چگونه آمارگیر بسکتبال شویم؟

چگونه آمارگیر بسکتبال شویم؟

چگونه آمارگیر بسکتبال شویم؟

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آمار بسکتبال, آموزشی

آمار بسکتبال یکی از جنبه های تخصصی و فنی مرتبط با بسکتبال است که کاربرد های بسیاری دارد و به طور کلی شامل در اختیار گذاشتن اطلاعات قابل ثبت به تیم ها، بازیکنان، رسانه ها و علاقه مندان به بسکتبال می شود. در این مطلب قصد دارم تا روند و فرایند اینکه چگونه آمارگیر بسکتبال شویم را توضیح دهم.

آنچه در این مطلب می خوانید

شناخت فعالیت آمار

مشخص کردن هدف از آمارگیری

در درجه اول، فردی که قصد دارد تا به عنوان آمارگیر فعالیت کند می بایست از ماهیت، کاربرد و نحوه کار آمار مطلع باشد؛ یعنی پیش از اینکه شما وقت خود را برای فرا گرفتن آمار بگذارید و سپس با طی کردن مراحلی که در ادامه توضیح خواهم داد به یک آمارگیر بسکتبال تبدیل شوید، باید بدانید هدف شما در این مسیر چه چیزی است.

در بسکتبال، فرد آمارگیر براساس دستورالعملِ مشخصی اقدام به ثبت اتفاقاتی می کند که قابل ثبت باشد. این دستور العمل در ایران همان دستورالعمل FIBA است که آخرین نسخه آن در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. (جلوتر در بخش ملزومات آمارگیر لینک دانلود این دستورالعمل قرار داده شده است)؛ اما در برخی از لیگ ها (مانند NBA و WNBA) شرایط ثبت رویدادها بنا به قوانین و دستورالعمل آمار آن متفاوت است.

 حالا براساس این دستورالعمل که در اختیار همگان قرار دارد، هر فردی می تواند اقدام به آمارگیری کند؛ اما نکته مهم در اینجاست که فرد قصد دارد در چه زمینه ای از آمار بهره ببرد. در ادامه مواردی که می تواند اهداف افراد در بحث آمار باشد عنوان شده است:

۱- فرد قصد دارد به عنوان آمارگیر به طور تخصصی برای فدراسیون، لیگ و یا تیم فعالیت کند.

۲- فرد قصد دارد تا از آمار بهره ببرد تا در فعالیت اصلی خود (به عنوان مربی، آنالیزور و یا تحلیلگر رسانه ای بسکتبال) استفاده نماید.

۳- فرد قصد دارد تا به عنوان یک علاقه مند به بسکتبال با آمار آشنا باشد تا بتواند آن را به خوبی و با اصول بشناسد.

در حالت ۱ فرد قصد دارد تا به عنوان یک آمارگیر تخصصی فعالیت کند که به طور کلی این مطلب مختص این دسته از افراد است و در ادامه توضیح خواهم داد که چطور می بایست به این هدف دست پیدا کنند.

در حالت ۲ فرد فعالیت اصلی خود را آمارگیری نمی بیند و در زمینه فعالیت اصلی خود قصد دارد تا از آمار استفاده کند و بهره ببرد و به طور کلی نمی خواهد اقدام به ثبت اتفاقات آماری در طول مسابقه کند. این فرد می تواند به صورت خود آموز از دستورالعمل FIBA استفاده کند و در برخی از موارد در صورت مبهم بودن موضوعی، از یک آمارگیر کمک بگیرد تا موضوع برایش روشن شود. علاوه بر این، فرد می تواند فرایندی را طی کند که یک آمارگیر طی می کند و کامل با آمار و آمارگیری به صورت تخصصی آشنا شود اما به جای اینکه در این زمینه فعالیت کند و تبدیل به یک آمارگیر شود، با بهره مندی از دانشی که کسب کرده است در زمینه اصلی فعالیت خود از آمار استفاده نماید.

در حالت ۳ فرد قصد ندارد از آمار در جایی استفاده کند و همانند یک هوادار علاقه مند می خواهد با اصول ثبت آمار آشنا شود و حتی صرفا بتواند یک برگه گزارش آمار تحت عنوان Box Score را مطالعه کند. (برای مشاهده مطلب “نحوه مطالعه گزارش آمار Box Score کلیک کنید”) در این شرایط نیازی به طی کردن فرایند آمارگیر شدن نیست و فرد می تواند به کمک دستورالعمل FIBA و مطالب مختلف مرتبط با آمار در سایت های مختلف دانش لازم را کسب نماید.

