درایو به سمت سبد؛ چگونه، چه زمانی، چطور

درایو به سمت سبد و چگونگی آن

درایو به سمت سبد؛ چگونه، چه زمانی، چطور

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, دریبلینگ, مهارت های انفرادی

درایو (Drive) نوعی حرکت انفجاری و سریع بازیکن مالک توپ است که به واسطه دریبل زدن به سمت حلقه حریف نفوذ می‌کند. در این مطلب به چند نکته مهم در رابطه با درایو به سمت سبد اشاره می‌کنیم.
۱- موقعیت و شرایط را بسنجید: هنگام برش به سمت سبد توجه داشته باشید که وضعیت دفاعی بازیکنان تیم حریف به چه صورت است. ببینید آیا مسیر باز و آزادی پیش روی شما هست و می‌توانید از این مسیر هرچه بیشتر به حلقه حریف نزدیک شوید.
بازیکنان حریف را بررسی کنید و ببینید آیا از سد مدافعان پیش‌رو می‌توانید عبور کنید.
از همه مهمتر برنامه خود را تعیین و هدف از درایو کردن را برای خود مشخص کنید. ممکن است شما به سمت سبد نفوذ کنید اما هدف، جمع کردن مدافعین به سمت خود و آزاد کردن بازیکن پیرامونی در شرایط اوپن‌شات باشد.
۲- پیش‌بینی کنید: درایو به سمت سبد یعنی هجوم به قلب دفاع حریف و این احتمال وجود دارد که برنامه اصلی شما دستخوش تغییر شود و شما باید پیش از درایو در کمترین زمان ممکن پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده باشید.
۳- تصمیم‌گیری در کسری از ثانیه: با فرض اینکه شما موقعیت و شرایط را سنجیدید و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادید اما بعد از نفوذ به سمت حلقه تمامی چیزهایی که در نظر گرفته بودید ناموفق بودند و در شرایط جدیدی قرار گرفتید؛ با این حساب شما نیاز دارید تا با دید مناسب، هوش بالای بسکتبالی، دقت و تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری زیاد در کمترین زمان ممکن، بهترین راه را انتخاب کنید تا حمله تیم شما موفق باشد.
۴- براساس توانایی‌های خود عمل کنید: هر بازیکن توانایی خاص خود را دارد. ممکن است یک بازیکن بتواند در برابر سه دفاع پیش رو هم موفق باشد و ممکن است بازیکنی دیگر در یک علیه یک هم ضعف داشته باشد. سعی کنید همیشه توانایی‌های خود را تا حد امکان بیشتر کنید تا بتوانید کارهای بهتر و بیشتری را انجام دهید؛ اما تا زمانی که به توانایی بیشتری نرسیدید، از انجام کارهای خارج توان خود اجتناب کنید.
یادتان باشید هرگز نترسید و با تمام توان تلاش خود را انجام دهید، اما در عین حال واقع‌بین باشید و با تصورات غلط، خودتان را در دردسر نیندازید.
۵- جسور باشید: بهترین مهاجمان تاریخ، نترس‌ترین بازیکنان بودند. سعی کنید در چارچوب توانایی‌های خود بهترین باشید و با شناخت آنچه در توان شماست با قدرت و بدون ترس پیش‌روی کنید. برای نفوذ به سمت سبد محکم دریبل بزنید و در کمترین زمان ممکن تصمیم‌گیری کنید. از تمرین روی مهارت‌هایی مانند فریب، Finishing و پاس‌های مطمئن غافل نشوید.
ضمن اینکه هنگام Drive، بازیکن هم تیمیِ بدون توپ باید در موقعیتِ بازِ خط پاس قرار بگیرد تا در صورتی که بازیکن نفوذکننده گیر افتاد، بتواند توپ را با پاس دادن به او (که در اینجا Safetyman نام دارد) نجات دهد. در این ویدئو می توانید نحوه اتفاق افتاده آن را به صورت تصویری مشاهده کنید:

https://youtube.com/shorts/9zqnhqMgyY8

 

اشتراک گذاری پست