راه‌هایی برای مشخص کردن آینده در بسکتبال؛ ویژه بازیکنان جوان

آینده در بسکتبال

راه‌هایی برای مشخص کردن آینده در بسکتبال؛ ویژه بازیکنان جوان

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی

بسیاری از بازیکنان در کشور ما بعد از اینکه به رده جوانان و امید (به طور دقیق‌تر بین ۱۸ تا ۲۲ سالگی) می‌رسند، آینده مشخص و برنامه‌ریزی شده‌ای را پیش روی خودشان نمی‌بینند. در این مطلب قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که به تصمیم‌گیری هرچه بهتر این دسته از افراد کمک کند.

 

جایگاه فعلی خود را بشناسید
به عنوان یک بازیکن جوان که تجربه چندانی در سطح بزرگسالان نداشته‌اید و در تلاش هستید تا در بالاترین سطوح قرار بگیرید، ابتدا باید جایگاه حال حاضر خود را بشناسید تا بتوانید براساس آن تصمیم‌گیری کنید.
اگر بازیکنی هستید که فکر می‌کنید نیاز به بهتر شدن دارید، تصمیم ‌بگیرید تا وقت بیشتری را برای تمرین اختصاص دهید و هدف خود را پیشرفت کردن و رسیدن به سطح مدنظر بگذارید؛ یا اگیر فکر می‌کنید در سطح لیگ خاصی هستید، تصمیم بگیرید و برای تیم‌های حاضر در آن سطح تست بدهید تا بتوانید وارد فضا و محیط آن مسابقات شوید.
شما می‌بایست در شناخت جایگاه خود در بسکتبال کاملا صادقانه و به دور از هرگونه خوش‌بینی یا بدبینی عمل کنید؛ مهم است که بدانید براساس این جایگاه است که شما هدف بعدی خود را مشخص می‌کنید و نسبت به جایگاهی که دارید برای آینده تلاش خواهد کرد.

 

نقش بسکتبال را در زندگی‌تان مشخص کنید
بسیاری از بازیکنان بین ۱۸ تا ۲۲ سال بعد از به پایان رسیدن فعالیت‌شان در رده‌های جوانان و امید، از بسکتبال حذف می‌شوند؛ برخی از این کنار رفتن‌ها خود خواسته و برخی به علت عدم توانایی در تشخیص جایگاه بسکتبال در زندگی است.
اگر فرد به هر دلیلی (اعم از شرایط زندگی، علایق، محیط و …) خود خواسته نخواهد در بسکتبال بماند بحثی نیست؛ اما اگر فردی به دلیل عدم آگاهی از جایگاهی که در بسکتبال دارد و به علت ضعیف‌پنداشتن خود، از بسکتبال دور شود مسئله جدی و تا حدی دردناک است.
افراد می‌بایست براساس شرایطی که دارند (مانند وضعیت زندگی، مهارت در بسکتبال، ویژگی‌های آنتروپومتریکی و بسیاری از مسائل دیگر) نقش بسکتبال در زندگی‌شان را مشخص کنند. به عنوان مثال نقش بسکتبال در زندگی فردی که به خاطر مشکلات خانوادگی می‌بایست به دنبال درآمد و کار کردن مداوم باشد به جای تمرین بسکتبال، نسبت به فردی که همه زمانش را برای بسکتبال می‌گذارد متفاوت است.
به طور کلی افراد باید با وضعیت‌های موجود در زندگی‌شان تصمیم بگیرند و به طور قطع مشخص کنند که چه مقدار از بسکتبال در زندگی‌شان تاثیر دارد.

