توصیه‌هایی که باعث بیشتر بازی کردن یک بازیکن در مسابقه می‌شود

بیشتر بازی کردن

توصیه‌هایی که باعث بیشتر بازی کردن یک بازیکن در مسابقه می‌شود

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, پاس, دفاع انفرادی, شوت, مهارت های انفرادی

بی‌شک هر بازیکنی علاقه دارد تا زمان بیشتری را در زمین حضور داشته باشد و بیشتر بازی کند. در این مطلب نکاتی ذکر شده است که به شما کمک می‌کند تا مدت زمان حضورتان در زمینِ بازی افزایش پیدا کند.
۱- از مربی خود بپرسید چطور می‌توانید به تیم کمک کنید: به نظر می‌رسد یکی از مهمترین نکاتی که باعث می‌شود یک بازیکن زمان بیشتری را در زمین بازی سپری کند، برآورده کردن خواسته‌ها و نیازهای مربی در جهت کمک به موفقیت تیم است. شما می‌توانید از مربی خود بپرسید که چطور می‌توانید به تیم کمک کنید. با این کار شما از نظر مربی خود به عنوان یک فرد مسئولیت‌پذیر و فردی که اهداف تیمی را به اهداف شخصی ترجیح می‌دهد، شناخته می‌شوید. قطعا هر مربی شیفته چنین بازیکنی خواهد شد.
به یاد داشته باشید که در پایان فصل از مربی خود بخواهید تا درباره فصلی که گذراندید با شما صحبت و برای بهتر شدن عملکردتان در فصل بعد راهنمایی‌تان کند.

 

۲- بر اساس توانایی خود بازی کنید: کمتر فردی در تاریخ بسکتبال پیدا شده است که در تمامی مهارت‌ها به یک اندازه موفق و توانمند باشد. هر فردی نقاط قوت و نقاط ضعف مشخصی دارد. شما باید علاوه بر اینکه بر روی نقاط ضعف خود کار می‌کنید، می‌بایست تمرکز و سبک بازی خود را بر روی نقاط قوت‌تان بگذارید. هر فردی در مهارت خاصی توانمند است و با بهره‌گیری از این توانایی می‌تواند در زمین مثبت و موثر باشد.
به عنوان مثال اگر شما یک مدافع خوب هستید و در امتیازگیری چندان توانمند نیستید، بهتر است تا بیشتر بر روی دفاع و عملکردهای تدافعی تمرکز کنید و برای تیم خود یک مدافع عالی باشید. در صورتی که به جای استفاده از این توانمندی تلاش به کسب امتیاز کنید و در آن ناموفق باشید، قطعا خودتان را بر روی نیمکت ذخیره‌ها خواهید یافت.
به طور کلی “کاری را که می‌توانید انجام دهید، نه کاری را که نمی‌توانید”. همواره تلاش کنید تا نقاط قوت‌تان را در بهترین شرایط نگه دارید و در تمرینات بر روی نقاط ضعف خود تمرین کنید تا به مرور زمان چندین نقطه قوت داشته باشید.

 

۳- همیشه سخت کار کنید و پرتلاش باشید: این کار نه تنها باعث پیشرفت و بهتر شدن شما خواهد شد، بلکه از دید مربی نسبت به یک بازیکنی که تلاش کمتری دارد، بازیکن بهتری به نظر می‌رسید.
از اینکه برای توپ‌های سرگردان (Loose Balls) شیرجه بزنید و محکم با زمین برخورد کنید نترسید.

 

۴- به درستی خطای شارژ بگیرید: اصول اولیه و صحیح شارژ گرفتن را بدانید و روی آن تمرین کنید تا در شرایط مناسب از بازیکن حریف در مسابقه شارژ (خطای حمله) بگیرید. این کار علاوه بر اینکه یک خطا برای تیم حریف در پی خواهد داشت و موجب خواهد شد تا از نظر روحی تیم شما شرایط بهتری را نسبت به حریف پیدا کنید، شما را به عنوان یک فرد شجاع و کاربلد نشان خواهد داد.
توجه داشته باشید که گرفتن خطای شارژ شرایط مشخصی دارد و به این معنا نیست که در هر زمانی به جای دفاع کردن به گرفتن شارژ مشغول شوید. علاوه بر این مربی خود را بشناسید؛ زیرا برخی مربیان از اینکه بازیکنان‌شان برای گرفتن خطای شارژ تلاش کنند اصلا خوش‌شان نمی‌آید.

