ویژگی‌های یک تمرین بسکتبال خوب
ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی, مهارت‌های انفرادی

ویژگی‌های یک تمرین بسکتبال خوب

بازیکنان و مربیان همواره در تمرینات بسکتبال تمام تلاش خود را می‌کنند تا پیشرفت کنند و به افراد بهتری در بسکتبال تبدیل شوند؛ اما اینکه چه مواردی باعث می‌شود تا آن‌ها عملکرد بهتری داشته باشند و بیشترین بازدهی را از تمرینات دریافت کنند بسیار مهم است. در این مطلب به نکاتی درباره یک تمرین بسکتبال خوب، موثر و مفید اشاره کرده‌ایم.

صحیح تمرین کردن به جای تمرین زیاد و طولانی
بسیاری از افراد بدون هیچ توجه و دقتی صرفا به مدت طولانی و با حجم زیاد تمرین می‌کنند! این بسیار خوب است که افراد وقت زیادی را صرف تمرین کردن کنند اما باید به یاد داشت که تمرینی که صحیح و درست نباشد هرچقدر هم طولانی باشد بی‌فایده است و در بعضی شرایط می‌تواند مضر هم باشد.
به عنوان مثال اگر بازیکنی فرم و مکانیک شوت درست و مناسبی ندارد، چرچقدر هم تمرین کند و برای آن وقت بگذارد تا درصد توپ‌های موفق بیشتری داشته باشد، نه تنها موثر نیست بلکه ضرر هم دارد؛ زیرا بازیکن با تمرین کردن مداوم یک فرم غلط از شوت را در بدن خود جا می‌اندازد و این مو‌جب می‌شود تا فرد هرچقدر هم که تمرین کند، تنها وقت خود را برای جا انداختن یک اشتباه سپری کند و پیشرفت درست و صحیحی حاصل نشود. به همین دلیل بهتر است ابتدا فرد مکانیک و فرم شوت خود را اصلاح کند و سپس براساس یک فرم صحیح اقدام به تمرینات مداوم کند.
برخی از مربیان و بازیکنان معتقد هستند که افراد باید در طول زود وقت زیادی را صرف تمرین کردن کنند و به شکلی زندگی خود را صرف بسکتبال کنند! این دیدگاهی است که تا حدی می‌تواند به بازیکنان کمک کند اما نه در شرایطی که مهارت به درستی اجرا نشود.
در برخی شرایط حتی در بالاترین سطوح، تمرین بر روی مهارت‌ها ابتدا نیاز به صحیح انجام دادن آن دارد و سپس می‌بایست سرعت و تداوم را چاشنی آن کرد.
نکته دیگر در رابطه با صحیح تمرین کردن بحث نوع بعضی از تمرینات است که باید به آن دقت شود. به عنوان مثال تمرینات پرتاب‌آزاد بیشتر از آن که نیاز به سرعت داشته باشد، نیاز به تکرار اما در زمان مشخص دارد؛ اینکه افراد به طور مداوم در سریع‌ترین زمان و برخلاف شرایط مسابقه اقدام کنند تا صرفا اقدام‌های زیادی داشته باشند یک اشتباه بزرگ و آسیب‌زننده است. به همین جهت در برخی از تمرینات باید توجه شود که چه عواملی می‌بایست رعایت و از چه عواملی باید پرهیز شود.

 

داشتن درک از هر بخش تمرین
رسیدن به درک اینکه هر تمرینی را برای چه مهارتی و به چه علتی انجام می‌دهید واقعا مهم است. بازیکنان باید بدانند هرکاری را در زمین به چه دلیلی انجام می‌دهند و در رابطه با تمرین هم این موضوع صادق است. بعضی از مربیان معتقد هستند که بازیکنان تنها باید کاری که آن‌ها می‌گویند را بدون پرسیدن دلیل و چرایی آن انجام دهند. این تفکری است که در گذشته بسیاری از مربیان از آن پیروی می‌کردند. اما امروزه نه تنها در بسکتبال و یا ورزش، بلکه در دنیا، جهان به سمتی می‌رود که افراد را به آگاهی تشویق می‌کند تا براساس آن آگاهی به درک کاملی از محیط اطراف خود برسند.
بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به جمله‌ای تاثیرگذار از مربی بزرگ تاریخ بسکتبال پیت نویل که می‌گوید:
همواره به یاد داشته باشید در بسکتبال چطور مهم است؛ اما نه به اندازه “چرا”
به عنوان مثال هنگامی که بازیکن تمرینات Ball Handling را انجام می‌دهد، باید بداند هر حرکت به ارتقا چه مهارتی از او کمک می‌کند و با درک کامل و درستی مشغول تمرین کردن و انجام آن حرکت شود. این کار موجب خواهد شد تا افراد جدی‌تر، با احساس بهتر و به دور از هرگونه کسل شدن تمرینات را دنبال کنند و به صورت محسوسی، بهتر شدن و پیشرفت خود را احساس کنند.