 

هرآنچه که برای پیشرفت نیاز است پیگیر باشید
بازیکنان جنبه‌های متفاوتی را باید دنبال کنند تا بتوانند به یک بازیکن بهتر تبدیل شوند. تقویت مهارت‌های انفرادی، بالا بردن دانش بسکتبال، بدنسازی، روانشناسی، تغذیه مناسب، تهیه کفش مناسب و تصمیم‌گیری درباره تیم آینده از جمله مواردی است که بازیکنان باید همواره به دنبال آن‌ها باشند.
در این مسیر بازیکنان می‌بایست با افرادی همراه شوند که آن‌ها می‌توانند کمک‌کننده و مفید ظاهر باشند. مربی تمرینات اختصاصی بسکتبال، مربی بدنساز خوب، دکتر تغذیه، فروشنده و متخصص کفش، افرادی برای معرفی شما به تیم‌ها و بسیاری از افرادی که حتی در بسکتبال و ورزش فعالیتی ندارند از جمله افرادی هستند که می‌توانند در مسیر موفقیت مفید و موثر باشند.
بسیاری از موارد در این راه هزینه در بر دارند و وقت شما را از آن خود می‌کنند؛ به همین جهت باید زمانی که تصمیم می‌گیرید بسکتبال را جدی دنبال کنید، به فکر هزینه‌های مالی و زمانی آن باشید.

 

بپذیرید که بها این پیشرفت هرچیزی می‌تواند باشد
نه تنها در بسکتبال بلکه در طول زندگی شما باید از برخی مسائل بگذرید تا بتوانید به هدف خود دست پیدا کنید. این بها صرفا مسائل مادی نیست و بعضا معنویات و زمان هم شامل آن می‌شود.
شاید شما برای حضور در یک تیم به شهر دیگر سفر کنید و از خانواده و دوستان خود به دور باشید؛ ممکن است برخلاف اطرافیان‌تان که غالبا برای سرگرمی و خوش‌گذرانی هزینه می‌کنند، می‌بایست شما پول و وقت خودتان را صرف مربی، دکتر و تجهیزات مرتبط با بسکتبال کنید.
لذا باید همواره به این موضوع آگاهی داشته باشید که برخی از علایق شما ممکن است برای مدتی (یا در برخی شرایط برای همیشه) از زندگی‌تان حذف شود و این بها برای پیشرفت شما در این زمین الزامیست.
به شخصه توصیه‌ای که برای علاقه‌مندان به بسکتبال در زمینه پیشرفت کردن دارم این است که،
پیشرفت کردن مسئله بسیار مهم، جذاب و هیجان انگیز است. اینکه خودتان را در بالاترین سطوح بسکتبال آن هم به عنوان یک فرد موفق در حیطه فعالیت‌تان ببینید بسیار عالی و فوق‌العاده است؛ اما باید یادآور شوم که هرکس یک بار در این زندگی هر لحظه را سپری می‌کند و بهتر است هر اتفاق و پیشرفتی در زمان خودش حاصل شود. گاها پیشرفت زود هنگام شاید در حیطه کاری و فعالیت شما مثبت و رو به جلو باشد اما ممکن است شما را از برخی مسائل در زندگی ناکام بگذارد و همین مسئله موجب شود تا به مرور زمان شما را درگیر خود کند. پس همواره به دنبال پیشرفت باشید اما از اینکه چه چیزی را فدای این پیشرفت می‌کنید (اعم از زمان، خانواده، ارتباطات‌تان با اشخاص و پول) مطمئن شوید تا هرگز در گذر زمان از اتفاقات گذشته زندگی‌تان پشیمان نشوید. چون در غیر این صورت در شرایطی قرار می‌گیرید که دیگر بازگشتن به آن دوران و سن غیرقابل بازگشت است.

