آنالیز بسکتبال چیست؟

آنالیز بسکتبال

آنالیز بسکتبال چیست؟

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, آنالیز بسکتبال, اصول مربیگری بسکتبال

فعالیت آنالیز در بسکتبال یکی از مهمترین و در عین حال جذاب‌ترین فعالیت‌ها در بسکتبال محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با مفهوم کلی این فعالیت در بسکتبال آشنا کنیم.

کلینیک آشنایی با اصول آنالیز بسکتبال توسط شهریار مقدمی
بخش اول: معرفی آنالیز
به طور کلی به بررسی و تحلیل هر پدیده‌ای در جهان آنالیز (به انگلیسی Analysis) گویند. این تحلیل و بررسی به واسطه شکستن یک مجموعه به منظور درک و یافتن اجزای آن است. هدف از این کار نحوه کار کردن آن مجموعه و تاثیر آن بر روی عوامل پیرامونی توصیف می‌شود.
طبق تعریف ویکی‌پدیا فارسی، آنالیز، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای گرفتن نتیجه پیچیده‌تر نیز می‌تواند باشد. منظور از پیچیده در این جمله، دشوار و سخت بودن نیست بلکه پی بردن به بافت و جزئیات پدیده‌ای است که در حال آنالیز آن هستیم.

 

بخش دوم: آنالیز در بسکتبال
حال با توجه به توضیح اولیه آنالیز، می‌توانیم آنالیز در بسکتبال را بدین شرح توضیح دهیم:
به طور کلی به بررسی و تحلیل هر پدیده‌ای در بسکتبال آنالیز گویند.

 

این یعنی به واسطه شکستن و تجزیه یک تیم یا فرد می‌توان به درک بهتری از آن رسید و با اجزای مختلف آن آشنا شد. هدف از این کار شناخت هرچه بهتر آن‌ها است تا بتوانیم به واسطه این شناخت تصمیمات و هدف‌گذاری‌های دقیق‌تر و صحیح‌تری را نسبت به عملکرد خود و حریفان داشته باشیم.
نکته قابل توجه در رابطه با آنالیز این است که برخلاف تصویر اکثریت جامعه، آنالیز صرفا مربوط به بررسی مباحث فنی نیست و طیف گسترده‌تری را در برمی‌گیرد. به عنوان مثال بررسی ابعاد روانشناسانه، توان جسمانی و مهارت‌های انفرادی تنها بخش کوچکی از آنالیز در بسکتبال به شمار می‌رود.
به همین منظور فعالیت آنالیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بر روی بخش اعظمی از عملکرد تیم تاثیرگذار می‌گذارد.

 

بخش سوم: اهمیت و ارزش آنالیز بسکتبال
پس از اینکه بررسی‌ها به واسطه تجزیه و شکستن صورت گرفت، به مهمترین عنصر در آنالیز می‌رسیم که “اطلاعات” نام دارد. بی شک اطلاعات هرچقدر بیشتر و در عین حال مفیدتر باشد، افراد در هر تیم می‌توانند تصمیم‌گیری بهتری باشند و در راستای آن عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند که حاصل آن موفقیت است.
فعالیت آنالیز در بسکتبال دقیقا در چنین جهتی حرکت می‌کند و هدف آن کسب بیشترین و مفیدترین اطلاعات است. به همین دلیل بسیار مهم است تا مربیان (در راس هر کادرفنی، سرمربی) و بازیکنان به طور مداوم این اطلاعات را دریافت و براساس آن اهداف خود را در رقابت مشخص کنند.
تصور کنید که با صورت نگرفتن فعالیت آنالیز و نبود اطلاعات افراد چگونه باید اقدام به تصمیم‌گیری کنند. بهترین مثال برای درک بهتر این موضوع، اکثر مسابقات رده‌های پایه نوجوانان و جوانان در سطوح استانی است که معمولا باشگاه‌ها از آنالیزور بهره نمی‌برند. شما به راحتی می‌توانید ببینید که بازیکنان و حتی مربیان در تقابل با حریفان خود کمی نا آشنا عمل می‌کنند.
اکنون خلاف آن را ببینید؛ بازیکنانی که به واسطه حضور در یک استان مرتبا در مقابل هم قرار گرفتند و حتی در تمرینات خارج از باشگاه و در تیم‌های استان با هم همراه بوده‌اند، بازی یکدیگر را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند به صورت شخصی آنالیزی از عملکرد آن فرد ارائه دهند تا فرد مقابل عملکرد ضعیف‌تری را نشان دهد.

