چگونه مربیان در کلاس های آنلاین بازیکنان را درگیر کنند؟

کلاس های آنلاین

چگونه مربیان در کلاس های آنلاین بازیکنان را درگیر کنند؟

ارسال شده توسط: شهریار مقدمی دسته بندی : آموزشی

با توجه به شرایط حال حاضر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، در بیشتر مناطق دنیا برگزاری کلاس‌های درس و تمرینات بسکتبال به صورت آنلاین پیگیری می‌شود. در این مطلب “سارا دارن” (به همراه نکاتی از شهریار مقدمی) به مربیان توصیه‌هایی می‌کند که چگونه بازیکنان را در تمرینات و کلاس‌های آنلاین درگیر و مشغول کنند.
حتی اگه فعالیت‌های ورزشی به دلیل COVID-19 متوقف شده باشد، مربیان هنوز هم می‌توانند رابطه خود را بازیکنان حفظ کنند و به رشد و پیشرفت آن‌ها در این زمان کمک نمایند. با اینکه نقش ارتباط در مربیگری ورزشی نسبت به سن افراد تغییر می‌کند، اما از میکرو بسکتبال تا سطح حرفه‌ای یک ارتباط دلگرم‌کننده و مثبت با یک بازیکن باعث می‌شود تا فرد در زمینه فعالیتش بهتر عمل کند. علاوه برای بسیاری از افراد، این رابطه مثبت موجب می‌شود تا از گرفتن تصمیمات اشتباه در بیرون از زمین و فعالیت ورزشی جلوگیری شود؛ در اصل این رابطه دلگرم‌کننده باعث خواهد شد تا فرد هم در زمینه فعالیتش و هم در زندگی اجتماعی و شخصی خود، بهتر شود.
مربیگری یعنی آموزش دادن و یافتن یک مربی با کوله‌باری از دانش که براساس یک برنامه مستقل و حساب شده فعالیت می‌کند به نظر سخت نمی‌رسد. با وجود ویروس کرونا، درس‌ها و تمرینات نمی‌تواند به صورت حضوری تدریس شود، بنابراین در اینجا نکاتی برای مربیان گفته شده است که در خانه به کمک آموزش آنلاین به پیشرفت و عدم قطع شدن فعالیت بازیکنان کمک کنند.

 

نوع ارتباط خود را به درستی انتخاب کنید:
انتخاب بستر مناسب و کاربردی برای آموزش آنلاین اولین و پایه‌ای‌ترین بخش آموزش آنلاین است. شما می‌بایست بستری را برای خود و بازیکنانتان انتخاب کنید که نیازهای شما را به شکل مناسبی برطرف کند. امروزه شبکه‌های اجتماعی اعم از اینستاگرام، واتس‌اپ، زوم و بسیاری دیگر در دسترس تمامی افراد قرار دارد. مربی باید براساس نوع آموزش خود بستری را انتخاب کند تا بتواند به بهترین شکل آموزش را پیش ببرد. در ادامه به دو نکته اساسی در رابطه با شرایط استفاده از این بسترهای متفاوت اشاره خواهیم کرد:
۱- بستری را انتخاب کنید که همه بتوانند از آن استفاده کنند: استفاده از برنامه‌ای که همه بازیکنان شما نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند موجب خواهد شد تا آموزش برای همه افراد به درستی پیش نرود. به عنوان مثال اگر شما در حال آموزش آنلاین به یک فرد ۷ ساله هستید، نباید انتظار داشته باشید تا اون علاوه بر تلفن همراه هوشمند، اکانت اینستاگرام یا فیسبوک داشته باشد. علاوه بر این شاید بنا به دلایلی شخصی خانواده او نتوانند حساب خود را در اختیار فرزندشان برای آموزشی شخصی قرار دهند. مربی باید پیش از انتخاب بستر خود مطمئن شود که دسترسی از سوی تمامی افراد به آن امکان پذیر است.
۲- حریم شخصی دیگران را در نظر بگیرید: افراد اخلاقیات و شرایط متفاوت خاص خود را دارند. آموزش آنلاین باید تا حد امکان به صورتی برگزار شود که حریم شخصی افراد در شرایط متفاوت به درستی حفظ شود. به عنوان مثال گروهی در واتس‌اپ که تنها بازیکنان در آن حضور داشته باشند.
برای درک بهتر این مبحث مثالی برای شما خواهم زد. در بهار ۱۳۹۹، تیم بسکتبال بانوانی آموزش‌های آنلاین خود را به صورت لایو در اینستاگرام برگزار می‌کرد. یعنی ابتدا مربی لایو را راه اندازی می‌کرد. سپس تک به تک بازیکنان را از طریق اکانت اینستاگرام به لایو دعوت می‌کرد و آن‌ها می‌بایست همراه با مربی خود در لایو اینستاگرام به تمرین می‌پرداختند.
فعالیت بسیار خوب و مفید است؛ اما نه تا زمانی که اجباری شود. مربی این تیم بازیکنانی که در تمرینات شرکت نمی‌کردند را در گروه خطاب قرار می‌داد و غیبت آن‌ها را جویا می‌شد و تاکید می‌کرد که حتما در جلسات بعدی شرکت کنند.
این یک ایراد بزرگ است. در فضایی همچون اینستاگرام که افراد با Follow کردن کاربرانی که حتی نمی‌شناسند و در شرایطی که بلافاصله بعد از آغاز هر لایو در بخش بالایی صفحه اصلی برنامه برای کاربرانی که حساب فرد را دنبال می‌کنند، به نمایش در می‌آید، این کار به خطر انداختن حریم شخصی افراد است. بخصوص در جامعه‌ای همچون کشور ایران که پخش تصاویر مسابقات رسمی بانوان با مشکلات بسیار جدی روبرو است. چه برسد به تمرینات در منزل بازیکنان!!
اما این موضوع و حریم شخصی تنها مربوط به بازیکنان بانو نمی‌شود. بلکه ممکن است فرد درون‌گرا باشد و یا علاقه به تمرین در برابر دیگران نداشته باشد. به عنوان مثال ممکن است محیط تمرینی او در خانه مناسب نباشد و نخواهد کسی آن را ببیند و یا بسیاری دلایل دیگر که باید از سوی مربی در نظر گرفته شود تا حریم شخصی افراد در آموزش آنلاین حفظ شود.

