استارترها از آن بی بهره هستند.
۵- آماده بمانید
یک بازیکن خوب همیشه و تحت هر شرایطی آماده حضور در زمین است. هنگامی که نام شما برای ورود به زمین صدا توسط مربی اعلام شد، با سرعت به جایگاه تعویض بروید. وارد زمین شوید و به عنوان قسمتی از تیم به موفقیت گروه خود کمک کنید.
جمع‌بندی:
پس اگر می‌خواهید دقایق بیشتری را در زمین حضور داشته باشید، ابتدا به یک نیمکت‌نشین عالی تبدیل شوید و این گام را به درستی بردارید. یادتان باشد، یک تیم از ۱۲ بازیکن تشکیل شده است و هرگز قرار نیست هر پنج بازیکن استارتر ۴۰ دقیقه بازی کنند. بازیکنان تعویضی هم قسمت مهمی از یک تیم را تشکیل می‌دهند و همه آن‌ها از روی نیمکت به داخل زمین می‌روند. پس یک نیمکت‌نشین فوق العاده باشید.
منبع: مطلب نیمکت نشین بسکتبال و بهترین بازیکن زمین از Basketball For Coaches / ترجمه با کمی تغییر توسط شهریار مقدمی
عکس مطلب از اشکان مهریار برای آکادمی بسکتبال پژمان

اشتراک گذاری پست