راهنمای جذب شدن به یک تیم بسکتبال در لیگ کشور

جذب شدن به یک تیم بسکتبال

راهنمای جذب شدن به یک تیم بسکتبال در لیگ کشور

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی

جذب شدن به یک تیم بسکتبال آن هم توسط یک تیم در سطح لیگ بسکتبال کشور بی‌شک می‌تواند سرآغاز و سکو پرتاب بزرگی برای بازیکنان جوانان و آینده‌دار باشد؛ به همین جهت این بازیکنان باید بدانند از چه طریقی به این تیم‌ها بپیوندند.

 

یادآوری مهم: مسیر آینده‌تان را بدانید
این مطلب نه تنها برای بازیکنان جوان بلکه برای خیلی از بازیکنان با تجربه که هنوز در چرخه شناخته شدن توسط تیم‌ها قرار نگرفته‌اند و در تلاش هستند تا به عضویت تیمی در لیگ کشور در بیایند نیز مناسب است.
پیش از اینکه عضو یک تیم بسکتبال در یکی از لیگ‌های بسکتبال کشور شوید باید بدانید که در ورزش بسکتبال به دنبال چه چیزی هستید و به چه اندازه این ورزش برای شما حائز اهمیت است و چه مقدار از از زندگی شما و وقت‌تان به آن اختصاص دارد.
توصیه می‌کنم برای درک بهتر این موضوع و پیش از خواندن ادامه این مطلب، به مطلب قبلی تحت عنوان راه‌هایی برای مشخص کردن آینده شما در بسکتبال؛ ویژه بازیکنان جوان مراجعه و آن را مطالعه نمایید.

 

به دنبال سطحی برای دیده شدن باشید
با توجه به شرایط اقتصادی و نیازهایی که افراد در سنین جوانی دارند، بی‌شک نمی‌توان بحث درآمد مالی را نادیده گرفت؛ اما حرفه بسکتبال در کشور ما آن طور که باید حرفه‌ای و سازماندهی شده نیست و نمی‌توان انتظار داشت تیم‌ها به صورت حرفه‌ای چه از نظر مالی و چه از نظر سایر بندهای قرارداد، با شما قرارداد ببندند!
برخی تیم‌ها ممکن است با توجه به شرایط مالی که دارند نه تنها قرارداد مالی با شما ببندند، بلکه اگر ساکن شهر دیگری هستید و قصد دارید به این تیم که شهر دیگری است بروید برایتان خوابگاه یا حتی خانه تامین کنند؛ اما شما باید بدانید که اگر به دنبال پیشرفت هستید باید روی خودتان سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشید.
اگر فکر می‌کنید به تیمی در سطح بالا بروید و پول و امکانات خوبی دریافت کنید و در عین حال نیمکت‌نشین باشید، بدانید که این سودی برای شما نخواهد داشت. در گام اول از دیده شدن و فرصت بازی کردن محروم شده‌اید و این موجب خواهد شد تا اگر به تیم دیگری بخواهید بروید به دلیل عدم شناخت بر روی شما نمی‌توانند حتی از همان نظر مالی همانند تیم قبل شما را حمایت کنند و این موضوع تنها موجب شده است تا شما بخشی از عمر زندگی خودتان را بر روی نیمکت سپری کرده باشید.
البته که این اتفاق صرفا نمی‌تواند دارای جنبه‌های منفی داشته باشد؛ ممکن است شما در تیمی نیمکت‌نشین شوید که بازیکنان با تجربه و بزرگی در آن تیم حضور داشته باشند و این فرصت را برای شما فراهم کنند تا بتوانید از آن‌ها بسیاری از مهارت‌ها را فرا بگیرید. به طور کلی این انتخاب همانند سایر انتخاب‌ها دارای ریسک خاص خودش است و ممکن است برخلاف گفته‌های بالا شما با قرار گرفتن در کنار یک بازیکن بتوانید پیشرفت کنید و فصل بعد در همان تیم یک بازیکن موثر باشید یا با تجربه‌هایی که کنار آن بازیکنان کسب کرده‌اید به تیمی بهتر بروید.
هرچند با تمامی این حرف‌ها چند نکته مشخص و واضح است:
۱- شما به دلیل اینکه نیمکت‌نشین بوده‌اید و از شرایط بازی خارج شده‌اید کمی دچار مشکل خواهید شد تا بتوانید به بازیکنی بهتر تبدیل شوید. ( یا حتی همانند سابق شوید)
۲- این اتفاق در شرایطی می‌افتد که شما در مجموعه‌ای (اعم از بازیکنان و مربیان) قرار بگیرید که آن‌ها بتوانند به شما نکات مثبتی منتقل کنند. بعضا ممکن است شما توانایی دریافت این اطلاعات مفید را نداشته باشید و یا اعضا این تیم به خوبی و درستی نتوانند به شما این اطلاعات را منتقل کنند.
۳- خارج شدن از شرایط بازی و دیده نشدن در یک فصل مسابقاتی ممکن است برای فصل بعدتان شما را دچار مشکل کند؛ زیرا به عنوان یک بازیکن کم تجربه نسبت به سایر بازیکنان حاضر در آن سطح از لیگ، می‌بایست یک رزومه یا فیلم بازی از خود ارائه دهید و به دلیل اینکه در مسابقه‌ای حاضر نبوده‌اید، ممکن است تیم‌ها با کمی شک و تردید اقدام به جذب شما کنند که خود این موضوع مشکل‌ساز خواهد بود.

