۶ توصیه بازیکنان برتر هند برای پیشرفت در بسکتبال 3X3

۶ توصیه بازیکنان برتر هند برای پیشرفت در بسکتبال 3X3

۶ توصیه بازیکنان برتر هند برای پیشرفت در بسکتبال 3X3

ارسال شده توسط: کیانا فروزان دسته بندی : 3x3, آموزشی 3x3

اصول بسکتبال در تمام فرمت های آن یکسان است اما آماده شدن برای بسکتبال 3X3 می تواند در مقایسه با بسکتبال معمولی یا همان پنج علیه پنج متفاوت باشد. از شوت زدن و حرکت بدون توپ گرفته تا تعریف های مختلف و تقویت هوش ورزشی که همگی نیاز به دانش خاص خود را دارند.

بازیکنان برتر بسکتبال 3X3 هند با توجه به فضای این ورزش در کشورشان و جایگاه هایی که در آن به دست آورده اند، دیدگاه های جالبی را درمورد برتری داشتن در این سبک از بسکتبال ارائه می دهند. از همین رو در این مطلب که از بخش بسکتبال 3X3 وبسایت ردبول ترجمه شده است، برترین بازیکنان بسکتبال 3X3 هند هر کدام بهترین توصیه های خود را فهرست کرده اند تا به شما کمک کنند در این سبک از بسکتبال بازیکن بهتری شوید.

آنچه در این مطلب می خوانید

چرا بسکتبال هند؟

آشنایی مختصر با بسکتبال هند

بسکتبال 3X3 در کشور هند بسیار پرطرفدار است و از نظر سطح جزو برترین کشورهای آسیا و حتی جهان به حساب می آید. هند یکی از معتبرترین و بزرگترین لیگ های داخلی و ملی بسکتبال 3X3 را تحت عنوان 3BL India دارد. رقابت هایی که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است و ۱۸ تیم برتر 3X3 هند برای کسب عنوان قهرمانی کشور تلاش می کنند.

نقطه عطف بسکتبال هند مربوط به میزبانی از مسابقات تور جهانی در سال ۲۰۱۸ بود. جایی که یکی از مراحل معتبرترین ایونت بسکتبال 3X3 دنیا را میزبانی کردند و دو تیم برتر لیگ 3BL یعنی Delhi و Bangalore در آن شرکت داشتند.

با این تفاسیر بسکتبال هند در بخش 3X3 بسیار فعال و موفق است و حتی جالب است بدانید Bikramjit Gill که اصالتا هندی است برای تیم ملی بسکتبال 3X3 کانادا بازی می کند و رنکینگ ۱۲۳ دنیا را دارد و در کانادا هفتمین بازیکن برتر این کشور است.

نقش بسیار مهم شوت

Dhruv Sushil Barman

در بازی های 3X3 هر شوت ۳ امتیازی را ۲ امتیاز و هر شوت ۲ امتیازی را ۱ امتیاز حساب می کنند. در واقع شما با هر شوتی که از پشت خط نیم دایره یا همون خط ۳ امتیازی می زنید، ۲ امتیاز کسب می کنید. وقتی که تمرین می کنید، ایستادن در یک نقطه و شوت زدن کمکی به شما نمی‌کند. شما باید از کرنر تا کرنر دیگر (یعنی کل مناطق زمین) اقدام کنید و این کار را حتی بعد از تمرین هم انجام دهید؛ زیرا این شرایط مانند موقعیت هایی است که در بازی به وجود می آید و اگر آن را با سرعت کامل تمرین نکنید، به خصوص زمانی که خسته هستید، داخل یک مسابقه واقعی هم نمی توانید انجامش دهید.

شوت زدن یکی از مهمترین مهارت هایی است که شما باید در بسکتبال 3X3 در آن ماهر باشید. شوتیست هایی که بتوانند از هر نقطه اقدام کنند موقعیت های بسیاری به دست خواهند آورد.

افزایش استقامت بدنی بخصوص برای دفاع

Amit Sehrawat

وقتی دفاع انفرادی در بسکتبال 3X3 قابل قبول نباشد، تیم با شکست روبرو خواهد شد؛ زیرا تنها سه بازیکن در درون زمین هستند و این یعنی اشتباه یک نفر در دفاع برابر است با ۱/۳ اشتباه در دفاع تیمی.

اکثر تیم ها به دفاع محکم و پرفشار در تقابل های تک به تک تکیه می‌ کنند. در بازی که تنها ۱۰ دقیقه طول می کشد، حریفان سعی می کنند از Mismatch بهترین استفاده را کنند؛ چون استفاده به موقع و درست از چند مالکیتِ توپ، اغلب باعث برد تیم می شود. شما برای اینکه بتوانید در مسابقات 3X3 به خوبی بازی کنید، فقط نیاز به سرعت و استقامت ندارید؛ بلکه باید قوی باشید. مخصوصا اگر در پوزیشن من یعنی گارد بازی می کنید. قوی بودن به این معناست که شما قادر خواهید بود تا افراد قوی تر و بلندتر از خود (Big Man Players) را متوقف کنید. با توجه به ویژگی بسکتبال 3X3، شما می بایست بارها و بارها از هر سه بازیکن حریف، چه هم پوزیشن شما باشند و چه نباشد (چه بلند باشند و چه کوتاه) دفاع کنید.