 

کارهای خود را اولویت‌بندی کنید
از آن‌جایی که شما باید همواره برای بهتر شدن در بسکتبال تمرین و تلاش کنید و در وقت‌های خارج از بسکتبال‌تان نیز به استراحت بپردازید، می‌بایست برای دیگر فعالیت‌ها و کارهای زندگی‌تان اولویت‌بندی کنید.
مسائلی مانند درس‌خواندن، کار کردن، تفریح کردن، گذراندن وقت با خانواده و دوستان‌تان و بسیاری از کارهایی که ممکن است براساس شرایط زندگی شما پیش روی‌تان باشد می‌بایست طبق زمان‌بندی که خود برای زندگی‌تان تعیین می‌کنید مرتب و رسیدگی شود.
این کار موجب خواهد شد تا وقت بیشتری را بر روی بسکتبال و هدف‌تان اختصاص دهید و در عین حال از مسائل پیرامون زندگی‌تان غافل نشوید.
برای درک بهتر این موضوع یک مثال از بازیکن پایه‌ای را می‌زنیم که همزمان با دوران امتحانات پایانی مدرسه‌اش، می‌بایست در مسابقه‌ای هم شرکت کند. اگر فرد اقدام به خواندن درس خود کند و سپس برای مسابقه در سالن محل برگزاری حاضر شود، هم به درس خود رسیده است و هم توانسته با ذهنی آرام و آماده تنها به مسابقه‌اش فکر کند. حال تصور کنید فرد این کار را انجام نداده است و می‌بایست پس از مسابقه سریعا آماده شود و به درس خواندن مشغول شود؛ این موضوع خود به خود باعث عدم تمرکز فرد می‌شود و آرامش و تمرکز را از آن می‌گیرد.

 

حتما به دنبال یادگیری مسائل پیرامون جامعه باشید
یک بازیکن بسکتبال تنها درگیر تمرین کردن و مسابقات دادن نیست! این فرد هم همانند دیگر افراد جامعه با مسائل متفاوتی روبرو می‌شود و این مسائل موجب خواهد شد تا جایگاه آن‌ها در بسکتبال و زندگی شخصی‌اش در جامعه مشخص شود.
برخی از نکاتی که موجب می‌شود تا شما به عنوان یک ورزشکار در جامعه فردی موفق همراه با جایگاه اجتماعی مناسب محسوب شود به شرح زیر است:
    تقویت زبان انگلیسی (در صورت داشتن زمان، فراگیری سایز زبان‌ها): تقویت زبان موجب می‌شود تا شما هم بتوانید از منابع خارجی برای پیشرفت خودتان بهره ببرید و هم در ارتباط گرفتن با افراد خارجی موفق‌تر باشید؛ این اتفاق موجب خواهد شد تا بتوانید ارتباطات خودتان را گسترش دهید.
     فرا گرفتن طرز بیان و استفاده از کلمات: هر فردی در جامعه می‌بایست فن بیان و گویش مناسبی داشته باشد؛ اما برای افراد شناخته شده (مانند افراد فعال در زمینه ورزش) این موضوع از اهمیت دو چندان برخوردار است. افراد باید بتوانند به عنوان یک فرد شناخته شده از کلمات درست همراه با گویش و فن‌بیان مناسبی استفاده کنند. آن‌ها در جامعه بیش از سایرین دیده می‌شوند و باید به عنوان افراد شناخته شده و بعضا الگوهایی در جامعه به خوبی صحبت کنند. ضمن اینکه این توانایی به شما کمک می‌کند تا در مذاکرات با باشگاه‌ها، مصاحبه با خبرنگاران و رفتار با هواداران موفق‌تر عمل کنید.
     دانستن رفتار و آداب صحیح در شبکه اجتماعی: امروزه شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترش پیدا کرده‌اند و از اعتبار بسیار زیادی برخوردار هستند. به شکلی که بیشتر افراد جامعه در سراسر جهان از روزنامه و سایت‌ها به سمت شبکه‌های اجتماعی رو آوردند و اطلاعات خود را به صورت مداوم از این منابع دریافت می‌کنند. لذا این بسیار با اهمیت است که شما به عنوان یک فرد فعال در ورزش نحوه رفتار و آداب‌تان متناسب با این محیط باشد تا بتوانید با عملکردی صحیح جایگاه مثبتی را در جامعه از آن خود کنید. به یاد داشته باشید که رفتار و عملکرد شما در این شبکه‌های اجتماعی بر روی آینده‌ای که برای خود مشخص کرده‌اید تاثیرگذار خواهد بود.
به طور کلی باید تلاش کرد تا به عنوان یک بازیکن بسکتبال (یا حتی مربی یا داور)، ممکن است در آینده در سطوح بالایی قرار بگیرید و در موقعیت‌های متفاوت باید از مسائل پیرامون جامعه آگاهی داشته باشید.