 

در واقعیت زندگی کنید و کنترل شده بلندپروازی کنید
اگر فکر می‌کنید شما یک بازیکن عالی بسکتبال در سطح یک تیم سوپرلیگی هستید و قرار است برای اولین بار وارد رقابت‌های کشوری شوید یا سال‌های اول خود را می‌گذرانید، بسیار عالیست؛ اما نگذارید این موضوع موجب ایجاد غرور کاذب و در عین حال آسیب‌زننده به شما شود. همواره به یاد داشته باشید که رسیدن به رویاها تنها زمانی امکان‌پذیر است که تلاش کنید و راه درستی را برای دیده‌شدن انتخاب کنید.
بی‌شک داشتن نیم‌نگاهی به آینده و تصویرسازی درباره آن بسیار جذاب و مفید است؛ شما می‌توانید به واسطه این تصویرسازی، ذهن خود را آماده اتفاقات بزرگ در سطوح بالا و حرفه‌ای کنید و برای رسیدن به آن، با تلاش لحظه به لحظه نزدیک‌تر شوید. اما این تصویرسازی می‌بایست به شکل درست و صحیحی انجام شود و به صورت ناخودآگاه فقط تبدیل به یک رویای شیرین نشود. بلکه می‌بایست تبدیل به یک چشم‌انداز قابل تحقق شود تا روزی بتوانید به نزدیکترین حد ممکن به آن برسید.
ممکن است واقعا سطح شما در حد یک تیم برتر باشد؛ اما فراموش نکنید که ابتدا نیاز دارید تا دیده شوید و تیم‌ها شما را انتخاب کنند. قطعا اگر تجربه زیادی در رقابت‌های لیگ ندارید، تیم‌ها و مربیان با شما تماس نمی‌گیرند تا برای حضور در تمرینات تیم، شما را دعوت کنند.
از رویاهایتان برای انگیزه گرفتن نهایت استفاده را ببرید، متمرکز باشید و راه درستی را برای دیده شدن در نظر بگیرید تا راه شما به جذب شدن به یک تیم بسکتبال ختم شود.

 

مداوم پیگیر حضور در تمرینات تیم‌های لیگ باشید
شما به دو روش می‌توانید از تمرینات تیم‌ها برای جذب بازیکن مطلع شوید. راه اول دنبال کردن صفحات اجتماعی تیم‌ها و مربیان است. امروزه بسیاری از از تیم‌ها فراخوان تست برای جذب بازیکن را در صفحات اجتماعی خود (از جمله اینستاگرام) منتشر می‌کنند. مربیان تیم‌ها هم از شرایطی که محیا است بیشترین بهره را می‌برند و در صفحه شخصی خود این فراخوان‌ها را منتشر می‌کنند.
روش دوم از طریق ارتباطاتی است که بازیکنان می‌توانند با اهالی فعال در جامعه بسکتبال برقرار کنند. یعنی اینکه بازیکنان به اهالی فعال در بسکتبال بسپارند تا اگر تیمی قصد داشت بازیکنی جذب کند و تمرینی برای جذب بازیکن برگزار کند، به آن‌ها اطلاع دهند. به طور کلی چه قبول داشته باشید چه نه، در ورزش روابط بسیار مهم است و داشتن روابط و ارتباطات قوی بسیار مهم و ضروری است و می‌توان گفت جزو معیارهای اساسی برای موفقیت محسوب می‌شود. اگر افرادی را می‌شناسید که با تیم‌ها در ارتباط هستند و از برگزاری تمرینات تیم‌ها مطلع می‌شوند، از آن‌ها خواهش کنید در صورتی که تیمی تمرین گذاشت به شما اطلاع دهند.
یادتان باشد که افراد ممکن است براساس توانایی‌های شما و آشنایی و روابط، شما را معرفی کنند یا حتی معرفی نکنند! پس منتظر نباشید و اگر معرفی نکردند نا امید و ناراحت نشوید.
به طور کلی همواره برای جذب شدن به یک تیم بسکتبال پیگیر تمرینات باشید و در تلاش باشید تا از هر طریقی که شده به تیم‌ها متصل شوید و به تمرینات آن‌ها بروید تا خودتان را نشان دهید.

