نکاتی برای دانشجویان تربیت‌بدنی که واحد بسکتبال می‌گذرانند + منابع برای کارهای کلاسی

واحد بسکتبال در تربیت بدنی

نکاتی برای دانشجویان تربیت‌بدنی که واحد بسکتبال می‌گذرانند + منابع برای کارهای کلاسی

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی

دانشجویان رشته تربیت‌بدنی و علوم‌ورزشی که در مقطع دبیرستان و کارشناسی در ایران تحصیل می‌کنند، می‌بایست بسکتبال را به عنوان واحد درسی بگذرانند که در این مطلب نکاتی را برای راهنمایی این افراد ارائه کرده‌ایم.
توجه: این مطلب صرفا مربوط به مدارس و دانشگاه‌های ایران می‌شود و در کشورهای دیگر شرایط کاملا متفاوت است.

 

بسکتبال در نظام آموزشی ایران و در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی جزو ورزش‌های اصلی محسوب و به همین منظور به عنوان واحد درسی به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه می‌شود؛ اما شرایط گذراندن این واحد درسی همانند اکثر واحدهای عملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، در هر مدرسه و دانشگاهی متفاوت است. به عنوان مثال در مدارس به عنوان بخشی از درس ورزش‌های توپی به دانش آموزان ارائه می‌شود، در برخی دانشگاه‌های علاوه بر فعالیت عملی، تدریس از کتاب هم در دستور کار قرار می‌گیرد و در برخی دانشگاه‌های دیگر تنها به صورت عملی از سوی استاد تدریس می‌شود.
لذا در این مطلب سعی ما بر این است تا بتوانیم تا جایی که امکان دارد، برای تمامی شرایط نکاتی را برای راهنمایی ارائه دهیم که در ادامه مطالعه خواهید کرد؛ توجه داشته باشید برای افرادی که خود از جنس و خانواده بسکتبال هستند، ممکن است بعضی از این نکات تکراری و حتی غیرکاربردی باشد.

 

۱- هدف خود را از گذراندن این درس مشخص کنید:
تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموزان فارغ از نمره و قبولی، تلاش می‌کنند تا وقت و هزینه‌ای که برای این درس می‌گذارند را به خوبی برداشت کنند و در طول زمانی که این واحد درسی را می‌گذارنند، به خوبی بیاموزند و یاد بگیرند. اما برخی دیگر بنا به عدم علاقه به این رشته ورزشی، نبود وقت کافی و بسیاری از مسائل دیگر، صرفا برای پاس شدن و کسب نمره بهتر تلاش می‌کنند؛ گرچه یک فارغ‌التحصیل تربیت‌بدنی (بخصوص در مقطع کارشناسی) می‌بایست با بیشتر ورزش‌ها آشنا باشد و اصول پایه‌ای آن را بداند، اما در هر صورت ما در جایگاه قضاوت و تصمیم‌گیری برای این افراد نیستیم و ممکن است دلایل خود را برای این نوع طرز فکر داشته باشند.
پس از همان ابتدا که به سراغ این واحد درسی می‌روید، هدف خود را مشخص کنید و براساس آن هدف مبحث بسکتبال را پاس کنید.

 

۲- از همان ابتدا، اطلاعات اولیه‌ای درباره بسکتبال داشته باشید:
پیش از شروع کلاس‌ها، سعی کنید اطلاعات اولیه‌ای درباره بسکتبال کسب کنید و با آمادگی ذهنی به کلاس‌ها بروید. مشاهده شده است که برخی افراد هرگز یک مسابقه بسکتبال را تماشا نکرده‌اند و اصلا هیچگونه آشنایی و شناختی نسبت به این ورزش ندارند.
خوب است چنین شرایطی که فرد قصد گذراندن این رشته ورزشی را به عنوان واحد درسی دارد، اطلاعات اولیه‌ای اعم از قوانین بسیار ابتدایی و شیوه و روش بازی کسب کند.

 

۳- تا حد ممکن اطلاعات بیشتری از تدرس استاد کسب کنید:
چه به عنوان فردی که علاقه به رشته بسکتبال دارد و چه به عنوان فردی که صرفا هدفش قبولی و گذراندن این واحد درسی است، سعی کنید اطلاعات بیشتری را از آن چه که استاد به شما تدریس می‌کند، بیاموزید. با این کار پرداختن به مسائل مختلف بسکتبال برای شما راحت‌تر و قابل درک‌تر از گذشته می‌شود و شما به راحتی می‌توانید بر درس و رشته مورد نظر تسلط پیدا کنید. علاوه بر این هنگامی که اطلاعات مناسبی داشته باشید، می‌توانید در فعالیت‌های کلاسی عملکرد بهتری را ارائه دهید و نمره بیشتری را از آن خود کنید.
توجه داشته باشید که در بسکتبال فلسفه آموزش و مربیگری متفاوت است و ممکن است مبحثی که شما خود آموخته‌اید در بعضی بخش‌ها با تدریس استاد شما متفاوت باشد. لذا براساس شخصیت و اخلاقیات استاد خود ابتدا بررسی کنید که رعایت کدام نکات می‌تواند از لحاظ کسب نمره برای شما مثبت باشد و سپس برای یادگیری بهتر از طرف خودتون، آموخته‌ها را مقایسه کنید و آن نکاتی را که از نظر شما صحیح است را در ذهن نگه دارید.