 

بخش چهارم: جایگاه آنالیز در تیم‌ها
بعد از بررسی اهمیت آنالیز و سرآمد آن یعنی اطلاعات، باید ببینیم این فعالیت در یک تیم بسکتبال چه جایگاهی را می‌بایست به خود اختصاص دهد. از آن‌جایی که در بخش‌های قبل اشاره کردیم که هر چقدر اطلاعات بیشتر و مفیدتر باشد بهتر است، تیم‌ها اقدام به جذب یک یا حتی چند آنالیزور می‌کنند. این افراد (یا فرد) در تیم موظف هستند تا به صورت مداوم با تکیه بر دانش و علم خود اقدام به کسب اطلاعات کنند و به اعضا کادرفنی این اطلاعات را ارائه دهند. در این مرحله کادر به واسطه اطلاعاتی که کسب کرده است می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های خود با چشمانی باز و هوشیارتر عمل کند.
از آن‌جایی که این تصمیمات مسیر تیم را مشخص می‌کند، اطلاعات باید به درستی و تا حد امکان به صورت کامل به کادر ارائه شود و در اینجا نقش آنالیزور بسیار با اهمیت است. زیرا این افراد براساس شخصیتی که دارند می‌بایست با تلاش خود و با تکیه بر دانشی که از بسکتبال کسب کرده‌اند، این اطلاعات را استخراج کنند و به همراه پیشنهادات خود به کادرفنی ارائه دهند.
به همین جهت تیم‌ها به دنبال جذب آنالیزورهایی می‌روند که از نظر دانش فنی و مهارت‌های آنالیز (اعم از کات زدن فیلم، پیشنهادات براساس آنالیز و …) ماهر هستند.

 

بخش پنجم: تاثیر هر سطح بر فعالیت آنالیز
آنالیز در هر سطح مسابقاتی و یا حتی در هر رده‌سنی شرایط متفاوتی دارد. به عنوان مثال آنالیزی که در رده نوحوانان می‌شود، بیشتر متکی بر آنالیز انفرادی بازیکنان است تا آن‌ها مهارت‌های خود را افزایش دهند. یا به عنوان مثال آنالیزی که در سطح لیگ دسته دوم باشگاه‌های ایران صورت می‌گیرد با آنالیز در مسابقات بین‌المللی یا یک لیگ معتبر مانند یورولیگ متفاوت است. علت این است که هرچه سطح بالاتر می‌رود، پیچیدگی و حجم اطلاعات بیشتر می‌شود و به همین جهت اطلاعات حرفه‌ای‌تر، سنگین‌تر و با جزئیات بسیار بیشتر ارائه می‌شود.
به عبارت دیگر، در آنالیز می‌بایست سطح را در نظر گرفت و براساس آن عمل کرد. شما هرگز نمی‌توانید در یک تیم مینی بسکتبال اقدام به آنالیز بسیار فنی از حرکات انفرادی تیم حریف کنید تا آن‌ها را شکست دهید؛ زیرا هدف در آن سطح شکست دادن نیست بلکه لذت بردن است. اما در همان سطح می‌توان به صورت کاملا دقیق و جزئی حرکات انفرادی بازیکنان خود را بررسی کنید تا در تمرینات برای بهتر شدن و اصلاح آن‌ها وقت بگذارید.

 

بخش ششم: آنالیز عاملی برای هماهنگی بهتر
در آنالیز به واسطه اطلاعاتی که به دست می‌آید، می‌توان به هماهنگی رسید. این هماهنگی تنها مربوط به ایجاد یکپارچگی بین بازیکنان یک تیم نیست و شامل هماهنگ شدن با بازی و بازیکنان تیم حریف نیز می‌شود. به طور واضح‌تر، چنانچه بازی تیم حریف و یا عملکرد بازیکنان حریف برای شما و تیم‌تان مشخص باشد، طبق آن با دیدی وسیع‌تر و اطلاعاتی بیشتر کارتان را پیش می‌برید. این همان تصمیم‌گیری براساس اطلاعات کسب شده است که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم.
مطلب دیگری که در رابطه با هماهنگی باید به آن اشاره کرد، دو عامل شناخت و پیشنهاد است که این دو با یکدیگر مکمل هستند. یعنی آنالیزورها باید در راه شناخت و انتقال این شناخت به دیگر اعضا تیم از جمله کادرفنی تلاش کنند و سپس به واسطه دانش خود از روی این شناخت‌های کسب شده، پیشنهاداتی را ارائه دهند تا مربیان و بازیکنان طبق آن اقدام به تصمیم‌گیری بهتر کنند. یعنی آنالیزورها در این ایجاد هماهنگی علاوه بر بررسی می‌بایست اقدام به ارائه پیشنهادات کنند.

 

خلاصه مطلب
  • به طور کلی آنالیز فعالیتی تخصصی، نیازمند دانش فراوان و در عین حال حساس است که براساس تحلیل و بررسی و در نهایت کسب اطلاعات و ارائه آن‌ها به مربیان و بازیکنان شکل گرفته شده است.
  • به همین جهت تیم‌ها برای اینکه بتوانند به اطلاعات بیشتری از تیم خود یا تیم‌های حریف دست پیدا کنند، اقدام به جذب یک یا چند نفر در سِمت آنالیزوری می‌کنند.
  • این فعالیت به واسطه سر و کار داشتن با اطلاعات از اهمیت بالایی در هر تیم برخوردار است.
  • ضمن اینکه آنالیز در هر سطح و رده، فعالیتی متفاوت است.
  • در نهایت هدف اصلی آن ایجاد هماهنگی بین تیم و به واسطه آن هماهنگی با عملکرد تیم مقابل براساس اطلاعات کسب شده و تصمیم‌گیری براساس این اطلاعات است.

 

نوشته شده توسط شهریار مقدمی، آنالیزور و مربی بسکتبال

اشتراک گذاری پست