ایجاد علاقه؛ مهمترین بخش آموزش

ایجاد علاقه

ایجاد علاقه؛ مهمترین بخش آموزش

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, اصول مربیگری بسکتبال, والدین بازیکنان بسکتبال

آموزش دادن در جهان ما جزو کارهای مهم و بلند مرتبه به حساب می‌آید و بسیار مهم است که هر مربی و معلمی بداند که چگونه باید آموزش دهد.

وقتی یک مربی یا معلم قصد دارد تا چیزی را به فردی یا افرادی آموزش دهد، باید به مهم‌ترین مسئله در آموزش دقت کند. مسئله‌ای به نام “علاقه‌مندی” که متاسفانه نه تنها در بسکتبال بلکه در تمام سیستم آموزشی ما این مسئله نادیده گرفته می‌شود.
یک معلم و مربی باید پیش از آموزش دادن هر چیزی، فرد را به آن موضوع علاقه‌مند کند. برای درک بهتر این موضوع مثالی می‌زنیم؛ فرض کنید که یک دانش‌آموز دبستانی زنگ اول روزهای شنبه ورزش دارد و زنگ اول روزهای یکشنبه ریاضی دارد. اگر دانش‌آموز به شدت به ورزش علاقه داشته باشد و در رابطه با ریاضی حتی بی‌تفاوت باشد، روزهای شنبه از بیدار شدن تا در طول مسیر مدرسه بسیار بانشاط و خوشحال است. اما روزهای یکشنبه بی‌حوصله و بی‌تفاوت است و حتی شاید به دنبال راهی برای نرفتن به سر کلاس باشد.
از همین رو به این نکته دست پیدا می‌کنیم که اگر فردی با علاقه به دنبال آموختن چیزی باشد، مطمئنا هم به هدف خود می‌رسد و هم در مسیر آموختن لذت می‌برد.
بد نیست بدانید که لذت بردن در مسیر آموختن بسیار مهم است. زیرا شما برای آموختن هر چیزی باید از وقت گران‌بهای خود خرج کنید و عمر خود را جهت آموختن و طی کردن این مسیر بگذرانید. پس اگر در طول این راه لذتی در کار نباشد، در آن صورت شما بخشی از عمر خود را بیهوده گذرانده‌اید. درست است که با تلاش به هدف خود می‌رسید، اما این درست نیست که به‌خاطر رسیدن به هدف، خود را برنجانید.
در بسکتبال جمله‌ای میان مربیان رده پایه رایج است که می‌گویند: “ما معلم ورزش هستیم و باید کاری کنیم که نوآموزان جوان از بسکتبال لذت ببرند و به آن علاقه‌مند شوند.” به همین دلیل است که در بیشتر سیستم‌های موفق تا رده زیر ۱۴ سال (حتی در بعضی مناطق زیر ۱۶ سال) هیچ مسابقه رسمی برگزار نمی‌شود. یعنی مسابقات هیچ برگه آمار، نتیجه و حتی قهرمانی ندارد و مسابقات به‌صورت جشنواره برگزار می‌شود. زیرا آن‌ها معتقد هستند که بازیکن باید از بسکتبال لذت ببرد و برد و باخت در این رده معنایی ندارد. توجه داشته باشید که بازیکنان زیر ۱۴ سال بسیار حساس هستند و شاید فرد بازنده با ناراحتی برای همیشه بسکتبال و حتی ورزش کردن را ترک کند که اتفاق افتادن چنین موضوعی صحیح نیست.
در پایان لازم است بدانید که علاقه‌مندی تنها مربوط به بسکتبال و رده پایه نمی‌شود و مختص آموزش دادن در هر زمینه‌ای به هر فردی است.
“در آموزش مهم نیست فرد پیر باشد یا جوان، مهم این است که علاقه انگیزه‌ای برای آموختن و لذت بردن باشد.”

 

عکس مطلب از امیر رضا عزیزی برای روابط عمومی هیات بسکتبال استان البرز

اشتراک گذاری پست