حال با توجه به اینکه مشخص شد چه افرادی می بایست فرایند آمارگیر شدن را طی کنند (افرادی که قصد دارند به طور حرفه ای آمارگیر شوند و یا در وظیفه خود کاملا با فعالیت آمارگیری آشنا شوند) به ادامه مطلب و فرایند اینکه چگونه آمارگیر بسکتبال شویم می پردازیم.

حضور در دوره آمار

طی کردن مسیر به صورت قانونی

هنگامی که یک فرد قصد دارد تا به آمارگیر تبدیل شود، می بایست در دوره آمار شرکت کند تا بتواند از مسیر قانونی و درست به این هدف دست پیدا کند. با اینکه دستورالعمل از سوی FIBA منتشر شده است و همه به آن دسترسی دارند، اما حضور در دوره آمار ویژگی هایی دارد که موجب می شود تا شما بتوانید به عنوان یک آمارگیر به درستی فعالیت خود را انجام دهید.

در دوره آمار علاوه بر اینکه دستورالعمل آمار FIBA را با توضیح، تمرین و رفع ابهام به فرد خواهان دانش انتقال می دهند، نحوه ثبت آمار با برنامه و نکاتی که می بایست به طور مشخص آمارگیران رعایت کنند توضیح می دهند. این نکات شامل نوع رفتار و عملکردی است آمارگیران به عنوان یک فرد رسمی می بایست رعایت کنند.

ضمن اینکه به واسطه حضور در دوره معتبر آمار، فرد این فرصت را دارد تا در محل رسمی مانند فدراسیون مشغول به فعالیت شود.

در حال حاضر در ایران تنها دوره رسمی از سوی کمیته آمار فدراسیون بسکتبال ایران برگزار می شود و تنها افرادی که در این دوره قبول شدند اجازه حضور در مسابقات در جایگاه مختص آمار به عنوان آمارگیر رسمی فدراسیون دارند.

تمرین و تجربه

عوامل پیشرفت در آمارگیری

بی شک داشتن دانش و دانستن چگونگی ثبت آمار موجب می شود تا هر فردی بتواند به عنوان آمارگیر فعالیت کند؛ اما این فعالیت همانند دیگر کارها نیاز به تلاش و تجربه دارد. افراد هنگامی که با موفقیت دوره آمار را سپری می کنند، می بایست برای اینکه از دو جنبه کالر و اوپراتور (در ادامه توضیح داده خواهد شد) پیشرفت کنند. به همین جهت افراد باید اقدام به تمرین کنند و در شرایط مختلف مهارت خود را افزیش دهند.

یکی از این کارها، ثبت آمار مسابقات از روی ویدئو کامل بازی است. البته با توجه به اینکه شما فقط از دید دوربین صحنه ها را مشاهده می کنید این کار بسیار سخت و دشوار است و بعضا ممکن است برخی از صحنه ها را از دست بدهید. اما بهترین نوع تمرین هنگامی است که شما موقع برگزاری مسابقه در سالن باشید و در شرایطی که مسئولیتی ندارید اقدام به ثبت آمار کنید. این گونه بدون استرس از اشتباه، به تمرین ثبت آمار در لحظه و در شرایط مسابقه می پردازید.

ملزومات آمارگیر

هر آنچه یک آمارگیر نیاز دارد

در این بخش به ملزوماتی اشاره می کنیم که آمارگیران می بایست به آن دسترسی داشته باشند تا بتوانند به عنوان یک آمارگیر فعالیت کنند:

۱- دستورالعمل آمار FIBA (لینک دانلود)

۲- وسیله ثبت آمار (برای ثبت دستی از برگه آمار (لینک دانلود) و برای ثبت کامپیوتری از برنامه FIBA Live Stats (دانلود از وبسایت رسمی)

۳- چک لیست آمارگیر پیش از مسابقه (ویژه آمارگیران رسمی فدراسیونی)

کالر و اوپراتور

یکی می خواند یکی ثبت می کند

لازم است بدانید که فعالیت آمارگیری به طور کلی ۲ نفره (در برخی شرایط بیش از ۲ نفر)‌ است. به جهت اینکه آمار به درستی و با دقت ثبت شود، یک فرد تحت عنوان کالر (Caller) بازی را مشاهده می کند و اتفاق قابل ثبت از نظر آماری را به فرد دیگر اعلام می کند. این فرد اوپراتور (Operator) نام دارد که وسیله ثبت (برگه دستی و یا برنامه کامپیوتری ثبت آمار) را در اختیار دارد و گفته های Caller را وارد می کند.