 

در هر تستی که می‌توانید شرکت کنید
اگر تیمی قوی باشید یا ضعیف، محل تمریناتش دور باشد یا نزدیک اصلا مهم نیست. اگر توانایی حضور در تمرینات تیمی را داشتید، حتما در آن شرکت کنید. این کار چند مزیت دارد؛ ابتدا مورد توجه مربیان و افراد بیشتری قرار می‌گیرید و ممکن است ارتباطات شما را در جامعه بسکتبال گسترش دهد. حتی اگر در تیم هم انتخاب نشوید یا با باشگاه و مربیان آن تیم به توافق نرسید، ممکن است بازیکنی در آن تمرینات از عملکرد شما خوشش بیاید و اگر به تیم دیگری برود شما را برای حضور در تمرینات آن تیم دعوت کند! یا حتی ممکن است همین مربی سال آینده شما را برای تیمش بخواهد.
مزیت بعدی مربوط به بالا رفتن تجربه شما می‌شود. اگر تیمی باشد که بازیکنان شاخص و خوبی دارد از حضور در تمرینات آن نترسید و به تست بروید. این فرصت مناسبی است که شما خودتان را محک بزنید و خود را با سایر افراد فعال در این سطح از مسابقات مقایسه کنید تا بدانید از نظر توانایی در مهارت‌های مختلف نیاز به تقویت چه مهارت‌هایی دارید یا بهتر است برای معرفی خود چه مهارت‌هایی را نشان دهید.
ضمن اینکه هر لیگ شرایط خاص خود را دارد و مربیان حاضر در هر سطح، متوجه نیازهای خود هستند. لذا شما می‌توانید با حضور در تمرینات دریابید که برای حضور در این سطح می‌بایست چه حداقل‌هایی در خود داشته باشید.
با توجه به شرایط حال حاضر کرونا و وضعیت اقتصادی سفر کردن به شهرهای دیگر کمی سخت و دشوار است؛ لذا در هر تمرینی که برای‌تان امکان‌پذیر بود و توانایی شرکت در آن را داشتید، حضور پیدا کنید.

 

نترس و قوی باشید! هر فرد یک شروع و مسیری تا جذب شدن به یک تیم بسکتبال دارد
طی این مدت افراد زیادی را دیده‌ام که اغلب درون‌گرا بودند و برای شرکت در تمرینات جذب بازیکنِ یک تیم، ترس داشتند! این دسته از افراد ممکن است با توجه به تجربیات قبلی خود و یا شرایط روحی روانی خود از برخی تغییرات و اتفاقات خارج از منطقه امن‌شان بترسند و به همین دلیل از آن‌ها دوری کنند.
همیشه باور داشته باشید که افراد یک آغاز سخت خواهند داشت، اما با تلاش و برداشتن گام‌های مهم به صورت کاملا متمرکز و حساب‌شده می‌توانند با طی کردن مسیر پیشرفت، این راه سخت را به مرور روان‌تر طی کنند. اگر منتظر تغییر ناگهانی آن هم در شرایطی که شما هیچ تلاشی برای تغییر نمی‌کنید باشید، آن اتفاق خاص و مهم در مسیر پیشرفت شما هرگز رخ نخواهد داد.
شما باید از رویارویی با برخی اتفاقات بزرگ و شکستن برخی چارچوب‌های مربوط به خود ترسی نداشته باشید و با قدرت تمام و کاملا حساب شده به سمت آن حرکت کنید تا بتوانید به مرور زمان خودتان را به یک سطح متعادل برسانید.
ریسک کنید، متمرکز باشید و از رخ دادن تغییراتی که خارج از منطقه امن ذهن شما است نترسید! برای پیشرفت کردن و گذر کردن از مراحل مختلف زندگی می‌بایست در برابر برخی از چارچوب‌ها و ترس‌ها مقابله کرد. اولین مرحله هر تغییری، غلبه بر چارچوب‌های خود است که با عبور از آن‌ها می‌توان به مراحل بعدی تغییر دست پیدا کرد.