 

۴- صرفا تئوریسین نباشید:
به یاد داشته باشید که یک بسکتبال یک واحد درسی عملی است، نه تئوری! آموختن مباحث تئوری بسکتبال بسیار مهم و با اهمیت است؛ اما شما می‌بایست در بخش عملی هم به خوبی تلاش کنید. زیرا اگر بتوانید حرکات را تا جایی که ممکن است درست و صحیح انجام دهید، به خوبی می‌توانید علاوه بر ارائه عملکرد خوب، در مباحث تئوری هم با منطق بیشتری نکات را بیاموزید.

 

۵- تا می‌توانید بسکتبال بازی کنید:
از آن جایی که واحد بسکتبال در مدرسه و دانشگاه مربوط به یک دوره و ترم خاص می‌شود، به همین جهت با مدت زمان کوتاه و اندکی برای یادگیری روبرو هستید. به همین منظور سعی کنید به واسطه بسکتبال بازی کردن در وقت‌های استراحت بین کلاس‌ها و شرایط مختلف (بخصوص با هم‌کلاسی‌های خود در دانشگاه) بیش از پیش به بسکتبال نزدیک شوید. علاوه بر این، خاطرات خوب و به یادماندنی از این دوران تحصیلی برای شما به یادگار می‌ماند.

 

۶- از اهالی بسکتبال پیرامون خود کمک بگیرید:
تلاش کنید تا از افرادی که در بسکتبال هستند و رشته تخصصی‌شان این ورزش است، کمک بگیرید. توصیه می‌شود برای راهنمایی ابتدا به استاد خود و هم‌کلاسی‌های خود در همان کلاس مراجعه کنید. زیرا آن‌ها با مبحث ارائه شده تسلط دارند دقیقا می‌دانند شما از چه بابت نیاز به راهنمایی دارید؛ اما در صورتی که جواب خود را دریافت نکردید یا هیچ‌کدام از این افراد در دسترس شما نبودند، می‌توانید از دیگر دانشجویان مسلط به بسکتبال در دانشکده خود و یا دوستان بسکتبالی که دارید راهنمایی و کمک بگیرید.

 

۷- اگر هدف‌مند درس می‌خوانید، حتما بسکتبال را جدی بگیرید:
اگر به دنبال این هستید تا از طریق رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی وارد یکی از گرایش‌های آن شوید و به عنوان یک متخصص (تغذیه، آمادگی جسمانی روانشناسی و …) و یا یک مربی (معلم ورزش، استاد دانشگاه و …) فعالیت کنید، حتما به رشته بسکتبال توجه داشتید باشید و در این دوران با دقت بسیار این رشته را زیر نظر بگیرید.
بسکتبال دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و در صورتی که بخواهید بعدها در حوزه کاری خود با یک تیم، بازیکن، مربی و سازمان مربوط به بسکتبال همکاری کنید، نیاز دارید تا اطلاعات متفاوت از این رشته را کسب کرده باشید. فراموش نکنید ممکن است فعالیت شما بسکتبال نباشد و درگیری‌ها و فعالیت‌های دیگری داشته باشید. به همین جهت در حال حاضر که رشته بسکتبال را می‌گذرانید بهترین وقت است تا اطلاعات مربوط به این رشته را بیاموزید.

 

۸- استاد خود را به خوبی بشناسید:
در دروس عملی از آن‌جایی که معمولا بسیاری از اساتید، خود مربی همان رشته ورزشی هستند، می‌بایست با توجه به فلسفه و تفکری که دارند به خوبی از سوی شما شناسایی شوند. برخی مربیان مستبد و برخی دیگر دموکرات هستند و این فلسفه خود را در کلاس‌های دانشگاهی و مدارس هم رعایت می‌کنند.
به همین منظور دانشجویان و دانش‌آموزان باید با سبک کاری استاد خود آشنا شوند و تلاش کنند تا در مسیر روش مربیگری آن قدم بردارند. توجه داشته باشید که این یک تیم ورزشی نیست که در صورتی وجود مشکل با مربی یا بازیکنان بتوانید فصل بعد به تیم دیگری بروید. استاد از سوی دانشگاه و مدرسه برای شما انتخاب می‌شود و در صورت مشکل شما راهی جز سازش ندارید. پس تلاش کنید در طول ترم مشکلی بین شما و استاد رخ ندهد و همه چیز در ترم پیش رو به خوبی و خوشی به پایان برسد.

 

در پایان منابع مختلفی را به شما ارائه می‌دهیم تا در هنگام تحصیل، از این منابع برای ارائه کارهای درسی خود و آموختن مطالب بیشتر کمک بگیرید. با کلیک بر روی عنوان‌های زیر به صفحات مربوط به آن منتقل خواهید شد:
واژه‌شناسی و اصطلاحات تخصصی بسکتبال
دانلود مسابقه بسکتبال (به جهت آشنایی ابتدایی با این ورزش)
ویدئوهای آموزشی به زبان فارسی (ترجمه یا تولید محتوای ایران)
ویدئوهای آموزشی بسکتبال به زبان انگلیسی (یوتوب)
مطالب و مقالات آموزشی به زبان فارسی
علاوه بر این با جستجو کردن مباحث مختلف در گوگل می‌توانید به اطلاعات بسیاری دسترسی پیدا کنید.
در صورتی که مبحثی را پس از جستجو و گشت و گذار در سایت ما پیدا نکردید، از طریق بخش تماس با ما و یاا دایرکت اینستاگرام ما به آی‌دی Shahriyarbc@ محتوای مورد نیاز خود را به مجموعه Shahriyarbc اعلام کنید تا در اسرع وقت در سایت و اینستاگرام منتشر شود.

 

تالیف: شهریار مقدمی

اشتراک گذاری پست