چگونه دیدن بازی بسکتبال می‌تواند مفید باشد؟

دیدن بازی بسکتبال

چگونه دیدن بازی بسکتبال می‌تواند مفید باشد؟

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی

دیدن مسابقه بسکتبال بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است؛ اما فردی که قصد دارد به جای مشاهده یک مسابقه، خود در آینده در زمین نقشی را ایفا کند، می‌بایست علاوه بر لذت بردن از دیدن بازی به نکات کاربردی و مفید آن هم توجه داشته باشد.
دیدن یک بازی بسکتبال علاوه بر اینکه برای علاقه‌مندان به آن همراه با لذت است، اما در عین حال می‌توانید به شما که به عنوان یک بازیکن، مربی و یا داور که قصد دارید در زمینه فعالیتی خود در ورزش بسکتبال به بهترین شکل پیشرفت کنید، بسیار مفید و کاربردی باشد. در ادامه این مطلب اختصاصی از شهریار مقدمی در سایت Shahriyarbc چند نکته برای راهنمایی و کمک به شما ارائه خواهد شد تا از این پس بازی‌های بسکتبال را به شکل بهتر و با هدف مشخص‌تری که به پیشرفت شما کمک خواهد کرد، تماشا کنید.

 

نکاتی درباره تورنومنت‌ها و مسابقات
۱- سطح مسابقات مختلف را به خوبی بشناسید: شما در درجه اول باید بدانید که چه بازی از چه تورنومنتی را مشاهده می‌کنید. سطح مسابقات و بازیکنان به چه اندازه است و تا چه حد تماشای آن می‌تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. به عنوان مثال سطح مسابقات NBA، یورولیگ، لیگ چین و لیگ برتر ایران دارای چهار سطح متفاوت است و هرکدام براساس بازیکنان و شرایط لیگ می‌تواند به یک شکل به شما کمک کند. این اطلاعات را با توجه به پوشش خبری رسانه‌ها، اطلاعات دنبال‌کنندگان لیگ‌ها و اطلاعاتی که خودتان از طریق جستجو در اینترنت و معاشرت با افرادی که خوره اطلاعات بسکتبالی هستند، می‌توانید کسب کنید.
برخی از لیگ‌های معتبری که تماشا بازی‌های آن به صورت زنده و آرشیو در اینترنت (مانند سرویس‌های ویدئویی و سایت‌های دانلود استریم) در دسترس هستند به شرح زیر است:
  • یورولیگ (آقایان و بانوان)
  • NBA
  • WNBA
  • مسابقات رسمی ملی زیر نظر فیبا (در تمامی رده‌های سنی)
  • لیگ برتر مردان ایران
  • مسابقات دسته اول دانشگاهی آمریکا در مراحل نهایی (March Madness)
  • لیگ ACB اسپانیا
  • لیگ بسکتبال ترکیه (TBL)
علاوه بر توصیه‌های بالا می‌توانید از مطلب مربوط به ۷ لیگ برتر جهان به جز NBA که نوشته سایت بلیچر ریپورت است استفاده کنید.

 

۲- مسابقات متناسب با خودتان را انتخاب و دنبال کنید: با در نظر گرفتن اینکه شما با لیگ‌های مختلف به خوبی آشنا شده‌اید و سطح کیفی هر لیگ را به خوبی درک کرده‌اید، می‌بایست مسابقات و لیگی را انتخاب کنید که بیش از سایر مسابقات برایتان مفید و کاربردی باشد. این بدان معنا نیست که مسابقات دیگر را دنبال نکنید و صرفا با محدود کردن خودتان به یک لیگ از سطوح مختلف و بازی‌های جذاب دیگر محروم شوید؛ منظور این است که بیشتر از سایر رقابت‌ها، آن لیگ مدنظرتان را دنبال کنید.
توصیه می‌شود مسابقاتی را دنبال کنید که در خیلی از بخش‌ها به فعالیت حال حاضر شما شباهت داشته باشد و به همین منظور بیشترین کاربرد را برای شما رقم بزند. به عنوان مثال لیگ NBA از نظر تلاش و تفکر بازیکنان و مربیان الگو بسیار خوبی برای تمام بسکتبال دنیا است اما به دلیل قوانین متفاوت آن نسبت به بسکتبال فدراسیون جهانی (به عنوان مثال حرکاتی که مربوط به قوانین تراولینگ می‌شود و انجام آن در NBA آزاد اما در بسکتبال فیبا تخلف است) یا بازی نمایشی که تیم‌ها در برخی مواقع ارائه می‌دهند، آنچنان مفید نیست و تنها دیدن آن لذت‌بخش است.