 

به دنبال فرصت‌های موفقیت باشید
افراد جوان که هنوز در بسکتبال شناخته شده نیستند می‌بایست خودشان را به این جامعه معرفی کنند تا به مرور زمان شناخته شوند. آن‌ها باید خودشان فرصت‌ها را فراهم کنند و نباید منتظر باشند تا فرصت‌ها خود به خود برایشان فراهم شود. به عنوان مثال تیم‌ها به دنبال آن‌ها نمی‌آیند تا جذبشان کنند و یا توسط کمپ‌های تمرینی خود به خود دعوت نمی‌شوند؛ بلکه خودشان باید به تمرینات تیم‌ها برای تست بروند و در کمپ‌ها ثبت‌نام کنند.
لذا بازیکنان باید تلاش کنند تا با افراد شناخته شده و معتبر بسکتبال ارتباط برقرار کنند و به واسطه فعالیت‌هایی که دارند (که مهمترین آن حضور در تیم‌های بزرگ و کار کردن با مربیان و بازیکنان شناخته شده است) باید خودشان را به جامعه بسکتبال معرفی کنند. پس از این اتفاق است که با شناخته شدن توسط این جامعه خود به خود اعتبار مناسبی برای آن‌ها کسب می‌شود و از آن پس است که تیم‌ها خودشان برای جذب بازیکن مدنظرشان اقدام می‌کنند.

 

نتیجه گیری
اکثر بازیکنان در کشور ما پس از به پایان رساندن رده جوانان و امید، دیگر در رده بزرگسالان فعالیتی ندارند و به صورت خودکار حذف می‌شوند.
برخی از آن‌ها به دلیل عدم وجود توانایی، استعداد بدنی، مهارت کافی و یا حتی تلاش ناکافی کنار گذاشته می‌شوند؛ اما برخی دیگر با وجود داشتن همه این فاکتورها به دلیل تصمیمات نادرست در درجه اول از جانب خودشان و سپس از جانب مربیان و والدین‌شان در نهایت کنار گذاشته می‌شوند.
بهتر از پیش از هرگونه تصمیم‌گیری ابتدا علاقه و هدف خودتان را مشخص و تعیین کنید و سپس یا با قدرت تمام وارد عرصه بسکتبال شوید و یا در صورت عدم امکان، زمینه فعالیت خودتان را پیش از آن که عمرتان برای هدفی بیهوده بگذرانید، تغییر دهید. هرگز فراموش نکنید که بسکتبال تنها وابسته به بازیکنان نیست و این ورزش متشکل از مربیان، داوران و یا حتی مدیران متخصص است و شاید استعداد شما در یکی از این فعالیت‌ها باشد و نه در بازیکنی!
در آخر مجددا یادآور خواهم شد که شما هرگز به گذشته باز نخواهید گشت و با گذراندن هر لحظه، آن را برای همیشه سپری کرده‌اید؛ پس برای اتفاقات پیش روی زندگی‌تان تصمیمات درست و عاقلانه بگیرید و به یاد داشته باشید که همیشه تصمیم نهایی با شماست و اگر موضوعی طبق میل شما پیش نرفت، دیگران را مقصر ندانید.
آینده شما در دستان شماست؛ نه فرد دیگری!

 

اشتراک گذاری پست