 

۵- در دفاع سخت و محکم عمل کنید: اکثر مربیان از اینکه یک مدافع عالی و مطمئن را در ترکیب داشته باشند لذت می‌برند. در جهانی که اکثر افراد از کودکی تا بالاترین سطح تلاش می‌کنند بیشتر گل بزنند و در حمله همواره مالک توپ باشند، کمتر فردی پیدا خواهد شد که با جان و دل در دفاع تلاش کند و بجنگند؛ به همین منظور یک مدافع توانمند آرزوی هر مربی است و در صورتی که شما یک مدافع عالی باشید در ترکیب تیم خود جایگاه مطمئن و ثابتی خواهید داشت.

 

۶- همیشه Box out کنید: شاید بتوان گفت هیچ چیزی نمی‌تواند شما را به سرعت از روی نیمکت به زمین منتقل کند؛ جز Box out! تیم‌ها و مربیان اهمیت ریباند را به خوبی درک می‌کنند. همیشه به خاطر داشته باشید که “ریباند یعنی یک فرصت برای کسب امتیاز و گرفتن همین فرصت از تیم حریف”!
به همین منظور سعی کنید اصول ریباند را به خوبی بشناسید و شدیدا بر روی آن تمرین کنید تا به یک ریباندر ماهر و حرفه‌ای تبدیل شوید. در صورتی که شما بتوانید به واسطه ریباندهای مکرر و Box out فرصت‌های امتیازآوری بیشتری را به تیم خود بدهید و تیم حریف را از چنین موقعیتی محروم کنید، قطعا از سوی مربی بیشتر به بازی گرفته خواهید شد.

 

۷- انتخاب شوت خوب داشته باشید: به طور کلی در بسکتبال یک بازیکن می‌تواند دو نوع شوت بزند. یکی شوت خوب و دیگری شوت بد! شوت‌های بد شامل شرایطی مانند عدم داشتن تعادل، اقدام در زمان نامناسب و هر چیزی که موجب شود تا شوت شما به یک اقدام بد تبدیل شود، هستند. شوت‌های خوب هم همان‌طور که از نامش مشخص است، به شوت‌هایی گفته می‌شود که در شرایط مناسب و با ویژگی‌های صحیح اقدام شود.
شما باید بتوانید تشخیص دهید که در چه شرایطی اقدام به شوت کنید تا یک شوتیست خوب و قابل اعتماد برای مربی خود و تیم‌تان باشید. قطعا اگر اقدام‌ها را یکی پس از دیگری از دست دهید و موجب از دست رفتن فرصت‌های تیم‌تان شوید، به نیمکت منتقل خواهید شد.

 

۸- پاس‌های مکرر و به جا ارسال کنید: مربیان از اینکه بازیکنان‌شان توپ را به زیبایی به گردش در آورند و پاس‌های مکرر و سریع دهند، بی‌نهایت لذت می‌برند. علاوه بر این شما با ارسال پاس‌های مکرر برای هم‌تیمی‌ها خود، به عنوان فردی غیر خودخواه و در خدمت تیم شناخته خواهید شد و به همین منظور بازیکنان هم‌تیمی شما از پاس دادن به شما ترسی نخواهند داشت و با خیال راحت توپ را در اختیار شما قرار می‌گذارند.
اما در نظر داشته باشید که همیشه پاس دادن خوب نیست. بازیکنان باید در شرایط مناسب پاس دهند. به عنوان مثال اگر در شرایط آزاد و Open برای کسب امتیاز هستید، بهتر است اقدام به شوت کنید تا اینکه پاسی را ارسال کنید که امتیازگیری توسط تیم‌تان را به خطر بیندازید.

 

۹- یک هم‌تیمی عالی باشید: اگر شما محبوب هم‌تیمی‌هایتان باشید و با آن‌ها ارتباط خوبی را برقرار کنید، قطعا از اینکه با شما بیشتر بازی کنند استقبال خواهند کرد و این موجب افزایش هماهنگی شما با سایر اعضا تیم و در نتیجه عملکرد بهتر تیم در زمان حضور شما در زمین خواهد شد.

 

در پایان باید این نکته را متذکر شد که هر مربی برای بازی دادن به بازیکنان فلسفه و تفکرات خاص خود را دارد. از همین رو شما باید با تفکر مربی خود به خوبی آشنا شوید و راه موفق شدن تیم را از کانال تفکرات مربی برای تیم طی کنید.

 

براساس سرفصل‌هایی از مطلب Basketball Tips Guaranteed To Get You More Playing Time در سایت Breakthrough Basketball
تالیف و ترجمه: شهریار مقدمی

اشتراک گذاری پست