 

۳- بر روی مسابقاتی که دنبال می‌کنید تسلط داشته باشید: شما باید مسابقات را با دقتِ کامل و همراه با جزئیات دنبال کنید. اطلاعات جزئی و کامل از لیگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید که چه بازی‌هایی از لیگ را تماشا کنید. تعدادی از عوامل که که می‌تواند در شناخت جزئیات لیگ به شما کمک کند در زیر عنوان شده است:
  • سطح و کیفیت تیم‌ها
  • جایگاه تیم‌ها در جدول
  • تاریخچه تقابل تیم‌ها در طول تاریخ
  • بازیکنان، مربیان و داوران
  • علاقه‌مندی خود (نسبت به یک تیم یا فرد)

 

۴- یک بازی را به بهترین شکل برای دیدن انتخاب نمایید: پس از آنکه شما تسلط کامل بر مسابقات مدنظرتان را پیدا کردید، می‌بایست بازی مشخصی را از این رقابت‌ها انتخاب و تماشا کنید. انتخاب مسابقه در صورتی مفید خواهد بود که اطلاعات شما از رقابت‌ها کامل باشد. هنگامی که شما به خوبی بر اتفاقات و بازی‌های لیگ تسلط داشته باشید، براساس نیاز خود، بازی را انتخاب خواهید کرد. به عنوان مثال اگر نیاز شما یک بازی درگیرانه و تهاجمی باشد، با توجه به شناختی که از تیم‌ها و بازیکنان دارید، می‌دانید که تماشای رقابت چه تیم‌هایی نیاز شما را برطرف خواهد کرد.
به طور کلی هر چقدر اطلاعات بیشتری از تقابل دو تیمی که قصد دارید بازی آن‌ها را مشاهده کنید داشته باشید به پیشرفت شما کمک خواهد کرد. در ادامه به مواردی که در یک بازی بسکتبال باید به آن‌ها دقت داشته باشید، می‌پردازیم:

 

نکاتی درباره دیدن یک مسابقه
۱- پیش از شروع بازی هدف‌های خود را از دیدن آن مشخص کنید: براساس فعالیت، نیاز و اطلاعات خود، اهدافی که از تماشای مسابقه دارید را از پیش مشخص کنید. به عنوان مثال ممکن است یک داور در طول مسابقه به عملکرد داوران از نظر رفتاری، قضاوتی، سرعت تصمیم‌گیری، آمادگی جسمانی و بسیاری از مسائل مربوط به داوران توجه کند؛ یا اگر یک بازیکن بیننده بازی باشد ممکن است به مهارت‌های انفرادی، IQ بسکتبال بازیکنان و حتی یک بخش خاص از بازی (به عنوان مثال دفاع تهاجمی یک تیم یا حتی دفاع تهاجمی یک بازیکن مشخص از یک تیم) توجه داشته باشد.
توجه داشته باشید تا حدی که تجربه و دانشی که نسبت به فعالیت خود و بسکتبال دارید، اهداف را مشخص کنید. انتخاب اهداف زیاد و بیش از حد نه تنها موجب سردرگمی می‌شود، بلکه از نظر ذهنی، انگیزشی و روحی روانی شما را خسته و دل زده خواهد کرد و دیگر همانند گذشته از تماشای مسابقه لذت نخواهید برد.