حتما روی پاهایتان کار کنید. منظور من این نیست که صرفا در باشگاه های بدنسازی بدن خود را بسازید. بلکه شما باید چابکی بسیار خوب و سریعی داشته باشید.

دیدن و آنالیز بازی های زیاد

Lalrina Renthlei

بسکتبال به طور کلی یک بازی سرعتی است اما بازی های 3X3 حتی سریعتر هم هستند و قانون ۲۱ امتیاز به این معنی است که شما باید سریع بازی را به دست بگیرید تا از رقابت عقب نیفتید. بازیکنان بسکتبال پنج علیه پنج معمولا با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. ویژگی های زیادی برای تبدیل شدن به یک بازیکن بهتر در 3X3 وجود دارد اما نکته شماره یک من داشتن دانش و هوش مناسب برای بسکتبال 3X3 است.

پیش بینی حریف

Inderbir Gill

بازیکنان اغلب از این بخش غافل می شوند. ذهنیت در بازی همه چیز است. اگر باهوش تر از حریف خود باشید، شانس بیشتری برای برنده شدن خواهید داشت. من شما را تشویق می‌کنم که هنگام دیدن بازی ها، بازیکنان را در شرایطی که توپ را در اختیار ندارند هم تماشا کنید. اینکه چگونه برای هم تیمی خود Screen می گذارند و چگونه بدون توپ حرکت می‌کنند.

همچنین سعی کنید متوجه شوید که چرا بازیکنان یک سری از تصمیمات را می گیرند. من همیشه سعی می کنم حدس بزنم تا بازیکنان قرار است چه کاری انجام دهند؛ به این ترتیب یاد می گیرم و همچنین خودم را به چالش می کشم تا متفاوت فکر کنم.

تمرین حرکات بدون توپ

Bikramjit Gill

احتمال اینکه بازیکنی در طول یک بازی آزاد (Open) شود و دفاع خود را جا بگذارد قطعا در 3X3 بیشتر از بسکتبال پنج علیه پنج است. این به این دلیل است که در صورت آزاد شدن بازیکن مهاجم در بسکتبال پنج علیه پنج، هم تیمی او می تواند به یار خود کمک کند و بازیکن آزاد شده را دفاع نماید؛ اما در بسکتبال 3X3، هنگامی که برای هم تیمی خود Screen می گذارید و یار خود را آزاد می کنید، تیم حریف در اکثر مواقع نمی تواند یار آزاد شده را به خوبی دفاع کند. این نکته را توضیح دام تا ثابت کنم که چرا چرخش توپ در حمله مهم است تا همیشه بازیکن آزاد و Open را پیدا کنیم.

تمرین بر روی تناسب اندام و استقامت

Raspreet Sidhu

با توجه به اینکه سرعت بسکتبال 3X3 سه برابر بسکتبال پنج علیه پنج است، تمرینات دوی سرعت به شما کمک می کند. قطعا تمرین برای بسکتبال 3X3 با تمرینات بسکتبال پنج علیه پنج متفاوت است؛ زیرا نحوه تنفس بازیکنان در آن نیز متفاوت است.

بسکتبال 3X3 بیشتر مبتنی بر سرعت است و جریان بازی بسیار سریعتر دنبال می شود. بنابراین من بیشتر روی تمرینات استقامتی در باشگاه و اتاق وزنه تمرکز می کنم و در زمین فقط تمرینات عادی را برای 3X3 انجام می دهم. نهایتا در پایان روز باید آمادگی بدنی شما بالا باشد و اگر می خواهید در 3×3 موفق شوید باید در باشگاه کار کنید.

جمع بندی

در این ۶ توصیه، بارها تاکید شد که علی رغم شباهت های زیادی بسکتبال پنج علیه پنج به بسکتبال 3X3، تفاوت های بسیاری بین این دو وجود دارد؛ از نحوه بازی و نگرش گرفته تا نحوه بدنسازی و تنفس افراد! به همین دلیل باید به نکته توجه داشت که اگرچه بسکتبال 3X3 هم یک سبک از بسکتبال است اما در خیلی از مباحث و جوانب با بسکتبال پنج علیه پنج متفاوت است و بازیکنان برای پیشرفت در 3X3 باید به این تفاوت ها پی ببرند و رفتارها و تصمیم گیری های متفاوتی را داشته باشند.

اشتراک گذاری پست