اسکرین هایی در بسکتبال که بیش از یک اسکرین دهنده دارند
شهریار مقدمی1403-09-21T21:41:58+03:30
اسکرین (Screen) یا پیک در بسکتبال یکی از مهمترین حرکات در فرایند فضاسازی در حمله به حساب می آید. در این مطلب قصد داریم به اسکرین هایی بپردازیم که بیش از یک اسکرین دهنده در آن درگیر هستند. همچنین شما می توانید از طریق “این لینک” در اینستاگرام ما به صورت تصویری این اسکرین ها را مشاهده کنید.
آنچه در این مطلب می خوانید
Double Screen
دابل اسکرین بسکتبال
اسکرینی که در آن دو بازیکن مهاجم کنار هم قرار می گیرند و برای هم تیمی خود اسکرین می گذارند تا او از کنار یکی از اسکرین دهنده ها حرکت کند.
در Double Screen تلاش می شود تا بازیکنان مدافع گمراه شوند و در این فرایند، فضای خالی و مناسب برای مهاجمین فراهم گردد. هنگامی که دو بازیکن در کنار هم اقدام به گذاشتن اسکرین می کنند، در درجه اول مدافعِ بازیکن اسکرین گیرنده را به چالش خواهد انداخت که بتواند تشخیص دهد مهاجم بدون توپ، از سمت کدام اسکرین دهنده حرکت می کند و در این شرایط اگر فریب و تغییر مسیر از سوی مهاجم اسکرین گیرنده رخ دهد، می تواند دشوارتر هم شود. گمراهی دیگر می تواند تبدیل شدن اسکرین دو بازیکن به Elevator Screen باشد که در ادامه این نوع اسکرین توضیح داده شده است.
از سوی دیگر در صورت سوئیچ، Show و یا Hard Show با توجه به حضور سه بازیکن از هر تیم، می تواند تیمی را که ساختار و هماهنگی دفاعی مناسبی ندارد را به دردسر بیندازد و در طول این فرایند یک بازیکن (حتی یکی از بازیکنان اسکرین دهنده) فضای مناسب کسب امتیاز پیدا کند.
Elevator Screen
الویتور اسکرین بسکتبال
بمانند Double Screen دو بازیکن مهاجم کنار هم قرار می گیرند و برای هم تیمی خود اسکرین می گذارند اما با این تفاوت که فاصله دو اسکرین دهنده از هم بیشتر است و بازیکنی که اسکرین را دریافت می کند بجای حرکت از کنار، باید از فضای بین دو اسکرین دهنده عبور کند. نام های دیگر این نوع اسکرین Gate Screen و Elevator Door است.
هدف اصلی از این نوع اسکرین، گیر انداختن بازیکن مدافعِ اسکرین گیرنده است که بعد از اسکرین با بیشترین تاخیر ممکن به بازیکن مدنظر خود برسد و یا تیم حریف مجبور به سوئیچ شود. در Elevator Screen بازیکن مدافعِ اسکرین گیرنده می بایست از دو طریق خود را به یار مستقیمش برساند. یا از فضای بین دو اسکرین عبور کند که این در صورتی امکان پذیر است که کاملا به مهاجم نزدیک باشد؛ در صورت کوچک ترین فاصله بین او و مهاجم، پشت سد اسکرین دهندگان خواهد ماند و به اصطلاح پشت درهای آسانسور گرفتار می شود و باید از راه دوم اقدام کند که یعنی از کنار اسکرین دهنده ها حرکت کند که با تاخیر بسیار روبرو خواهد شد.
Staggered Screen
استگرد اسکرین بسکتبال
در این نوع اسکرین، دو بازیکن مهاجمِ بدون توپ پشت یکدیگر قرار می گیرند و اقدام به گذاشتن اسکرین می کنند.
در Staggered Screen با توجه به قرار گیری اسکرین دهندگان، مهاجم می تواند فاصله بیشتری را با همراهی اسکرین طی کند و اگر این کار با یک حرکت انفجاری از سوی اسکرین گیرنده همراه باشد، می تواند نتیجه بسیار مثبتی از خود نشان دهد. از سوی دیگر بازیکن اسکرین گیرنده می تواند در صورت صلاحدید براساس موقعیت شناسی، از همان اسکرین اول استفاده کند و با Curl Cut مدافع مستقیمش را فریب دهد و در نزدیکی منطقه ای که در شروع اسکرین حاضر بوده، مالک توپ شود؛ این حرکت می تواند در نزدیکی سبد و یا کرنر بسیار مثبت باشد و مستقیما پس از دریافت توپ از سوی بازیکن، با موقعیت اقدام به شوت در شرایط Open Shot همراه شود.
Floppy Screen
فلاپی اسکرین بسکتبال
یک اسکرین تلفیقی که طی آن بازیکن اسکرین گیرنده در منطقه مستطیل مستقر است و سپس در یک سمتِ او، دو بازیکن هم تیمی اش اسکرینی از نوع Staggered Screen می گذارند و در طرف دیگر، یک بازیکن به صورت تکی به موازات اسکرین دهنده جلویی نسبت به بازیکن اسکرین گیرنده، اقدام به گذاشتن اسکرین می کند.
این نوع اسکرین موجب سردرگمی مدافع می شود؛ بخصوص اگر بازیکن مدافع در فرایند دفاع هوشیاری نباشد. چرا که در لحظه باید تشخیص دهد که یار مستقیم اش از کدام سمت حرکت می کند و از کدام اسکرین بهره می برد. بطور کلی Floppy Screen نوعی اسکرین فریب دهنده است و تمام ۵ بازیکن درون زمین را درگیر می کند.
Horns Screen
هورنز اسکرین بسکتبال
در این نوع اسکرین، دو بازیکن مهاجم در چپ و راستِ مدافعی که از بازیکن مالک توپ دفاع میکند مستقر می شوند و اقدام به گذاشتن اسکرین می کنند.
در بسکتبال Horns Screen یکی از متداول ترین اسکرین ها به شمار می رود و با توجه به سادگی آن و در عین حال خاصیت Roll و Pop برای اسکرین دهندگان، می تواند تهدیدهای بسیاری را به همراه داشته باشد.
در این سبک از اسکرین هدف اول نفوذ انفجاری بازیکن مالک توپ است. هدف بعدی رساندن توپ به بازیکنان اسکرین دهنده است که یکی از آن ها اقدام به Roll و دیگری اقدام به Pop می کند. در نهایت گزینه های بعدی می تواند بازیکنان دیگر تیم باشند که معمولا در کرنرها مستقر هستند و می توانند با توجه به نوع دفاع تیم حریف و چرخش دفاعی آن ها، در موقعیت مناسب مالک توپ شوند.
Ram Screen
رَم اسکرین بسکتبال
اسکرینی دو مرحله ای که طی آن، یک بازیکن ابتدا برای هم تیمی بدون توپ خود اسکرین می گذارد و آن بازیکن پس از استفاده از اسکرین، بلافاصله حرکت می کند و برای بازیکن دیگری که معمولا بازیکن مالک توپ است، اسکرین می گذارد.
بطور کلی Ram Screen فرایندی گیج کننده برای مدافعان دارد و در Secondary Break بسیار پرکاربرد و مفید می تواند باشد چرا که هنوز تیم مدافع ساختار دفاعی خود را به خوبی نتوانسته است سازمان دهد و در این فرایند ممکن است دچار مشکل شوند.