 

۲- در صورت امکان بازی را از نزدیک و در سالن بسکتبال ببینید: در صورتی که برای شما امکان‌پذیر باشد، سعی کنید بازی مدنظرتان را از نزدیک تماشا کنید. دیدن مسابقه از نزدیک این امکان را به شما می‌دهد تا به تمام اتفاقات تسلط داشته باشید و دید و شنوایی خود را به کارگردان تلویزیونی (که اکثرا به منظور جذب مخاطب تمرکز بر روی حرکات نمایشی و حواشی است) محدود نکنید. سعی کنید تا حد ممکن نزدیک به زمین باشید و فاصله کمی با نیمکت یکی از تیم‌ها داشته باشید تا بتوانید هنگام وقت‌های استراحت، تعویض‌ها و بسیاری از مسائلی که بر روی نیمکت رخ می‌دهد، نکات مختلف را زیر نظر داشته باشید.
لازم به ذکر است با توجه به محل زندگی، شرایطِ رفت و آمد، هزینه، زمان و بسیاری از موارد دیگر می‌بایست بسنجید که آیا تماشای مسابقه از نزدیک برای شما امکان پذیر است یا خیر.

 

۳- هیجان خود را تا حد امکان کنترل نمایید: بی‌شک وقتی طرفدار تیمی هستید و یا صحنه جذابی یا بحث برانگیزی در بازی رخ می‌دهد، هیجان به سراغ تماشاگر می‌آید. فردی که قصد دارد تا از دیدن بازی بیاموزد، می‌بایست تا حدی که امکان دارد هیجان خود را کنترل کند تا روند بازی از دیدش خارج نشود. حتی در برخی مواقع توجه به اتفاقاتی که پس از صحنه هیجان‌انگیز بازی رخ می‌دهد، می‌تواند نکته‌ای ارزشمند و مفید برای بیننده باشد.
به عنوان مثال فرض کنید بازیکن یک بلاک‌شات زیبا (اصطلاح عامیانه شناسنامه باطل‌کن) انجام می‌دهد و در همان زمان شما می‌توانید با مشاهده اتفاقات متفاوت، اعم از واکنش بازیکن بلاک‌کننده، بازیکن بلاک‌شده، مربیان، نیمکت‌نشینان و داوران درس‌های ارزشمندی بگیرید.
یا اگر صحنه داوری بحث برانگیزی اتفاق می‌افتد، واکنش‌های بسیاری از سوی بازیکنان، مربیان، داوران و حتی هواداران رخ می‌دهد که زیر نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

۴- هنگام خستگی روحی به هیچ عنوان به دنبال تماشای هدف‌مند مسابقه نباشید: ممکن است بنا به دلایل متفاوتی، ذهن شما از نظر روحی خسته و مشغول باشد. در چنین شرایطی بهتر است به دنبال تماشای هدف‌مند مسابقه نباشید و تا جایی که می‌توانید از بازی لذت ببرید و خود را رها کنید. فراموش نکنید ما در عصری هستیم که مسابقات بعد از پخش زنده در کمترین زمان برای دانلود و تماشا آنلاین در دسترس ما قرار می‌گیرند. با این حساب بعداً هم می‌توانید هدفمند بازی را ببینید.

 

۵- اسیر رویا و خیال‌پردازی نشوید: هنگامی که یک بازی بسکتبال می‌بینید ممکن است در ذهن و تخیل، خود را جایگزین یکی از افراد تصور کنید. این بسیار خوب و عالی است و نشان از انگیزه و علاقه شما نسبت به بهتر شدن است؛ اما در شرایطی که شما در حال تجزیه و تحلیل بازی هستید، بهتر است فکر خود را خسته نکنید و همه تمرکز و انرژی خود را صرف بررسی بازی و لذت بردن از آن کنید.
برخی براساس روحیات خود، بعد از تصور به جای اینکه انگیزه بگیرند از شرایطی که در آن قرار ندارند افسوس می‌خورند؛ خیال‌پردازی برای این دسته از افراد در هنگام تماشای بازی به صورت هدفمند، اصلا توصیه نمی‌شود.