 

تلاش برای لذت بردن از تمرین کردن
ما همواره در طالب خود تلاش کرده‌ایم تا یک نکته را به صورت مکرر به افراد توضیح دهیم و آن هم “علاقه و لذت‌بردن” بوده است. همانند مطلب ایجاد علاقه؛ مهمترین بخش آموزش
افراد هنگامی که به یک فعالیت علاقه‌مند باشند به طور ذاتی وقت و تلاش بیشتری را صرف آن می‌کنند؛ زمانی که یک فرد، علاقه‌مند به فعالیت‌هایی مانند بازی کردن، موسیقی گوش‌دادن، فیلم دیدن، وقت سپری کردن در کنار خانواده یا هرچیزی که از روی علاقه باشد، ممکن است وقت زیادی را صرف آن کند و به طور جدی و به دور هرگونه کسل‌شدن آن را انجام دهد و ساعت‌ها برای آن وقت بگذارد.
حال فرض کنید که یک فرد علاقه‌مند به بسکتبال و تمرین کردن باشد؛ آن وقت شاهد خواهید بود که چقدر جدی‌تر از قبل و با مدت‌زمان بیشتر آن هم با روحیه، انگیزه و انرژی زیاد بدون هیچ‌گونه بهانه‌ای تمرین خواهد کرد. در این صورت نتیجه تمرینات به مراتب بهتر از قبل خواهد بود.
اگر افراد به درک درستی از تمرینات بسکتبال برسند و تمرینات به صورتی طراحی شوند که افراد از آن لذت ببرند، هرچقدر تمرین سخت و طولانی باشد، باز هم از سوی بازیکنان با اشتیاق فروان انجام می‌شود.
برای درک بهتر این مسئله به خودتان رجوع کنید. خواهید دید به طور کلی هنگامی که به یک فعالیت علاقه داشته باشید ممکن است هرچقدر هم که سخت و طولانی باشد، به آن مشغول شوید و در این شرایط هرگز خسته نخواهید شد. برای همه ما پیش آمده است که مشغول به کاری بوده‌ایم که واقعا از آن دل‌خوشی نداشته‌ایم و زمان برای به پایان رسیدن آن هرگز به اتمام نمی‌رسیده است؛ اما کافی است از یک فعالیتی لذت ببرید، خواهید دید که اصلا متوجه گذشت زمان نمی‌شوید و پس از پایان آن احساس می‌کنید زمان زودتر از حالت معمول گذشته است و در عین حال هیچ احساس خستگی یا کسل‌شدگی ندارید. به همین جهت است که افراد باید با هر سن، سطح و شرایطی که دارند برای کاری که می‌کنند علاقه داشته باشند و از آن لذت ببرند.

 

داشتن تمرکز کامل و آمادگی فکری در تمرینات
همه ما این موضوع را تجربه کرده‌ایم که هنگام تمرین ذهن‌مان درگیر مسائل متفاوت و خارج از بسکتبال باشد. شاید به خیلی از افراد بسکتبال آرامش دهد و به کمک آن بتوانند خودشان و ذهن‌شان را آرام کنند اما با همه این‌ها تمرکز و دقت کافی را در تمرینات ندارند و همواره به مسائلی که ذهن‌شان را درگیر کرده است فکر می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود تا ما افراد نتوانند بهترین عملکرد را در تمرینات داشته باشند و صرفا به جای درست تمرین کردن، وقت خود را الکی سپری می‌کنند.
به همین جهت باید افراد به این تفکر برسند که تمامی مسائل را بیرون زمین بسکتبال رها کنند و با تمرکز کامل برای تمرین وارد زمین شوند. به عبارت دیگر اتفاقات درون زمین برای درون زمین و اتفاقات خارج از زمین برای خارج از زمین است و نباید این دو را با یکدیگر در ذهن‌مان داشته باشیم. هنگامی که در زمین مشغول به فعالیت هستیم تمرکز بر روی بسکتبال و کار خود داشته باشیم و آن وقت است که هنگامی که از زمین بسکتبال خارج می‌شویم می‌توانیم به مسائل متفاوت فکر کنیم.
بسیار خوب است تا دقایقی پیش از تمرین به فعالیتی که به آن علاقه دارید و به شما آرامش ذهنی می‌دهد مشغول شوید. این کار می‌تواند گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن، تصویرسازی و هرچیزی باشد که بتواند شما را به آرامش برساند و تمرکزتان را به سمت بسکتبال معطوف کند.