در برخی از شرایط علاوه بر این این دو نفر، افرادی تحت عنوان پشتیبان (Backup) در گروه آمار حضور دارند که در شرایط ویژه و بروز هرگونه مشکل، کار را برعهده می گیرند. ضمن اینکه معمولا افراد Backup به این واسطه می توانند تمرین آمارگیری در شرایط مسابقه را داشته باشند و مهارت خود را افزایش دهند.

ضمن اینکه در برخی از شرایط یک فرد تحت عنوان Runner در گروه آمار فعالیت می کند که وظیفه رساندن آمار پرینت شده به تیم ها و در صورت نیاز ناظر بازی را برعهده دارد.

شخصیت و رفتار آمارگیر

لزوم رعایت تمرکز و دقت

برخلاف مربیان و بازیکنان که در بازی هایی با اختلاف زیاد ممکن است تمرکز و دقت اولیه را نداشته باشند و اصطلاحا بتوانند رها باشند، آمارگیران می بایست فارغ از نتیجه و حساسیت بازی از ابتدا تا انتهای مسابقه با تمرکز و دقت فعالیت خود را دنبال کنند تا آمار نهایی بازی به درست ترین شکل ممکن آماده ارائه باشد.

از نکاتی که آمارگیران باید به آن توجه داشته باشند، عدم بحث بر سر ثبت یک رویداد است چرا که بازی در جریان است و ماندن بر روی یک صحنه می تواند موجب از دست رفتن صحنه های دیگر شود؛ علاوه بر این آمارگیران باید همواره بدون جانبداری براساس دستورالعمل اقدام به ثبت آمار کنند.

نکته بعدی درباره هماهنگی با میز داوری است. آمارگیران همانند داوران جزو کادر رسمی برگزاری مسابقه محسوب می شوند و باید با این افراد تعامل مداوم و درستی داشته باشند. گاها پیش می آید که نتیجه بازی و یا تعداد خطای یک بازیکن در آمار متفاوت با تابلو و Score Sheet داوری است. در این شرایط حتی اگر آمارگیر مطمئن باشد که ثبت او به درستی انجام شده است، برای یک دست بودن وضعیت می بایست با داوران هماهنگ باشد و ثبت خود را براساس Score Sheet داوری انجام دهد.

این یکی از چندین مواردی است که در کلاس های آمار در رابطه با شخصیت، رفتار و عملکرد یک آمارگیر در جریان مسابقه به آن پرداخته می شود.

آمارگیر تیم

ثبت آمار با فلسفه تیم

برخی از تیم ها (بخصوص در لیگ هایی که فدراسیون به صورت رسمی برای آن ها از آمارگیر استفاده نمی کند) اقدام به بهره مندی از آمارگیر در کادرفنی خود می کنند؛ یعنی فرد یا افرادی اقدام به ثبت آمار می کنند و این گزارش را در اختیار کادرفنی خود قرار می دهند.

این آمار با توجه به فلسفه مربی می تواند با یک آمار رسمی متفاوت باشد؛ زیرا ممکن است مربی و کادرفنی آن تیم بنا به دید و فلسفه خود قصد داشته باشند تا آمار طبق دستورالعمل متفاوتی به ثبت برسد. به همین جهت آمارهای تیمی تنها برای استفاده تیم ها مفید است و رسانه ها و حتی هواداران نباید به آن استناد کنند تا با دیگر آمارهای موجود (چه رسمی و چه غیر رسمی) مقایسه نمایند.

جمع بندی

چگونه آمارگیر بسکتبال شویم؟

به طور کلی افرادی که قصد دارند تا به عنوان یک آمارگیر به صورت تخصصی فعالیت داشته باشند، می بایست دوره آن را با موفقیت پشت سر بگذارند و برای پیشرفت مهارت های خود اقدام به تمرین های مکرر نمایند.

ضمن اینکه شخصیت و رفتار افراد می بایست با توجه به نوع کار و حساسیت در لحظه آن متناسب باشد تا آمار به درستی آماده استفاده و بهره برداری باشد.

اشتراک گذاری پست