 

از محتویات جدید استفاده کنید:
در شرایط آموزش آنلاین مربیان می‌توانند از محتویات جدیدی در آموزش مانند ویدئوهای آموزشی، پاورپوینت‌هایی که یک مبحث را توضیح می‌دهند و بسیاری از امکاناتی که پیش از آموزش آنلاین از آن بهره نمی‌بردید استفاده کنید.
کودکان دوست دارند بزرگ‌ترها را در شرایط غیرقابل پیش‌بینی و برخلاف تصور همیشگی‌شان ببینند؛ لذا در صورتی که با نوع مربیگری و فلسفه شما منافاتی ندارد، می‌توانید از خود در حال انجام تمرین فیلم بگیرید و برای آموزش بهتر، آن فیلم‌ها را در اختیار بازیکنان‌تان قرار دهید.

 

در دسترس باشید:
علاوه بر اینکه مجددا تاکید می‌کنیم بستر آموزش برای همه فراهم باشد، مربی می‌بایست مطمئن باشد که بازیکنانش می‌توانند از راه‌های مختلف به او دسترسی داشته باشند و با او در ارتباط باشند. مستقیما به آن‌ها بگویید که هر مشکلی که داشتند می‌توانند از راه‌های مختلف با شما در ارتباط باشند و از هرگونه برقراری ارتباط با شما ترس یا خجالتی نداشته باشند.

 

حس اهمیت درگیر بودن در فعالیت را برای بازیکنان ایجاد کنید:
افراد به خودی خود در کلاس‌های درس حضوری در مدرسه هم از گذر زمان به صورت خسته‌کننده رنج می‌برند و همواره به دنبال تغییر شرایط کسل‌کننده و ایجاد تنوع هستند. بسکتبال یک ورزشی است که با حرکات بدنی و فعالیت مداوم همراه است؛ پس دنبال کردن این ورزش در محیط آنلاین هرچقدر هم که به بهترین شکل انجام شود برای افراد به مانند انجام عملی آن در تمرینات حضوری نمی‌شود. مربی باید علاوه بر دوری از خشک و کسل‌کننده بودن آموزش آنلاین، تلاش کند تا افراد را در کلاس آنلاین به روش‌های متفاوت درگیر کند. این کار موجب خواهد شد تا افراد از کلاس لذت ببرند و تنها بیننده و یا شنونده شما نباشند.

 

در پایان باید ذکر کنیم که شرایط حال حاضر دنیا بسیار متفاوت با هر زمان دیگری است و این توقف فعالیت‌ها موجب نخواهد شد تا زمان و عمر بازیکنان سپری نشود. پس باید به روش‌های درست و صحیح از این فرصت بهترین بهره را برد. اما به یاد داشته باشید که پیشرفت به هر قیمتی (حتی به قیمت به خطر انداختن سلامتی و برگزاری تمرینات به صورت حضوری در شرایط نامناسب ویروس کرونا) صحیح نیست. شاید درک این موضوع برای برخی بازیکنان آسان نباشد، اما مربیان موظف به مراقبت و حمایت از بازیکنان خود هستند.

 

تمرکز بر روی مسائلی که در تمرینات عملی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند:
مسائلی مانند ترمینولوژی تخصصی بسکتبال در رابطه با مهارت‌ها، فضاشناسی، زمین بسکتبال که اکثرا تئوری هستند، معمولا به نسبت فعالیت‌های عملی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و اکثرا در شرایط تمرین و فعالیت عملی به آن‌ها پرداخته می‌شود. در این شرایط مناسب است تا به روشی جذاب و قابل درک برای بازیکنان، مسائل تئوری بسکتبال آموزش داده شود.

 

منبع مطلبی از سارا دارن در سایت Coaches clipboard (به همراه نکاتی اختصاصی)
ترجمه و تالیف: شهریار مقدمی

اشتراک گذاری پست