 

از اطرافیان مشورت بگیرید اما نگذارید دخالت کنند
مشورت کردن برای رسیدن به بهترین تصمیمات در آینده، بسیار مفید و تا حد بسیاری واجب و ضروری است؛ زیرا افراد براساس تجربیات خود و از زاویه دیدی که شاید شما به آن فکر نکرده باشید، می‌توانند به شما راهنمایی‌های مناسبی برسانند.
اما باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد می‌توانند به شما مشورت بدهند اما اجازه دخالت در تصمیمات شما را ندارند. خانواده، دوستان، هم‌تیمی‌ها و حتی مربیان‌تان می‌توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند و با شناختی از شما دارند بهترین نکات را به شما انتقال دهند و در موفق بودن‌تان تاثیر بسیار زیادی داشته باشند؛ اما آن‌ها هرگز و به هیچ عنوان جای شما نیستند و تنها می‌توانند یک فرد راهنما کننده باشند نه تصمیم گیرنده. این بدین معناست که آن‌ها صرفا می‌توانند به بهترین تصمیم گرفتن شما کمک کنند و با استفاده از تجربیاتشان و شناختی که از شما دارند، به بهتر فکر کردن‌تان کمک کنند. اما در نهایت این شما هستید که باید تمامی مشورت‌ها را در کنار هم قرار دهید، تجزیه و تحلیل کنید و در نهایت خودتان بهترین تصمیم را برای زندگی‌تان، آینده حرفه‌ای‌تان و در نهایت پیشرفت‌تان انتخاب کنید.
متاسفانه در بعضی مواقع شاهد هستیم که مربیان به دلیل داشتن مشکلات شخصی با یک مربی، بازیکن خودش را که در آکادمی رده‌های پایه برایش بازی کرده است و حتی تیمی در سطح کشور ندارد از حضور در تیمِ آن مربی منع می‌کند و صرفا بازیکن را برای خود می‌داند. حتی اگر به هردلیلی بازیکن مایل به حضور در سطح بالاتر و کار کردن با مربی دیگر باشد، با استفاده از ابزار احساسات مانع جدا شدن آن بازیکن می‌شود و به شکلی مسیر آینده بازیکن را به دلیل چیزی به غیر از پیشرفت آن فرد تغییر می‌دهد.
همواره بدانید که شما یک بار در زندگی دوران حرفه‌ای خواهید داشت و نمی‌توانید در عین حال همه چیز را با هم داشته باشید. پس باید مشورت بگیرید، متمرکز باشید، از مشورت‌هایی که گرفتید برای تجزیه و تحلیل همه جوانب استفاده کنید و در نهایت بهترین تصمیمات را برای این دوران زیبا و درخشان بگیرید.

 

جمع‌بندی مطلب
به طور کلی برای جذب شدن به یک تیم بسکتبال آماده هر اتفاقی باشید؛ حتی غیرمنتظره‌ترین اتفاقات!
هرگز نا امید نشوید و بدانید مسیر سختی در پیش دارید. تلاش کنید از تجربه افراد متفاوت (بخصوص کسانی که شما را به خوبی می‌شناسد و یا در آن حیطه با تجربه هستند) استفاده کنید و از تجربیاتی که خودتان از نزدیک آن‌ها را لمس می‌کنید درس بگیرید و در آینده در تصمیم‌گیری‌های خود از این تجربیات بهره ببرید.
بسکتبال، ورزشی است که داشتن ارتباط با اعضا جامعه آن بسیار مهم و با اهمیت است؛ سعی کنید تا جایی که می‌توانید با تمامی افراد این جامعه ارتباط داشته باشید و هرگز درگیر اختلافات نشوید.
نه آنقدر مغرور باشید که از رفتن بر سر تمرینات برخی از تیم‌ها اجتناب کنید و نه آنقدر بی اعتماد به نفس نسبت به توانایی‌های خود رفتار کنید که ترس به شما غلبه کند و باعث شود تا فرصت‌های بزرگ و خوب را از خودتان بگیرید.
ابتدای هر مسیری پر از لحظات سخت، غیرقابل تحمل و سرشار از ناهمواری است! اما اگر متمرکز باشید و از افرادی که در کنارتان هستند به خوبی کمک بگیرید، می‌توانید به واسطه انتخاب‌هایتان و تلاش‌های مداومی که می‌کنید، این مسیر را آسان‌ةر طی کنید. روزی شما تبدیل به یک بازیکن با ارزش خواهید شد و این تیم‌ها هستند که برای عقد قرارداد به سراغ شما می‌آیند!
پس تلاش کنید تا به فردی صبور و متمرکز تبدیل شوید و از شکستن چارچوب‌های‌تان برای ایجاد تغییرات مثبت، ترس نداشته باشید. رعایت این نکات منجر به جذب شدن به یک تیم بسکتبال خواهد شد.

اشتراک گذاری پست