 

۶- به منظور بررسی تصمیم‌گیری (نه رویاپردازی) خود را جایگزین افراد کنید: یکی از کارهایی که می‌تواند به شما بسیار کمک کند، قرار دادن خود به جای افراد در هنگام تصمیم‌گیری است. یعنی اگر فردی در طول مسابقه تصمیمی گرفت که از نظر شما اشتباه بود یا می‌توانست تصمیم بهتری بگیرد، به آن فکر کنید و تصمیم بهتر را پیدا کنید. حتی می‌توانید در برخی شرایط پیش از تصمیم‌گیری بازیکن، شما در ذهن خود تصمیم بگیرید.
به عنوان مثال اگر در شرایطی که یک تیم در ۳ ثانیه به پایان مسابقه، دو امتیاز عقب است و یکی از بازیکنان این تیم یک پرتاب آزاد دارد، بررسی کنید که چه تصمیمی می‌تواند به سود این تیم باشد تا حداقل بازی را به تساوی بکشاند. (آیا توپ را لبه حلقه می‌زنید تا شاید در صورت ریباند هم‌تیمی‌هایتان در شانس مجدد بتوانید نتیجه را تغییر دهید؟! یا ممکن است توپ را گل کنید و برای توپ ربایی یا خطای استراتژیک تلاش کنید؟! یا … )

 

۷- هنگام تماشا به آمار بازی دسترسی داشته باشید: آمار یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اطلاعات در بسکتبال به حساب می‌آید. آمار امکانی است که از خبرنگار و مربی و بازیکن گرفته تا ناظر مسابقه و تماشاگر از آن استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه امروزه تمامی رقابت‌ها به صورت لحظه به لحظه آمارشان بر روی اپلیکیشن یا سایت مربوط به مسابقات ثبت می‌شود، شما می‌توانید چه در سالن برگزاری و چه به عنوان بیننده تلویزیونی آمار را در دسترس داشته باشید و آن را لحظه به لحظه همراه با پیش‌روی مسابقه بررسی کنید.
برای آشنایی با Box Score آمار می‌توانید به شاخص‌ها در Box score آمار بسکتبال مراجعه کنید.

 

۸- پس از پایان بازی به تحلیل‌های بازی مراجعه کنید: تحلیل کارشناسان در رسانه‌ها، کنفرانس خبری مربیان، هم‌صحبت شدن با افرادی که بسکتبال را به خوبی می‌شناسند و بازی را مشاهده کرده‌اند، گزارش خبرنگاران و بسیار موارد دیگر در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید به برداشت‌های خود از مسابقه، آن هم از سوی دیگر افراد اضافه کنید. حتی در برخی شرایط می‌توانید آن را با نظرات خود مقایسه کنید و به جمع‌بندی برسید.

 

جمع‌بندی
مسابقات بسکتبال (بخصوص در سطوح بالا مانند NBA) میلیون‌ها بیننده دارد و هرکس برداشت و هدف متفاوتی از تماشا مسابقه دارد. برخی هوادار یا هواخواه یک تیم هستند و به دنبال لذت بردن از بازی تیم‌شان و در نهایت پیروزی هستند. برخی دیگر طرفدار یک بازیکن هستند و به دلیل دیدن بازی آن بازیکن مشخص به تماشا بازی می‌نشینند. اما برخی دیگر به منظور اینکه بتوانند پیشرفت کنند و به جای اینکه در آینده همچنان یک بیننده باشند، بتوانند خود در زمین تاثیرگذار باشند و دیگران از آن‌ها بیاموزند به تماشای مسابقه می‌نشینند.
این در اختیار شماست که در آینده چه جایگاهی داشته باشید! آیا یک بیننده باشید یا یک فرد موثر که دیگران بیننده آن هستند؟!

 

مولف مطلب: شهریار مقدمی

اشتراک گذاری پست