 

مهیا کردن شرایط محیطی تمرین
در Off-Season بسیاری از بازیکنان به صورت انفرادی و بعضا در پارک‌ها تمرین می‌کنند. به همین جهت افراد باید شرایط محیطی تمرین را مهیا کنند تا تمرین بهتری داشته باشند و با مشکلی روبرو نشوند.
نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا تمرین بهتری داشته باشید:
– در دسترس بودن آب (همراه داشتن بطری آب و نزدیک بودن آب‌خوری)
– نزدیک بودن به سرویس‌بهداشتی به محل تمرین
– همراه داشتن شکلات (در شرایطی که فشارتان افتاده است یا نیاز به خوراکی دارید)
– کفش و لباس مناسب با فضا (مواردی مانند لباس گرم در فصل سرما، لباس مناسب در فصل گرما، جوراب حوله‌ای که ساق آن بالاتر از کفش باشد، استفاده از لگ در شرایطی که شلوارک می‌پوشید؛ بخصوص زیر آفتاب و هنگام تمرین بر روی آسفالت جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی)
– حوله
– وسایل تمرینی مانند توپ تنیس
– کوله پشتی یا کیف (جهت نگهداری از وسایل)
توجه داشتی باشید که همراه داشتن برخی از وسایل کمک‌های اولیه مانند چسب‌زخم همواره خوب و لازم است.

 

تمرین کردن با یک همراه
در بسیاری از از مطالب و ویدئوهای آموزشی تاکید می‌شود تا افراد با یک Partner یا همان همراه تمرین کنند. بخصوص هنگامی که تمرینات اختصاصی در شرایطی است که مربی حضور ندارد. در این شکل از تمرینات بهتر است تا آن فرد همراه بسکتبال بلد باشد تا بتوانند برخی از تمرینات دو نفره را با یک دیگر انجام دهند و برای هم ریباند کنند.
اما از آن‌جا که مسئله اصلی داشتن همراه تمرینات دو نفره نیست به همین دلیل اگر فردی که بسکتبال بلد هم نبود در کنار بازیکن حضور داشت مشکلی نیست؛ زیرا هدف از حضور یک نفر به جز ریباند کردن یا چک کردن برنامه تمرینی ، این است که در هنگام استراحت با بازیکن صحبت کند و از خسته شدن ذهن او در مدت طولانی تمرین جلوگیری کند. افراد حتی اگر درون‌گرا هم باشند نقطه امنی برای خود دارند که شامل برخی از اعضا خانواده و دوستان صمیمی می‌شود و اگر تمرین کردن با حضور یکی از این افراد برگزار شود به طبع شاهد خواهید بود که بازده تمرین به مراتب بیشتر از قبل خواهد شد.
علت این موضوع این است که افراد در محیطی که به آن علاقه دارند قرار می‌گیرند و حس بهتری در طول تمرین خواهند داشت؛ البته نباید از این موضوع غافل شد که فرد همراه نباید به هیچ عنوان در طول تمرین حواس‌پرتی برای بازیکن به وجود آورد و صرفا باید یک همراه باشد تا بازیکن حس بهتری داشته باشد.

 

تمرین کردن طبق یک برنامه مشخص
اگر بازیکن در یک باشگاه تمرین می‌کند یا از مربیان خصوصی بهره‌مند است مشکلی در این رابطه ندارد؛ اما اگر به صورت انفرادی و بدون حضور و کمک هیچ مربی تمرین می‌کند بهتر است تا برای خود یک برنامه مشخص داشته باشد.
اینکه یک مربی با دانش در تمرینات در کنار بازیکن حضور داشته باشد و یا حتی برنامه تمرینی مشخصی به او دهد بسیار خوب، مهم و قطعا با اهمیت است؛ اما اگر بازیکن به هر دلیلی براساس شرایط جغرافیایی یا حتی اقتصادی قادر به تمرین کردن با یک مربی نبود، بهتر است خودش مربی خودش شود. این بدین معناست که فرد با جست‌و‌جو در یوتوب، سایت‌ها و منابع معتبر آموزش بسکتبال اطلاعات مورد نیاز خود را برای بسکتبال و تمرین کردن به دست آورد و براساس آن یک برنامه تمرینی بنویسد و از روی آن برنامه اقدام به تمرین کند.
به یاد داشته باشید که بازیکنان هرگز بدون برنامه تمرینی و بی‌هدف به تمرین نروند و همواره یک پلن و برنامه از قبل مشخص شده همراه خود داشته باشند و براساس آن اقدام به تمرین کنند. بسیاری از مربیان هستند که اگر توانایی و شرایط آموزش دادن به شما را هم نداشته باشند می‌توانند به ابهامات شما پاسخ دهند و به پیشرفت شما کمک کنند.

 

جمع‌بندی
بازیکنان همواره در تمرینات شکوفا می‌شوند و بیشتر زمان خود را درگیر تمرین هستند تا بازی کردن! به همین جهت می‌بایست در تمرینات (بخصوص تمرینات انفرادی) بهترین عملکرد را داشته باشند؛ نکاتی که در بالا گفته شد به شما کمک می‌کند تا از این پس بتوانند تمرین بهتر با بازدهی بیشتری داشته باشند.
در پایان به این نکته باید اشاره داشت که این مطلب مختص تمامی افراد و در تمامی سطوح است و برخی از موارد آن بیشتر به تمرینات انفرادی و خارج از باشگاه اشاره دارد.
شما می‌توانید این مطلب را به صورت تصویر و در قالب پست در اینستاگرام Shahriyarbc مشاهده کنید.

اشتراک گذاری پست