تشخیص معیارهای برتری؛ نیازمند دانش و تجربه

معیارهای برتری بسکتبال

تشخیص معیارهای برتری؛ نیازمند دانش و تجربه

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, اصول مربیگری بسکتبال, والدین بازیکنان بسکتبال

یکی از مسائل مهم و با اهمیت در هر زمینه‌ای (بسکتبال، زندگی، هنر و …) تشخیص معیارهای برتری یک شخص یا مجموعه نسبت به سایرین است. این تشخیص نیازمند دو عامل اساسی تحت عناوین دانش و تجربه است.

قطعا برای بسیاری از بازیکنان بسکتبال (بخصوص در رده‌های پایه) این موضوع که نسبت به چه کسی برتری دارند و بهتر از دیگری هستند حائز اهمیت است. این برتری از حس درونی فرد آغاز می‌شود و ممکن است در نظرسنجی‌ها و عناوین متفاوتی که با اعلام نام بهترین بازیکن (در یک پوزیشن، مسابقات و …) همراه باشد هم ادامه یابد. مقایسه و نظر مربیان، والدین، دوستان و هم‌تیمی‌ها هم در این دسته قرار می‌گیرند.

اما مهمترین مسئله برای هر بازیکن این است که بداند این تشخیص برتری نسبت به سایرین از سوی هر فرد، بر اساس معیارهایی است که آن فرد نظردهنده دارد (یا حتی ممکن است نداشته باشد). این معیارها که شامل دانش و تجربه می‌شود، جایگاه و ارزش افراد نظر دهنده و خود نظرات را مشخص می‌کند.

به عنوان مثال در یک تورنمنت، هنگامی که بخواهند بهترین بازیکن را انتخاب کنند، اگر به سراغ معیارهای عددی از پیش تعیین شده نروند و انتخاب را بر اساس رای جمعی بگذارند، قطعا نظر افراد دارای دانش و تجربه (مانند مربیان کاربلد) بیشتر از والدین و مردم عادی اهمیت دارد؛ زیرا آن‌ها علمِ تشخیص و مقایسه افراد را به خوبی دارند و رای مردم عادی بر اساس احساسات و نهایتا شناخت فردی (از نظر نسبت فامیلی یا دوستی) باشد.

پس در نظر داشته باشید که بهترین بودن یا نبودن شما به یک نظرسنجی عامیانه یا نظر مردم عادی وابسته نیست؛ بلکه به تلاش شما در ابتدا و سپس نظر کارشناسان و افراد دارای صلاحیت است. پس اگر در یک نظرسنجی عامیانه بهترین شدید، دلیل بر بهتر بودن شما در آن جمع نیست و اگر بهترین نشدید، دلیل بر بهتر نبودن شما در آن جمع نیست؛ زیرا نظر دهندگان این نظرسنجی اول از همه علمی درباره مقایسه و معیارهای برتری ندارند، دوم ممکن است همه کاندیداهای نظرسنجی را ندیده باشند و از همه مهمتر رای‌دهی از روی احساسات، شناخت و آشنایی (به واسطه فامیلی و دوستی) باشد.

به دنبال مقایسه‌هایی باشید که باعث پیشرفت واقعی شما شود، نه بزرگ یا کوچک کردن شما آن هم با اشتباه!

اشتراک گذاری پست