چهار دلیل برای اینکه بازیکنان لی آپ های خود را از دست می‌دهند

لی آپ و دلایل از دست رفتن آن

چهار دلیل برای اینکه بازیکنان لی آپ های خود را از دست می‌دهند

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, شوت, مهارت های انفرادی

لی آپ شاید بارها دیده‌اید که بازیکنی در تمرینات ۱۰۰ درصد لی آپ های خود را تبدیل به امتیاز می‌کند؛ اما اگر آمار لی آپ های همین بازیکن را در مسابقه بررسی کنید، خواهید دید که شاید کمتر از ۵۰ درصد لی آپ های خود را گل کرده است. این اتفاق در رده‌های پایه بسیار زیاد رخ می‌دهد.
مربی مک‌لین چهار مورد از مهمترین و اصلی‌ترین دلایل این اتفاق را بیان کرده است:
۱- ترس از برخورد و بلاک شدن: ترس یکی از مهمترین دلایل است. بازیکن از ترس اینکه با مدافع برخوردی نداشته باشد و یا اینکه توسط مدافع بلاک شات نشود Layup خود را از دست خواهد داد. این بسیار مهم است که بازیکنان آموزش ببینند تا چگونه هنگام Layup با مدافع برخورد داشته باشند و بتوانند به بهترین شکل اقدام نمایند.
۲- تمرین نکردن در مقابل یک دفاع واقعی: اگر بیشتر تمرینات را دیده باشید، متوجه خواهید شد که بازیکن درحالی که به صورت جاگینگ در وسط زمین می‌دود، بدون هیچ فشاری Layup می‌رود. یعنی یک علیه صفر؛ فارغ از زمانی که بازیکن تکنیک لی آپ را آموزش می‌بیند، حتما باید تمرینات Layup شامل فشار باشد. یعنی تا جایی که امکان دارد شرایط مسابقه برای بازیکن شبیه‌سازی شود.
۳- آن‌ها Finishing های مختلف را تمرین نکردند: مشکل بعدی این است که بازیکن انواع مختلف Finishing را نشناسد. بازیکن باید بداند که چگونه زمانی که مدافع راه او را برای لی آپ مسدود کرد، از راه و تکنیک دیگری برای کسب امتیاز استفاده کند. هفت Layup زیر را باید بازیکنان به خوبی بدانند و بیاموزند تا در شرایط مورد نیاز از هر کدام استفاده کنند:
Overhand layup, Finger roll, Floater, Off-foot layup, Euro step, Reverse layup, Power layup
۴- به گل نشدن توپ فکر می‌کنند: زمانی که بازیکن از نظر روانی تحت فشار قرار بگیرد قطعا ارائه بهترین عملکرد کمی سخت می‌شود. زمانی که بازیکن تحت فشار در ذهن خود تکرار کند: “اگر یک لی آپ آزاد (Wide open layup) را خراب کنم چه خواهد شد.” یا ” من که لی آپ قبلی را خراب کردم؛ پس این را هم از دست می‌دهم.” قطعا شرایط بسیار برای او سخت خواهد شد. بازیکن باید تلاش کند تا ذهن خود را از این مسائل پاک نماید و مربی باید در این راه به او کمک کند.
منبع: Basketball For Coaches website; Coach Mac
عکس از اشکان مهریار / بازیکن داخل عکس عرفان خدابنده

اشتراک گذاری پست